Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

သံတြဲ သမိုင္း


***ဒဏၭာရီဆန္ေသာ သံတြဲ(ဒြါရာဝတီ)ျမိဳ႕
                   သမိုင္းေၾကာင္း***

သံတြဲျမိဳ႕(ဒြါရာဝတီ)သမိုင္းေၾကာင္း
**********************
ကမာၻမွာ ေရွးအက်ဆံုးျမိဳ႕ သက္တန္းအရွည္
္ႀကာဆံုးျမိဳ႕သံုးျမိဳ႕သာ ရွိသည္။
ထိုျမိဳ႕တို႔သည္ကား   ဆီးရီးယားနိုင္ငံတြင္  " ဒမတ္စကတ္ျမိဳ႕ "
အိႏၵိယ နိုင္ငံတြင္  " ဗာရာဏသီျမိဳ႕ " နွင့္   ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္က
" ဒြါရာဝတီျမိဳ႕(ခ) သံတြဲျမိဳ႕"တို႔ ျဖစ္ႀကသည္။

***ရခိုင္တို႔၏ ဒြါရာဝတီ***
အာရကၡေဒသ်ွ ( သို႔မဟုတ္) ရကၡပူရ (သို႔မဟုတ္) မဟိ ံသကမ႑လ (သို႔မဟုတ္ )ရကၡဂၤ၌ရွိေသာ  ရခိုင္တို႔၏ ဒြါရာဝတီသည္  ကုသမင္း သကၠရာဇ္ -၄၀၀၀ မတိုင္မီ ဘီစီ - ၆၀၀၀ ခန္႔ကာလကပဲ   ဒြါရာဝတီဟူေသာ အမည္နာမျဖင့္ယင္းေနရာ၌ ယေန႔ထက္တိုင္တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ရခိုင္ျပည္၌  ဒြါရာဝတီ ဟူေသာ  အမည္နာမသည္  မည္သည္အခါမွ  တိမ္ေကာသြာျခင္း မရွိသလို  ျမိဳ႕ကိုလဲ  ဖ်က္ဆီးခံရျခင္းမရွိခဲ႔ပါ။ေခတ္အဆက္ဆက္ ဒြါရာဝတီ အမည္နာမျဖင့္ တည္တံ႔လ်ွက္ပင္ ရွိပါသည္။ရခိုင္လူမိိ်ဳးတို႔ ျဖတ္သန္းလာခဲ႔ႀကေသာ ေခတ္ကာလ သမိုင္ေႀကာင္းသည္  အလြန္ရွည္လ်ွား ႀကာျမင့္ခဲ့ျပီျဖစ္သည္။ေရွးအက်ဆံုးျမိဳ႕ျဖစ္သည့္ ရခိုင္တို႔၏ ဒြါရာဝတီျမိဳ႕ ( သံတြဲျမိဳ႕)နွင့္
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ျဖတ္သန္းလာခဲ႔ေသာ ေခတ္ကာလကို စစ္တမ္းထုပ္ျပမွသာလ်ွင္  ပိုျပီး ျပည္စံုလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။
၁။ ဒြါရာဝတီေခတ္(ရခိုင္ေခတ္ဦး ) = ဘီစီ - ၆၀၀၀
၂။ ေရွ႕ဦးေဝသာလီေခတ္    ဘီစီ= ၅၃၁၅ မွ ၃၃၂၅ အထိ
ဓညဝတီေခတ္
၃။  ပထမ ဓညဝတီ      ဘီစီ= ၃၃၂၅ မွ ၁၅၀၇အထိ
  ဒုတိယ ဓညဝတီ       ဘီစီ= ၁၅၀၇ မွ ၅၈၀ အထိ။
  တတိယ ဓညဝတီ     ဘီစီ  ၅၈၀  မွ  ၃၂၇ အထိ။
၄။ ေဝသာလီ ေက်ာက္ေလွကားေခတ္  ေအဒီ =၃၂၇ မွ ၈၁၈ အထိ။
၅။ေလးျမိဳ႕ေခတ္  ေအဒီ =၈၁၈ မွ ၁၄၃၀ အထိ။
ေျမာက္ဦးေခတ္
၆။  ပထမေျမာက္ဦး  ေအဒီ= ၁၄၃၀ မွ ၁၅၂၁  အထိ
ိဒုတိယေျမာက္ဦး  ေအဒီ  = ၁၅၂၁ မွ ၁၆၃၈ အထိ။ တတိယေျမာက္ဦး   ေအဒီ = ၁၆၃၈  မွ ၁၇၈၄ အထိ။
၇။ ဗမာ ျမိဳ႕ဝန္မ်ားေခတ္ ေအဒီ=၁၇၃၄ မွ  ၁၈၂၄ အထိ
၈။ ျဗိတိသ်ွေခတ္ ပထမအႀကိမ္  ေအဒီ= ၁၈၂၄ မွ ၁၉၄၁ အထိ။
၉။  ဂ်ပန္ေခတ္  ေအဒီ = ၁၉၄၁ မွ ၁၉၄၅ အထိ
၁၀။ ျဗိတိသ်ွေခတ္ ဒုတိယအႀကိမ္      ေအဒီ =  ၁၉၄၅ မွ ၁၉၄၈ အထိ
၁၁ ။ ဖ ဆ ပ လ  ေခတ္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္ ေအဒီ = ၁၉၄၈ မွ  ၁၉၆၂ အထိ
၁၂။  ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္   ေအဒီ = ၁၉၆၂ မွ ၁၉၇၄ အထိ
၁၃ ။ မ ဆ လ ေခတ္ ေအဒီ ၁၉၇၄ မွ ၁၉၈၈ အထိ ။
၁၄ ။  နဝတေခတ္  ေအဒီ =၁၉၈၈ မွ ၁၉၉၇ အထိ ။
၁၅ ။ န အ ဖ ေခတ္  ေအဒီ = ၁၉၉၇ မွ ၂၀၁၀အထိ။
၁၆ ။ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီေခတ္ ေအဒီ ၂၀၁၀ မွ စ၍
ယေန႔ထက္တိုင္ျဖစ္သည္။
ဒီေလာက္အထိ  ရွည္လ်ွားလွသည့္ကာလမွာ  ဒြါရာဝတီသံတြဲျမိဳ႕သည္ျဖတ္သန္းလာခဲ႔ျပီးျဖစ္ပါသည္။
       ဒြါရာဝတီကို စတင္ တည္ေထာင္ေသာမင္းကို   ဝါသုေဒဝ  ဗလေဒဝ ဒသဘာသိတ ညီေနာင္ တစ္က်ိပ္ဟု   စါေစါင္ တခ်ိဳ႕တြင္ ေတြ႔ေနရပါသည္။  ဒါက အမွားပါ ။အမွန္က  ဒြါရာဝတီျမိဳ႕နွင့္ ထီနန္းကို ဘီစီ =၆၀၀၀ ခန္႔ကစတင္တည္ေထာင္ခဲ႔ေသာမင္းမွာ   သီရိကုမၼာမင္း ( ေခၚ) ဥလာကမင္း သာ ျဖစ္ပါသည္။  ဒသဘာတိတညီေနာင္တစ္က်ိပ္တို႔မွာသိရိကုမၼာမင္းကို  ေအာင္နိုင္ခဲ႔ေသာ မင္းမ်ားသာျဖစ္ပါသည္ ။
ဘီစီ ၆၀၀၀ ခန္႔နွင့္  ကုသမင္း လက္ထက္ကေန   ယခုအခ်ိန္ အထိဒြါရာဝတီ အမည္နာမနွင့္  ဒြါရာဝတီ သံတြဲျမိဳ႕ဟာ  တည္ရွိေနဆဲပါ ။  ထိုအခ်ိန္ကာလသည္  ဗုဒၶျမတ္စြါဘုရားလဲ ပြင္ေတာ္မမူေသးပါ ။
ဒီထက ္ေရွးအက်နိုင္ဆံုးျမိဳ႕လဲ အဘယ္မွာ ရွိအံ႔နည္း ။

ကမၻာမွာ  "ေရွးအက်ဆံုးျမိဳ႕ေဟ့" လို႔  တို႔ျမန္မာေတြ ဂုဏ္ယူဝင္ႀကြားနိုင္ရန္  ဒြါရာဝတီ သံတြဲျမိဳ႕ရဲ႕သမိုင္းကို ေဖၚျပေပးလိုက္ပါသည္။

ရခိုင္တို႔၏ ဒြါရာဝတီက်မ္း

   ဒြါရာ၀တီသံတြဲၿမိဳ႕သည္ ရခိုင္ၿပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းတြင္တည္ရွိပါသည္။  သံတြဲၿမိဳ႕ကို ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ ဟုလည္းေခၚဆိုၾကပါသည္။ ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕မွာသံတြဲၿမိဳ႕၏မူလအစအမည္ၿဖစ္ၿပီးယေန႕တိုင္ ေခၚတြင္ဆဲပင္ၿဖစ္ပါသည္။မေသာေသာျမိဳ႕
လည္းျဖစ္သည္။မေသေသာၿမိဳ႕ဟုဆိုၿခင္းမွာကႆမဘုရားရွင္လက္ထက္မွစတင္၍ ယခုထိတိုင္ေအာင္ပင္
(က)ဒြါရာ၀တီသံတြဲၿမိဳ႕ဟုတ္ေခၚတြင္လ်က္နာမည္
မေသၿခင္း။(ခ)တစ္ဖက္မွပင္လယ္၊တစ္ဖက္မွေတာင္တန္းမ်ားတည္ရွိလ်က္ပထ၀ီအေနအထားမေၿပာင္းလဲဘဲယခုတိုင္တည္ရွိေနၿခင္း။  ယင္းကဲ႕သို႕  ၿမိဳ႕ေတာ္အမည္ႏွင္႔  ပထ၀ီအေနအထားတို႕  မေၿပာင္းလဲဘဲတည္တံ႔ေနမႈတို႕ေၾကာင္႕ မေသေသာၿမိဳ႕ဟုမွတ္တမ္းျပဳၾကသည္႕အျပင္  သမိုင္းရာဇ၀င္တြင္‘ၿမိဳ႕ရွင္ပ်ံ’ၿဖစ္ေၾကာင္းျပဆိုထား
ၾကေလသည္။ သံတြဲဘုရင္မေစာယာဥ္မိ
(ေကာဇာ  ၇၉၅-၈၂၀၊ ေျမာက္ဦးေခတ္) မွ
မင္းေစာေဒသ၊ ဘာတိကတို႕ ဒိပဇမၺဴ၊ လံုးလံုးခ်ဴ၍
ခြန္ယူသိမ္းျမန္း၊ ထီးနန္းတည္ရာမယ္တို႕ရြာလည္း၊ ဒြါရာ၀တီ သိဂႌေရာင္လွ်ံ၊ ၿမိဳ႕ရွင္ပ်ံ၀ယ္ ။
ဟုတ္ဖြဲ႕ဆိုထားခဲ႕ေလသည္။အင္းေစာက္ရာဇ၀င္တြင္ (၁၀)ေျမာက္အႏၱရကပ္ၿဖင္႔ေသာကႆပသာသနာေတာ္အတြင္းေကာရပၸတိုင္းတြင္  ေကာရပၸမင္း(၁၂)ဆက္စိုးစံခဲ့ၾကသည္။  ယင္းေကာရပၸမင္း(၁၂)ဆက္ေျမာက္မင္းေစာလက္ထက္တြင္  နဂါးညီေနာင္ဖ်က္ဆီးသၿဖင္႕  ေကာရပၸတိုင္းပ်က္ရေလသည္။  ထိုင္(၁၂) ဆက္ေျမာက္မင္း  ‘မင္းေစာ’ သည္အျခံအရံမ်ားႏွင္႔  တိမ္းေရွာင္လာခဲ႔ရာယခင္ဒြါရာ၀တီအမည္ရွိေသာ  ၿမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းကိုပင္  ၿမိဳ႕ေတာ္တည္လိက္  ဒြါရာ၀တီျမိဳ႕ အမည္ၿဖင္႕ပင္လ်င္  စိုးစံအုပ္ခ်ဴပ္ခဲ႔ေလသည္။  ဘုရင္မင္းေစာ၏ သား၊ေၿမး၊ျမစ္၊ တိုင္ေအာင္  ဒြါရာ၀တီထီးနန္းကို မင္းဆက္ (၉)ဆက္တိုင္ အုပ္စိုးခဲ႕ေလ၏။  ယင္းမင္းေစာမွ  (၈)ဆက္ေၿမာက္မင္းေစာသည္  ပန္းစားနတ္ဘီလူးမအားမိဖုရားေၿမွာက္မိသၿဖင္႔    သားေတာ္သံုးပါးႏွင္႔ သမီးေတာ္ တစ္ပါးဖြားၿမင္ခဲ႔ေလသည္။  သားေတာ္ႀကီးတစ္ပါးသာလူစစ္ၿဖစ္ၿပီးက်န္သားေတာ္ႏွစ္ပါးႏွင္႕သမီးေတာ္မွာဘီလူးမ်ားၿဖစ္ၾကကုန္
သည္။  ထို႔ေနာက္ ပန္းစားနတ္ဘီလူးမဟုသိရွိ၍  သားေတာ္ၾကီးမွတစ္ပါး၊ မိဖုရားႀကီးႏွင္႔ သားေတာ္ႏွစ္ပါးႏွင္႔ သမီးေတာ္(၁)ပါးတို႔ပိုနန္းေတာ္မွ ေရွာင္ခြာေစလ်က္  ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းတြင္ ေတာင္ေျခကိုအမွီျပဴလ်က္  ေနထိုင္ရန္တစ္ဘက္ကမ္းေတာင္ေၿခတစ္ခုလံုး
အားအပိုင္းစားေပးေလသည္။ ၄င္းေတာင္မွာ ၀ါသုရေတာင္ေၾကာ(အံေတာ္ေတာင္ေၾကာအားလံုး)ကိုအပိုင္စားရေလသည္။သားေတာ္ႀကီးမွာအစြယ္သာပါ၍ လူၿဖစ္ကာအစြယ္ေခါေခါမင္းေစာဟုတ္တြင္ကာ
ဘခမည္းေတာ္မင္းေစာနတ္ရြာစံေသာ္  အစြယ္ေခါေခါမင္းေစာနန္းတက္ေလသည္။  အစြယ္ေခါေခါမင္းေစာသည္  မင္းေစာ (၉)ဆက္၏ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ၿဖစ္ေလသည္။  အစြယ္ေခါေခါမင္းေစာလက္တက္တြင္  ပန္းစားဘီလူးၿဖစ္သူမယ္ေတာ္ႏွင္႔  ညီေတာ္ႏွစ္ပါး၊ ႏွစ္မေတာ္တို႔မွဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္အားေစာင္႕
ေရွာက္ေပးၾကေလသည္။
ပန္းစားနတ္ဘီလူးတို႔၏ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ေၾကာင္႔  ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္သည္ရန္သူမ်ားတိုက္ခိုက္ရန္လာ
ေသာ္ေကာင္းကင္သို႔ပ်ံတက္၍သမုဒၵရာက်ြန္းငယ္တြင္  တည္ေၾကာင္းအဆိုရွိေလသည္။  သို့ၿဖစ္၍  ဘီလူးေစာင္႔ၿပည္ဟူ၍ တင္စားေရဖြဲ႕ၾကေလသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္မဇၨ်ိမတိုင္းမွဥပကံသအမ်ိဳးအႏြယ္ျဖစ္ေသာ၀ါသုေဒ၀၊ဗလေဒ၀မင္းညီေနာင္တစ္က်ိပ္တို႕
သည္ ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္ကိုတိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ရန္ေရာက္ရွိလာၾက၏။ထိုအခါၿမိဳ႕ေတာ္အားရွာေဖြ၍ မေတြ႕ေပ။ ၿမိဳ႕ေတာ္ကိုေစာင္႔ေရွာက္ ကုန္ၾကေသာပန္းစားနတ္ဘီလူးမိသားစုတို႔၏ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္တို႔ေၾကာင္႔ေကာင္းကင္သို႕ပ်ံတက္၍  သမုဒၵရာက်ြန္း၀ယ္တည္ေလသည္။  မယ္ေတာ္ၾကီးႏွင္႕ ညီေတာ္(၂)ပါးတို႕မွာ  ၿမိဳ႕ေတာ္၏တစ္ဘက္ကမ္း၀ါသုရေတာင္ေၾကာ(အံေတာ္ေတာင္ေၾကာ)တြင္ေန၍ညီမၿဖစ္သူပန္းစားဘီလူးမမွာ ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ေနထိုင္သည္။  ရန္သူမ်ားတိုက္ခိုက္ရန္လာသည္ရွိေသာ္  ၿမိဳ႕ေစာင္႕နတ္ဘီလူးမမွာတစ္ဘက္ကမ္းမွ  မယ္ေတာ္တို႕သိရွိေအာင္  အခ်က္ေပးေလသည္။  အခ်က္ေပးပံုမွာ  ၿမိဳ႕ေတာ္အလယ္ရွိေရကန္သာတြင္ ေက်ာက္ၿမည္းရုပ္ရွိသည္။  ရန္သူလာေသာ္  ၿမိဳ႔ေစာင္႕ဘီလူးမမွာယင္းေက်ာက္ၿမည္းရုပ္၏  ေက်ာၿပင္အားပြတ္သတ္ေပး၏  ထိုအခါ  ေက်ာက္ၿမည္းရုပ္သည္ က်ယ္ေလာင္စြာ ၿမည္ဟီးေလသည္။  ထိုအခါ တစ္ဘက္ကမ္းမွ ပန္းစားဘီလူးတို႕သိရွိၿပီး  ၿမိဳ႕ေစာင္႔နတ္ဘီလူးႏွင္႔ တစ္ဘက္ကမ္းမွ နတ္ဘီလူးမိသားစုတို႕၏ တန္ခိုးေၾကာင္႔  ၿမိဳ႕အလံုးမွာေကာင္းကင္သို႕ ပ်ံတက္သြားေလေတာ႔သည္။ 
၀ါသုေဒ၀ ညီေနာင္တစ္က်ိတ္တို႔သည္  အၾကိမ္ၾကမ္ခ်ီတက္တိုက္ခိုက္ေသာ္လည္းေအာင္ၿမင္မႈမရရွိသၿဖင္႔  ကုန္သည္ေယာင္ေဆာင္လ်က္ ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္းသို႕  ၀င္ေရာက္ၾကေလသည္။  ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္တြင္းဒိဗၺစကၡဳအဘိစ်ာန္ရရွိေသာကဏွာဒီပါယနရေသ႔ၾကီး၏ ထံပါးသို႔ ဆည္းကပ္ၾကေလသည္။
မင္းညီေနာင္တစ္က်ိပ္တို႕သည္  ရေသ႕ၾကီးထံမအၾကံဥာဏ္မ်ားရယူလ်က္  ၿမိဳ႕မ်က္ႏွာ အစြတ္တို႕တြင္  သံတံတင္းေၿမတြင္  စိုက္တည္ၾကကုန္ေလသည္။  ထိုအခါ ၿမည္းရုပ္မွာက်ယ္ေလာင္စြာ ၿမည္ဟီးေသာ္လည္း  ၿမိဳ႕ေတာ္မွပ်ံတက္ၿခင္းငွာအားထုတ္ေသာ္လည္းတံခါးေလးဘက္ၿမိဳ႕မ်က္ႏွာ အစြန္တို႕တြင္တည္ရွိၾကကုန္ေသာမင္းညီေနာင္တစ္က်ိပ္တို႕သည္  ေလးခုေသာသံေခ်ာင္းတို႕ၿဖင္႔  ကိုင္ကုန္လ်က္  သံေခ်ာင္းတို႕ဠ္ ဖြဲ႕အပ္ေသာသံကြင္းမ်ားကိုသံတံတင္းတို႕ဠ္  ခ်ိတ္ဆြဲၾကရာ ၿမိဳ႕ေတာ္  ေကာင္းကင္သို႕ ပ်ံတက္ၿခင္းငွမစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေတာ႕ေခ်.။  ထိုကဲ႕သို႕ တိုက္ခိုက္သိမ္းယူလ်က္  ဒြါရာ၀တီၿပည္တြင္  မင္းညီေနာက္တစ္က်ိပ္တို႕  စိုးစံအုပ္ခ်ဳပ္ၾကေလသည္။  သံေခ်ာင္းမ်ားၿဖသ္႕  ခ်ိတ္တြဲၸ၍  တိုက္ခိုက္ သိ္မ္းယူရေသာေၾကာင္႔  ဒြါရာ၀တီၿမိဳ႕သည္  ‘သံတြဲ’  ဟူ ၍ အမည္နာမထိုးလ်က္ ဒြါရာ၀တီ သံတြဲၿမိဳ႕  ၿဖစ္လာခဲ႕ရေပသည္ ။  ညီေနာင္တစ္က်ိပ္တို႕ သည္  အမၾကီး အဥၥနာေဒ၀ီအား  ဒါြရာ၀တီ သံတြဲၿမိဳ႕ကိုအပိုင္စားေစသည္။  မၾကာပီးညီေနာင္တစ္က်ိတ္တို႕သည္  သူေတာ္စင္ရဟန္းတစ္ပါးကို ၿပစ္မွားမိ၍ ပ်က္စီးၿခင္းသို႕ ေရာက္ၾကေလရာ ဒြါရာ၀တီ သံတြဲၿမိဳ႕လည္းဆိပ္သံုဥ္းသြားခဲ႕ရေလသည္။ 
ၿမတ္စြာဘုရားရွင္သည္  ဘီစီ(၆)ရာစုတြင္ သံတြဲၿမစ္အတိုင္းေလ်ာက္၀င္ေလလ်ွင္ၿမိဳ႕ေတာ္၏  အေရွ႕ဘင္ႏွစ္ဂါတ္ခန္႕ အကြာကုန္းၿမင္႕တစ္ခုၿဖစ္ေသာဗာသုတေတာင္ေတာ္ဠ္ ရပ္ေတာ္မူရာယင္းေတာ္ေတာ္ကိုတန္႕ေတာ္မူေတာင္ဟုေခၚဆိုၾကသည္။ယခုအခါဒန္႔ေဒးေတာင္
(တန္႕ေတးေတာင္) ဟုတ္ေခၚၾကသည္။ၿမတ္စြာဘုရားရွင္သည္  ထိုဗာသုတေတာင္(ေခၚ) တန္းေတာ္မူေတာင္ထိပ္မွ အေနာက္အရပ္သို႕ ၿပံဳးေတာ္မူၿပီးေနာက္  ဗ်ာဒိတ္စကားမိန္းၾကားေတာ္မူခဲ႕ေလသည္.။ ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူခဲ႕ေသာေစတီ
ေတာ္မွာ အံေတာ္ေစတီ၊ နံေတာ္ေစတီ၊ ဆံေတာင္ေစတီတို႔ၿဖစ္ၾကပါသည္။  ရခိုင္ဘုရင္ အဆက္ဆက္၎ေစတီေတာ္မ်ားကိုေခတ္အဆက္
ျပဳၿပင္ထိန္းလာခဲ႕ၾကသည္မွာယေန႔တိုင္တည္ရွိဆဲၿဖစ္ပါသည္။ 
ထို႕ေနာက္ ဒြါရာ၀တီသံတြဲၿမိဳ႕သည္  ရခိုင္သမိုင္းတြင္ လြန္စြာအေရးၾကီးေသာနယ္ပယ္တစ္ခူၿဖစ္လာေတာ႕သည္။ သို႕ၿဖစ္၍ မင္းေဆြမင္းမ်ိဳး၊ ယံုၾကည္ရေသာအမတ္တို႕သာခန္႕အပ္ထားသည္။ထို႕အၿပင္  ေၿမာက္ဦး (၁၄၃၁-၁၇၈၄ )ရခိုင္ ဧကရာဇ္ႏိုင္ငံတြင္  သံတြဲသည္ အေရွ႕ဘုရင္ခံ၏ ထီးနန္းစိုက္ရာၿမိဳ႕ၿဖစ္ခဲ႔သည္။  ထို႕အၿပင္ သံတြဲ၏ ေရတပ္အင္အားသည္ ရခိုင္ၿပည္တြင္ ဒုတိယအင္အားအေကာင္းဆံုးၿဖစ္ခဲ႕သည္။
ကိုလိုနီေခတ္တြင္ အဂၤလိပ္အစိုးရက သံတြဲၿမိဳ႕ကို  Sandoway ဟုလည္းေခၚတြင္ခဲ႔သည္။ ၿပည္ထဲေရးႏွင္႔သာသနာေရး ၀န္ၾကီးဌာန မွ ၉-၁၁-၁၉၇၂ ရက္စြဲပါ စာအမွတ္ ၁၀၃/၃၂ ၊ စိတ္ ၁ ၿဖင္႔ ထုတ္ၿပန္သည္႕ အမိန္႕ေၾကာ္ၿငာစာၿဖင္႔  သံတြဲၿမိဳ႕ဟု သမုတ္ခဲ႔သည္...............း။"အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲ သမိုင္​း"
❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦
     ရခိုင္​သမိုင္​းကို 'အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲက'
      ​ေကာ႑ံုကရိတ္​တိုင္​းက စခ့ဲပါသည္​။ သို႔​ေသာ္​ ​ေကာ႑ံုကရိတ္​ရာဇဝင္​မွာ အလြန္​ ​ေ႐ွးက်​ေသာ​ေၾကာင္​့ ဒ႑ာရီပံုျပင္​ အဆင္​့က​ေတာင္​မွ ​ေလ်ာက်သြားခ့ဲပါၿပီ။ သမိုင္​း႐ုပ္​ႂကြင္​းအားျဖင္​့ သက္​​ေသ ျပစရာဆိုလို႔ အင္​း​ေပါက္​ဝ တခုသာ ရိွပါ​ေတာ့သည္​။  အာကာပ်ံဝဲၿမိဳ႕သံတြဲအ​ေၾကာင္​းက​ေတာ့ ဘုရား​ေဟာ ၅၅၀နိပါတ္​၊ ဝိမာနဝတၳဳမ်ားမွာ ပါဝင္​​ေနလို႔ နည္​းနည္​း က်န္​​ေန​ေသး၏။
       ​ေလလာခ်င္​သူမ်ား ရိွရင္​ ဆားျမည္​းႏိုင္​​ေအာင္​ ဦးလွခင္​ရဲ႕ ၅၅၀​ေကာက္​ႏႈတ္​ခ်က္​ pdfမွ ss႐ိုက္​လို႔ ​ေဖၚျပလိုက္​၏။ စာမ်က္​ႏွာ အျပည္​့အစံု မပါတာကို​ေတာ့ ခြင္​့လႊတ္​​ေပး​ေစခ်င္​ပါသည္​။
အက်ယ္​​ေလ့လာလိုသူမ်ား...
၁။ ၅၅၀နိပါတ္​၊ ဇာ၊ ဌ၊၇
၂။ ဝိမာနဝတၳဳ၊ဌ၊
၃။ စြယ္​စံု​ေက်ာ္​ထင္​၊ သမႏၱစကၡဳ၊
၄။ တည္​​ေတာဆရာ​ေတာ္​ႀကီး၏ အ​ေမးအ​ေျဖ။
၅။ အာရပ္​ပံုျပင္​မ်ား ႏွင္​့
၇။ ရခိုင္​့သမိုင္​း၊
၈။ သံတြဲ သမိုင္​း မ်ားမွာ ဖတ္​႐ႈႏိုင္​ပါသည္​။

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

"အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲ သမိုင္​း"
❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦ ❦
     ရခိုင္​သမိုင္​းကို 'အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲက' အစျပဳခ့ဲၾကပါသည္​။
     အမွန္​​ေတာ့ ရခိုင္​့သမိုင္​းသည္​ အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲ ထက္​ ​ေစာခ့ဲသည္​။
      ​ေကာ႑ံုကရိတ္​တိုင္​းက စခ့ဲပါသည္​။ သို႔​ေသာ္​ ​ေကာ႑ံုကရိတ္​ရာဇဝင္​မွာ အလြန္​ ​ေ႐ွးက်​ေသာ​ေၾကာင္​့ ဒ႑ာရီပံုျပင္​ အဆင္​့က​ေတာင္​မွ ​ေလ်ာက်သြားခ့ဲပါၿပီ။
       သမိုင္​း႐ုပ္​ႂကြင္​းအားျဖင္​့ သက္​​ေသ ျပစရာဆိုလို႔ အင္​း​ေပါက္​ဝ တခုသာ ရိွပါ​ေတာ့သည္​။
       အာကာပ်ံဝဲ ၿမိဳ႕သံတြဲအ​ေၾကာင္​းက​ေတာ့ ဘုရား​ေဟာ ၅၅၀နိပါတ္​၊ ဝိမာနဝတၳဳမ်ားမွာ ပါဝင္​​ေနလို႔ နည္​းနည္​း က်န္​​ေန​ေသး၏။
       ​ေလလာခ်င္​သူမ်ား ရိွရင္​ ဆားျမည္​းႏိုင္​​ေအာင္​ ဦးလွခင္​ရဲ႕ ၅၅၀​ေကာက္​ႏႈတ္​ခ်က္​ pdfမွ ss႐ိုက္​လို႔ ​ေဖၚျပလိုက္​၏။ စာမ်က္​ႏွာ အျပည္​့အစံု မပါတာကို​ေတာ့ ခြင္​့လႊတ္​​ေပး​ေစခ်င္​ပါသည္​။
အက်ယ္​​ေလ့လာလိုသူမ်ား...
၁။ ၅၅၀နိပါတ္​၊ ဇာ၊ ဌ၊၇
၂။ ဝိမာနဝတၳဳ၊ဌ၊
၃။ စြယ္​စံု​ေက်ာ္​ထင္​၊ သမႏၱစကၡဳ၊
၄။ တည္​​ေတာဆရာ​ေတာ္​ႀကီး၏ အ​ေမးအ​ေျဖ။
၅။ အာရပ္​ပံုျပင္​မ်ား ႏွင္​့
၇။ ရခိုင္​့သမိုင္​း၊
၈။ သံတြဲ သမိုင္​း မ်ားမွာ ဖတ္​႐ႈႏိုင္​ပါသည္​။

Comments