Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ႏွစ္ေပါင္း ၈၆ အတြင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားေသာ ရခိုင့္ စာေပ က်မ္းဂန္မ်ား

ႏွစ္ေပါင္း ၈၆ အတြင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားေသာ ရခိုင့္ စာေပ က်မ္းဂန္မ်ား။

===========================

၁။ ။ဘဒၵကပၸ၀ိနိစၦယ က်မ္း၊ ..ေပမူ၊
၂။ ။ေလာကုပၸတၱိက်မ္း၊..ေပမူ။
၃။ ။ ေလာကဒီပက်မ္း..ေပမူ။
၄။ ။ေလာကပညတၱိက်မ္း...ေပမူ။
၅။ ။အာဒိကပၸ က်မ္း..ေပမူ။ 
၆။ ။မကႏၱပူရာဏ္က်မ္း..ေပမူ။
၇။ ။ေဂါတမပူရာဏ္က်မ္း... ေပမူ။
၈။ ။ ဒိ႒ာႏုဂတိက်မ္း..ေပမူ။
၉။ ။သူရိယဒိ႒ႏ ၱက်မ္း (ဒီ ၇.၈.၉က ဗမာမွာ ရိွတယ္)
၁၀။ ။ေသနဂၤဗ်ဴဟာက်မ္း..ေပမူ 
၁၀။ခ။ ေလာက ဗ်ဴဟာက်မ္း ေပမူ။ (တျခားဗ်ဴဟတ္က်မ္းမ်ားလည္း ၾကားဖူး)
၁၁။ ။ရာဇနီတိက်မ္း..ေပမူ။
၁၂။ ။ရာေဇာ၀ါဒက်မ္း..ေပမူ(ရာေဇာ၀ါဒသုတၱန္ မဟုတ္)။
၁၃။ ။ရာဇာဘိေသက်မ္း..ေပမူ(မဟာမဇၨ၊ အမဇၨ၊ပုေရာဟိတာဘိေသကက်မ္းေတြ ရိွခ့ဲတယ္)။
၁၄။ ။ သီလ၀တၳဳက်မ္း။
၁၅။ ။ၿမိဳ႕တည္ခန္းက်မ္း..ေပမူ။(သူမ်ားဆီမွာ မိနစ္ပိုင္းဖတ္ဖူး)
၁၆။ ။မင္းဖေလာင္းဓာတ္တည္ခန္းက်မ္း..ေပမူ။(မင္းဖေလာင္းနဲ႔ ေစာမဲက်ီမိဖုရား ဘုရားတည္ေက်ာင္းေဆာက္ မွတ္တမ္း)
၁၇။ ။ ရမ္ျဗဲၿမိဳ႕တည္ခန္း..ေပမူ။
၁၈။ ။ရာဇ၀င္ေဟာင္း.က်မ္း.ေပမူ။
၁၉။ ။ ၎ေနာက္ဆက္တြဲက်မ္း..ေပမူ။
၂၀။ ။ ျပည္၏ ရာဇ၀င္..ေပမူ။ 
၂၁။ ။ရာဇ၀င္ေတာႀကီး..ေပမူ။
၂၂။ မဟာ၀ိဟိက ရာဇ၀င္..ေပမူ။
၂၃။ ။ ၀ိမလ ရာဇ၀င္..ေပမူ။
၂၄။ ။ဒိုးေ၀ရာဇ၀င္..ေပမူ။
၂၅။ ။ငလက္ရံုးရာဇ၀င္...ေပမူ။
၂၆။ ။ က်ားခြပ္ရာဇ၀င္..ေပမူ။
၂၇။ ။ ေၾကာင္သံုးေဆာင္ ရာဇ၀င္..ေပမူ။
၂၈။ ။ရာဇ၀င္လကၤာ... ေပမူ။
၂၉။ ။ ရာဇ၀င္လကၤာေဟာင္း..ေပမူ။
၃၀။ ။ေက်ာက္႐ိုး ရာဇ၀င္...ေပမူ။
၃၁။ ။ အင္းေစာက္ရာဇ၀င္...ေပမူ။
၃၂။ ။ ငမည္ ရာဇ၀င္...ေပမူ။
၃၃။ ။ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ဆက္ ရာဇ၀င္...ေပမူ။ 
၃၄။ ။ဦးဘိုးလူ ရာဇ၀င္
၃၅။ ။ဇမၺဳဒီပ အိျႏၵိယနယ္ပံုက်မ္း။ 
၃၆။ ။ ရာဇကၠမက်မ္း။

ေပၚျပပၚက်မ္းတို႔မွာ ရမ္းျဗဲေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ႀကီး ရခိုင္ရာဇ၀င္သစ္ကို ေရးတ့ဲခါ ကိုးကားခ့ဲတ့ဲ က်မ္းဂန္ေတြထဲက တခ်ိဳ႕သာျဖစ္တယ္။ က်န္တ့ဲ က်န္းေတြကို ဆက္လက္ တင္ျပပါဦးမယ္။

Credit.. ေကာင္း စံ ေဝ

=====================

Thu Mrat

က်ားခြပ္ ရာဇဝင္ဆိုစြာ
ႀကခပ္ ရာဇဝင္ကိုေျပာစြာဟန္
ႀကခပ္ဝရာအမတ္ႀကီးရြီးခေရ ရာဇဝင္ကို ႀကခပ္ရာဇဝင္လို ့ေခၚေရ က်ားခြပ္ ရာဇဝင္ေတာ့ မႀကားဖူးပါသိ



















Comments