Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ပ်ဴ မဟုတ္ေသာ ဗမာ

*******ဗမာသည္ ပ်ဴကိုမသိ*****

ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္၌ ပုဂံေစ်းမွအုတ္ခြက္ဘုရား ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ယခုကဲ့သို႔ ေရးထားပါသည္။ တေန႔တြင္ အေနာ္ရထာႏွင့္ က်န္စစ္သား တို႔သည္ ကုန္သည္ဟန္ေဆာင္၍ ပုဂံေစ်းကို လွည့္လည္၍ ၾကည့္ရႈရာအုတ္ခြက္ဘုရား ေရာင္းေနေသာ ေစ်းသည္ကို ေတြ႔ေလသည္။ (ရႊံ႕ေစ်းေျမကို ဘုရားရုပ္လုပ္၍ မီးဖုတ္ထားျခင္း ကို အုတ္ခြက္ဘုရား ဟုေခၚသည္။ ဘုရားမ်ားစြာ ရွိတတ္ သည္။) ထိုေစ်းသည္ ထံမွ အုတ္ခြက္ ဘုရား ရရွိရာအရပ္ကို စံုစမ္းေလသည္။ ေတာင္ဘက္အရပ္မွ ရသည္ဟု ထိုေစ်းသည္ ကဆို သျဖင့္ အေနာ္ရထာႏွင့္ က်န္စစ္သားတို႔သည္ ေတာင္ဘက္သို႔ ခ်ီတက္သြားေလသည္ဟု ေရးသား ထားေလသည္။ ေတာင္ဘက္တြင္ ပ်ဴတို႔၏ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ တည္ရွိေလသည္။ မွန္နန္းရာဇ၀င္ ဦီးကုလားမဟာရာဇ၀င္ ျမန္မာ့ျပဇာတ္သမိုင္း အဂၤလိပ္ေခတ္ထုတ္ သမိုင္း ျပည္ေထာင္စုေခတ္ ထုတ္သမိုင္း ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ထုတ္ သမိုင္းတို႔မွာ တခုႏွင႔္တခု မတူ၊

#ဗမာ့သမိုင္းကို ေရးရာ၌ လိုအပ္လွ်င္ေဖၚ၊ ၀ွက္သင့္သည္ကို၀ွက္၊ ၀ွက္ထားသည္ကို ေနာက္ျပန္ေဖၚ၊ စသည္ျဖင့္ ဗမာ့သမိုင္းသည္ လံုးခ်ာလည္၍ ေဖၚလိုက္ ၀ွက္လိုက္၊ ၀ွက္လိုက္ ေဖၚလိုက္ ျဖစ္ေနေလသည္။ မွန္နန္းဦးကုလား ျမန္မာ့ျပဇာတ္သမိုင္းတို႔တြင္ ပ်ဴအေၾကာင္းႏွင့္ ေနာက္ခံတို႔ကို ေတြ႔ရေသာ္လည္း ျပည္ေထာင္စုေခတ္ သမိုင္းမွာ တမ်ိဳးျဖစ္သြားျပန္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ ေရာက္လာေသာအခါမူ ပ်ဴ ဟူေသာ လူမ်ိဳးသမိုင္းသည္ ေဖ်ာက္ဖ်က္ျခင္း ခံရေလသည္။ ထိုထက္မက ေဒၚၾကန္ေရး ဗမာႏိုင္ငံ သမိုင္း စာအုပ္၌ ရခိုင္လူမ်ိဳးႏွင့္ ရခိုင္ျပည္ လည္း မရွိေၾကာင္းကို ေတြ႔ရေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ယေန႔ေခတ္ ဗမာလူငယ္ႏွင့္ တိုင္းရင္း သား လူငယ္ တို႔မွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗမာသမိုင္း ပညာရွင္ တို႔၏ လိမ္လည္ လွည့္ဖ်ား ျခင္းကို ခံရ၍ မွားသည္ မွန္သည္ကို မခဲြျခား တတ္ၾကေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ မူလ ဇာတ္၊ ဇစ္ျမစ္ အျဖစ္မွန္ သမိုင္းကို မသိႏိုင္ ျဖစ္ၾကရေလေတာ့သည္။

Credit စာမူ

ဗမာ့စစ္၀ါဒေအာက္မွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ဗုဒၶသာသနာ

Comments