Featured
- Get link
- X
- Other Apps
အာ႐ီယန္အေရးအသား ျဗဟၼီအကၡ႐ာ
အာ႐ီယန္အေရးအသား ျဗဟၼီအကၡ႐ာ
အိႏၵိယတိုက္၏ ေ႐ွးအက်ဆံုးေသာ အေရးသားမွာ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း ဟာရပၸါၿမိဳ႕ေဟာင္းအနံ႔အျပားေဒသတို႔တြင္ေက်ာက္တံုး သို႔မဟုတ္ ေၾကးျပားတို႔တြင္ တံဆိပ္တံုးကေလးမ်ားေပၚမွ အ႐ုပ္စာျဖစ္သည္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဘီစီ ၃၀၀၀ မွ ဘီစီ ၁၇၀၀ ထိ ထြန္းကားခဲ့သည္၊
ဘီစီ ၃၀၀၀ မွ ဘီစီ ၃၀၀ အတြင္း မည္သည့္အေရးအသားကိုမွ်မေတြ႔ရေသာ္လည္း ျဗာဟၼဏစာေပ ေဝဒက်မ္းဝါသိဌဓမၼသုတၱ၏စာေပမွတ္တမ္းမ်ားကို ေတြ႔႐ွိရသလို ဘီစီ ၄၀၀ ခန္႔တြင္ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ပါဏိနိသဒၵါက်မ္းတြင္ စာေရးဆရာမ်ားဟူေသာ သမာသ္ပုဒ္မ်ားကိုေတြ႔႐ွိ႐သည္ ဗုဒၶေခတ္တြင္ အကၡရိကဟူေသာ ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးကိုေတြ႔႐ွိ႐သည္ ေကာင္းကင္၌ေသာ္လည္းေကာင္း မိမိေနာက္ေက်ာ၌ေသာ္လည္းေကာင္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ေရးသားေသာ အကၡရာမ်ားကိုေျဖဆိုရေသာ ကစားနည္းျဖစ္သည္ထို႔ေၾကာင့္ ပညာ႐ွင္မ်ားမွ ဘီစီ ၇၀၀ ေလာက္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္၊
ဘီစီ ၅၀၀ ထက္ မေစာႏိုင္ ဘီစီ ၅၀၀ /ဘီစီ ၄၀၀ တို႔တြင္ ေက်ာက္ထက္အကၡာရာတင္၍မ႐ွိ အခ်ိန္ကာလအတိအက်သတ္မွတ္ႏိုင္ေသာ အေစာဆံုး အေရးသားကို ဘီစီ ၃ ရာစု တြင္ေရးထိုးေသာ အာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားတြင္သာေတြ႔႐ွိရသည္၊
ဘီစီ ၃ ရာစု တြင္ အေသာကေက်ာက္စာ အေရးအသားမ်ားကို ေက်ာက္တံုး ေက်ာက္တိုင္ ေက်ာက္ဂူမ်ားတြင္ ျဗဟၼီ ႏွင့္ ခေရာသွ်႒ိ တို႔
အေရးအသားမ်ားအျပင္ အရမိ ႏွင့္ ဂ႐ိ အေရးအသားမ်ားျဖင့္လည္းေတြ႔ရႇိရသည္၊
ခေရသွ်႒ိ
ခေရသွ်႒ိ အေရးသားသည္ျဗဟၼီအသံုးျပဳသာ ဗ်ည္းမ်ားႏွင့္သရမ်ားကိုသံုးေသာ္လည္း စာလံုးမ်ားကိုညာဘက္မွဘယ္ဘက္သို႔ေရးသည္ျဖစ္၍ အာေရဗ်ျပည္မွ ဆီးမိုက္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဆီမက္တစ္စာမ်ားမွဆင္းသက္သည္ဟုယံုၾကည္ၾကသည္ ဘီစီ ၃ ရာစု မွ ေအဒီ ၃ / ၄ ရာစုထိ အိႏၵိယ၏ အေနာက္ေျမာက္ဘက္တြင္သာအသံုးျပဳခဲ့သည္၊
ျဗဟီၼအကၡ႐ာ
ျဗဟၼာႀကီးတစ္ဦးမွ သကၠဋ ဘာသာေရးသား႐န္ တီထြင္ခဲ့သည္ဟုယံုၾကည္ၾကေသာေၾကာင့္ ျဗဟီၼဟု အမည္ေပးခဲ့သည္ဟု ယူဆရသည္၊
ျဗဟၼီ အေရးသားသည္ အီဂ်စ္ မက္ဆိုပိုေတမီယား တ႐ုတ္အေရးသားမ်ား ကဲ့သို႔ အ႐ုပ္စာမွဆင့္ကဲေပါက္ဖြားလာသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္ ျဗဟၼီအကၡရာသည္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း အ႐ုပ္စာကို အေျခခံသည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္၊
ခေရသွ်႒ိအေရးသားသည္စာလံုးမ်ားကိုညာဘက္မွဘယ္ဘက္သို႔ေရးၿပီး ျဗဟီၼအေရးအသားသည္ စာလံုးမ်ားကို ဘယ္ဘက္မွညာဘက္သို႔ေရးေသာ အေရးအသားျဖစ္သည္၊
ဦးစံသာေအာင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္း ႏွင့္ ပညာ႐ွင္အမ်ားက ျဗဟီၼအကၡရာ မူရင္းအတိုင္းကို ၃ ရာစု ဘီစီမွ ၂ ရာစု ေအဒီအထိ သံုးစြဲခဲ့ၾကေၾကာင္း အတိအက် ေရးသားခဲ့ၾကသည္၊
ဗုဒၶစာေပအေရးအသားႏွင့္ပတ္သတ္၍ ျဗဟီၼီၼအကၡ႐ာကို ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထားမ်ားအျဖစ္ သီဟိုဠ္တြင္ ဝဋဂါမဏိမင္းလက္ထက္ စတုတၳသဂၤါယနာတြင္ ေပထက္အကၡ႐ာတင္ေသာ တိပိဋကေတာ္တြင္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔စြာေတြ႔႐ွိ႐ေၾကာင္း ေဒါက္တာေဇာ္ထြန္းမွေရးသားပါသည္၊
ဓညဝတီ ရဲ႕ ျဗဟီၼအကၡရာက ေအဒီအစပိုင္းျဖစ္ေၾကာင္း ပိုထင္႐ွားပါတယ္ ကမာၻသုေတသီမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ Christmas Humphreys / V.A smith ႏွင့္ ဦးစံသာေအာင္ အစ႐ွိေသာ ျမန္မာပညာ႐ွင္မ်ားလည္း ဆင္းတုေတာ္ျပဳလုပ္ကိုးကြယ္မႈသည္ ေအဒီ ၁ ရာစုအကုန္တြင္မွ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ အစျပဳခဲ့ေၾကာင္း ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္မွ ဆင္းတုေတာ္ ဗိုက္ပူဘုရားေက်ာက္စာ ပါဠိဘာသာပါ သစၥကပုရဗိဧကဇိန ျဗဟီၼအကၡရာ သည္ ေအဒီ ၂ ရာစုတြင္းျဖစ္ေၾကာင္းအခိုင္အမာယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္၊
အာေသာကေခတ္ ျဗဟီၼအကၡရာျဖင့္ ေရးထိုးခဲ့ေသာစာမ်ားမွာ ပါဠိ ဘာသာမဟုတ္ပဲ မဂဓိဘာသာျဖင့္ေရးထိုးခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း
ဗုဒၶစာေပသမိုင္းတြင္ ေထရဝါဒဂိုဏ္းသည္ ပါဠိစာေပကိုစတင္သံုးစြဲသည္မွာ သီဟိုဠ္ကြ်န္းတြင္ စတုတၳသဂၤါယနာတင္သည့္ ေအဒီ ၇၈ ေနာက္ပိုင္း ေအဒီ ၁ ရာစုတြင္အေစာဆံုးအသံုးျပဳခဲ့သည္ကို (ပါေမာကၡ ေဒၚအုန္း ၏ ပါဠိစာေပသမိုင္း / ရွင္ဇာဂရာဘိဝံသ ၏ အိႏိၵယစာေပသမိုင္း (ဗုဒၶစာေပက႑)တြင္ ပါဠိ ႏွင့္ မဂဓိ မတူညီေၾကာင္း အက်ယ္ကို ႐ႈပါ၊
မာဂဓီ ႏွင့္ ပါဠိ
ဗုဒၶ ေဟာ္ၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာတရားေတာ္မ်ားကို စုစည္းထားသည့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို ပါဠိေတာ္ဟူ၍ အထြဋ္အျမတ္ထားပါသည္ ဗုဒၶ တရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ဘာသာစကားကို မာဂဓိ သို႔မဟုတ္ ပါဠိဘာသာစကားျဖစ္သည္ဟုဆိုၾကသည္ ဗုဒၶ လက္ထက္ေတာ္အခ်ိန္က မဂဓတိုင္း ေကာသလတိုင္းတို႔တြင္ေျပာဆိုၾကေသာ ဘာသာစကားကိုမဂဓီဘာသာဟုေခၚသည္၊
ဗုဒၶဘာသာသံုး မဂဓီဘာသာကို ဂ်ိန္းဘာသာပိဋကတ္ေတာ္မ်ားေရးထားသည့္ အဒၶ မဂဓီဘာသာႏွင့္ခြဲျခားႏိုင္ရန္ သုဒၶ မဂဓီဟုေရးသားၾကသည္လည္းသိရသည္ ပါဠိအဘိဓါန္တြင္ ပါဠိ အနက္အဓိပၸါယ္ကို ဗုဒၶ၏စကားစဥ္ကို စုစည္းထားေသာေၾကာင္း ပါဠိ ဟုေခၚဆိုေၾကာင္းဖြင့္ဆိုပါသည္ ေထရဝါဒအစဥ္လာရ ပါဠိ ကို မာဂဓနိ႐ုတၱိဘာသာဟုေခၚသည္၊
ပညာ႐ွင္အခ်ိဳ႕က မာဂဓီ ႏွင့္ ပါဠိ တူညီသည္ဆိုသည္ကို ဗုဒၶ စာေပ သုေတသီတို႔က မတူညီေၾကာင္းျပဆိုထားသည္ကိုေတြ႔႐ွိရပါသည္
Wedtergaard ႏွင့္ E Kuhn တို႔က ပါဠိဘာသာကို ဥေဇၨနီျပည္သံုးဘာသာစကားျဖစ္သည္ဟုဆိုပါသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ ပါဠိဘာသာသည္ Gujrat ႐ွိအေသာကေက်ာက္စာမ်ားတြင္အသံုးျပဳထားသည့္ဘာသာစကားႏွင့္အနီးစပ္ဆံုးတူညီသည္ဟုဆိုပါသည္၊ Welhelm Geiger ကပါဠိသည္ မာဂဓီပြားျဖစ္သည္ဟုဆိုပါသည္၊ E. Windisch က မာဂဓီဘာသာသည္ ပါဠိ၏အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္သည္ဟုအခိုင္မာဆိုပါသည္၊
ပါဠိဘာသာသည္ အိႏိၵယႏိုင္ငံမွမူလအေျချပဳ၍ ျပန္႔ပြားခဲ့ေသာဘာသာစကားျဖစ္ၿပီး သီဟိုဠ္ တြင္ ဘီစီ ၆၀ တြင္ အေသခ်ာျပဳစုၿပီး ေပထက္အကၡရာ တင္ၿပီးမွသာလွ်င္ ထင္႐ွားေက်ာ္ၾကားခဲ့၏ ပါဠိ သည္ သီဟိုဠ္တြင္ စတင္က်ယ္ျပန္႔ခဲ့မႈေၾကာင့္ ပါဠိဘာသာသည္ မဂဓီဘာသာမွခြဲထြက္ကာ ပါဠိ၏မူလဘူတသည္ သီဟိုဠ္ ျဖစ္သည္ဟု ပညာ႐ွင္အခ်ိဳ႕ကဆို၏ သီဟိုဠ္ သို႔ဗုဒၶသာသနာျဖန္႔ခ်ီခဲ့ေသာ ႐ွင္မဟိႏၵေထရ္ ေျပာၾကားေသာဘာသာစကားမွာ ဥေဇၨာနီျပည္သံုးဘာသာစကားျဖစ္သည္ သီဟိုဠ္ ဘာသာစကားသည္ ပါဠိ ႏွင့္နီးစပ္သည္အမွန္ျဖစ္၏ ဥေဇၨာနီတိုင္းဖြား ႐ွင္မဟိႏၵေထရ္၏ျဖန္႔ခ်ီမႈ႔ေၾကာင္း သီဟိုဠ္ တြင္လြမ္းမိုးခဲ့သည္ဟု Winterniz ႏွင့္ Geiger တို႔ကသံုးသပ္၏၊
ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေဒၚအုန္းမွ အိႏိၵယ အေ႐ွ႕ပိုင္းတြင္ေတြ႔ရေသာ ေက်ာက္စာမ်ား မာဂဓီပိုဒ္မ်ားပါဝင္ေသာ ေႏွာင္းေခတ္သကၠတစာေပမ်ားအရ ပါဠိ ႏွင့္ မဂဓီ ကြဲလြဲေၾကာင္း ဥပမာ_ကတၱဳကာရက ဧကဝုစ္ကိန္းပုလႅိင္နာမ္မ်ားအတြက္ မာဂဓီတြင္ ဧ ႏွင့္ဆံုး၍ ပါဠိ တြင္ ျသ သို႔မဟုတ္ အံ တို႔ျဖင့္ဆံုး၏ မာဂဓီ ပုေတၱ မွာ ပါဠိ ပုေတၱာ ျဖစ္၍ မာဂဓီ သုေခ မွာ ပါဠိ သုခံ ျဖစ္သည ၎အျပင္ ဤဘာသာႏွစ္ရပ္လံုးပင္သကၠဋမွဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး သကၠဋ သ သံုးမ်ိဳးကို ပါဠိတြင္ ဒႏၱဧ သြားသံ သ တစ္လံုးတည္းျဖင့္ဆံုးၿပီး မာဂဓီတြင္မူ သမွာမုဒၶဇအာေခါင္ဦးသံတစ္ခုတည္းျဖစ္သည္ဟုသက္ေသျပထားခ်က္မ်ားအရမာဂဓီႏွင့္ပါဠိကြဲလြဲမႈ႐ွိေၾကာင္းေတြ႔႐ွိရသည္၊
ျဗဟၼီပြားအကၡရာမ်ား
ကုသွ်န အေရးသား (ေအဒီ ၃ ရာစု)
ကူ႐ွန္မ်ားဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္သျဖင့္ ေမာရိယအင္ပါယာျပိဳကြဲျပီး ေအဒီ ၃ ရာစုထိ ကူ႐ွန္မင္းမ်ားစိုးစံခဲ့သည္ ယင္းတို႔၏ အေက်ာ္ၾကားဆံုးမင္းမွာ ကနိသကမင္းျဖစ္သည္ ကူ႐ွန္မင္းမ်ားလက္ထက္တြင္ ျဗဟၼီအကၡရာကို အဆင့္တဆင့္ေျပာင္းလဲွလာခဲ့သည္ ယင္းအခ်ိန္ကာလကို တိက်စြာသတ္မွတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼီပြားအကၡရာကို ကူ႐ွန္း သို႔မဟုတ္ ကုသွ်န အေရးသားဟုေခၚၾကသည္၊
ဂုပၱအေရးသား
ေအဒီ ၄ ရာစုတြင္ ဂုပၱမင္းဆက္တို႔ နယ္ခ်ဲ႕ၿပီး အင္ပါယာ ထူေထာင္လာခဲ့သည္ ေအဒီ ၆ ရာစုတြင္ ဂုပၱမင္းဆက္တို႔ အင္ပါယာၿပိဳကြဲခဲ့သည္ ယင္းေခတ္တြင္ေရးသားေသာအေရးသားမွာ ကုသွ်န အေရးသားမွ ေျပာင္းလဲလာေသာအေရးသားျဖစ္သည္ ဂုပၱအေရးသား ဟုေခၚၾကသည္၊
ေအဒီ ၈ ရာစုတြင္ ေဒသအလိုက္ ကြဲျပားေသာ အကၡရာမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပါသည္၊
ယေသာဒမန္အေရးသား
ဟာႆအေရးသား
ပါလအေရးသား
ေသနအေရးသား
ပလႅံဝအေရးသား
ကာဒံဗအေရးသား... စသည္တို႔ျဖစ္သည္၊
ျဗဟီၼအကၡ႐ာမူရင္းကို ဗုဒၶ အေသာကေခတ္ဟု မွတ္မယူသင့္ပါ ေအဒီ ၂ ရာစုအထိအသံုးျပဳေၾကာင္းေတြ႔ရပါသည္။
ျပည္ထူးစံ
ကိုးကား_
ဦးစံသာေအာင္_ေအဒီ ၆ ရာစုႏွင့္ ယင္းမတိုင္မီ ရခိုင္ျပည္သံုးအကၡရာ
ေဒါက္တာေဇာ္ထြန္း_အာရိယန္အေရးအသား အႏုပညာ
ေဒါက္တာသန္းထြန္း_ျမန္မာရာဇဝင္စစ္တမ္း/စာေရးနည္းပညာ စာမ်က္ႏွာ ၁၀၀
ေဒၚအံုး_ပါဠိစာေပသမိုင္း
ရွင္ဇာဂရာဘိဝံသ(ျပန္)_အိႏိၵယစာေပသမိုင္း (ဗုဒၶစာေပက႑)
ျပည္ထူးစံ
ေျမာက္ဦး ေ႐ွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈနယ္ေျမ
Comments
Post a Comment
စာဖတ်လို့မရရင် ပြောပါ။ Zawgyi လား၊ Unicode လား။