Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

မဇၨ်ိမအေရးေတာ္ပံုက်မ္းလာ မရမာ Marma (Mog)

မဇၨ်ိမအေရးေတာ္ပံုက်မ္းလာမရမာ

        ကမၻာဦးကျဖစ္ေသာ ခတၱိယ မင္းမ်ဳိးစဥ္ဆက္ က်မ္းဂန္အထြက္ အလာတြင္ အမ်ိဳး ေလးပါး ျဗာဟၼဏ ခတိၱယ ဘိသွ် သုဒၶိယ ေလးပါးရွိသည္။ ထိုေလးပါးတို႔တြင္ သုဒၶိယ အမ်ိဳးက ပြားမ်ား၍ အသီးသီး ျပည္ေထာင္မင္း ျပဳၾကေလသည္ မ်ား၏။ က်မ္းဂန္အလာတြင္လည္း မဂရ္ဇ္ တိုင္း၌ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ကို သုဒၶိယတို႔က မဂဓတိုင္းဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ ရွင္ ခတၱိယမင္းမ်ဳိး ၀ရသခၤ လက္ထက္ သားေတာ္ရတနာကို ဘာဂီရနဒီ ျမစ္ အေရွ႕ဘက္ ခရိုင္ျခားလွ်က္ ေပးေတာ္မူေလ၍ အယုဇၥ်ပူရတိုင္း၌ အာလ၀ီၿမိဳ႕ကို တည္သည္။ ထီးနန္း မင္းဆက္ မ်ားစြာရွိေသာေၾကာင္း ထိုျပည္သူတို႔ကို မရမာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဂါဓမၼဒျႏၵက်မ္းက မရမာ အမ်ိဳး အႏြယ္ဆက္ မွန္၍ ဟိႏၵဳစလြယ္တင္ ခတၱိယအမ်ိဳး မရမာ တို႔ကို မသလမံ ကုလား တို႔က ေမာက္ဟူ၍ ေခၚသည္။(သံတြဲၿမိဳ႕စား ေဇယ်ေက်ာ္ထင္)

ဓည၀တီအေရးေတာ္ပံုက်မ္းလာမရမာ

          ရာဇ၀င္ႀကီးေသာ္ကါး မရမာ အမတ္မ်ိဳး စာဖတ္ တိုေ၀(ဒိုးေ၀)သွ္ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ထိုႏွစ္ပါးကို နားလည္၍ စီကံုးခဲ့ေသာ စာေစာင္ ေလးဆယ္ရွစ္အဂၤါ ရွိေသာ စာကို မူလ ျပဳလွ်က္ ပိ်ဳ႕ လကၤါ သမိုင္းထြက္ ညီေသာ ရာဇ၀င္ႀကီးက ေကါက္ႏုတ္၍ ရကၡပူရတိုင္း ဓည၀တီမည္ေသာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ျပည္ႀကီးမင္းဆက္တို႔၏ အေရးေတာ္ပံုကို ေနာင္လာ သားေျမး စဥ္ဆက္ မွတ္သားရစ္ေစဟု ေရးသား ထားေတာ္မူခဲ့ေသာက်မ္း ဤတြင္ ၿပီး၏။

ပါေမာဇၨဒီပနီက်မ္းလာျမန္မာ

          ၄င္းကမၻာဦးသူတို႔သည္ ျဗာဟၼာတို႔ႏွင့္မျခား ေလာဘစေသာ အကုသိုလ္ စိတ္မပြားမွီ ကိုယ္ေရာင္ ေတာက္ပလွ်က္ ေကါင္းကင္၌ ေျမအျပင္ကဲ့သို႔ သြားျခင္း စသည္ကို ျပဳၾကေသာ ေၾကာင့္ ျဗာဟၼာ ဟူေသာအမည္ကို ရၾကကုန္၏။
          ကါလရွည္ၾကာ ေန႔ ရက္ လ ႏွစ္ မ်ားလွမွ ဗအကၡရာကိုမ အ အကၡရာကို န ျပန္၍၄င္း န ၌တန္ခြန္လႊား၍ ျမန္မာ တနည္း မ ျပန္၍ ျမမၼာ ဟု ယခုကါလ ေ၀ါဟာရ ျပဳၾကေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ကမၻာဦးကါလ၌၄င္း ျမန္မာ တမ်ိဳးသာတည္း။ ေ၀ါဟာရ ဘာသာလည္း မဂဓ ဘာသာ တည္း ဟူေသာ ပါဠိဘာသာ တခုကိုသာ ေျပာၾကကုန္၏။
           ၄င္းျမန္မာမိ်ဳး တဦးတြင္ အဆင္းၾကန္အင္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းႏႈတ္မူ သေဘာျဖဴေသာ ငါတို႔ ဘုရားေလာင္းကို မဟာသမတမင္းဟု သမုတ္ၾကေသာေၾကာင့္ ၄င္းမင္းမ်ဳိးမွ ဘုရားျဖစ္၍ ျမန္မာ မ်ိဳးမွ ဘုရားျဖစ္သည္ ဟုမွတ္ေလ။
          ျမန္မာမိ်ဳးတဦးက မင္း ပုဏၰား ကုန္သည္ သူဆင္းရဲ ဟုေလးမ်ဳိးသာရွိေၾကာင္း ကဲြျပား ေၾကာင္းကို သုပၸါေထယ်အဂၢညသုတ္ ပါဠိေတာ္၄င္းအဌကထာ စသည္တို႔၌ ေဟာေတာ္မူ အပ္ ၏။ ၾကြင္းေသာကိုးဆယ္ခုႏွစ္ပါးေသာ လူမ်ဳိးတို႔ကို မေဟာအပ္ကုန္။ (က်ိဳက္လပ္ဆရာေတာ္)

Comments