ဆရာအသွ်င္ ေငြသဇင္၏ သမိုင္းစကား
✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏ ✏
သမိုင္းဆိုသည္မွာ အမွန္ႏွင့္အမွား ႏွစ္ခုသာရွိသည္။ သမိုင္းမွန္ကို လိမ္၍မရေကာင္း။ သမိုင္းမွန္ကို ´´အင္အားသုံး၍``လိမ္ညာဖို႔ ႀကိဳးစားမည္ဆိုပါက အခ်ိန္ကာလ တစ္ခုအထိသာ ရႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ အခ်ိန္ ကာလ ေျပာင္းလဲသြားသည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳင္နက္ ထိုလိမ္ညာမႈမွာလည္း
ေပၚလာရစျမဲပင္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေႀကာင့္ သမိုင္းမွန္ကို မည္သည့္အခါမွ်
မလိမ္ညာသင့္ေခ်။
တခ်ိဳ႕က သမိုင္းမွန္ကို ´´အာဏာသုံး၍``မမွန္ကန္ေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ လုပ္ႀကံဖန္တီးလိုသူမ်ားလည္း ရွိႀက၏။ တစ္ခ်ိဳ႕က အင္အားနည္းေသာ သူမ်ားကို အင္အားႀကီးမားေသာ သူမ်ားက ´´အင္အားသုံး၍``မမွန္ကန္ေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ အႏိုင္ယူလိုသူမ်ားလည္း
ရွိႀက၏။ ထိုသူတို႔ကို ´´မရိုးသားေသာ သမိုင္းအျမင္ရိွေသာ သူမ်ား``ဟု ေခၚဆိုထိုက္၏။
တစ္ခ်ိဳ႕က သမိုင္းအမွန္ကိုသာ အလိုရွိႀက၏။ မူမမွန္ေသာ အင္အားသုံးျခင္းမ်ိဳးကို အလိုမရွိ။ အင္အားနည္းေသာ သူမ်ားျဖစ္ပါေစ။ အမွန္ တရားဘက္က ရပ္တည္ေပးတတ္ေသာ သူမ်ားလည္း ရွိႀက၏။ ထိုသူတို႔ကို ´´ရိုးသားျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ျပီး အမွန္တရားကိုျမတ္ႏိုးတတ္ေသာ, သမိုင္းအျမင္ရွိေသာ သူမ်ား`` ဟု ေခၚဆိုထိုက္၏။
သမိုင္းဆိုသည္မွာ သိေကာင္းေသာ အရာျဖစ္၏။ သိေအာင္လည္း
ႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္၏။ သမိုင္းကိုမသိလွ်င္ သူတစ္ပါးတို႔၏ အလိမ္ အညာကို ခံရတတ္၏။ အလိမ္အညာကိုခံရျခင္းသည္ သူ႔ဘက္ကေတာ္ေန၍ မဟုတ္။ ကိုယ့္ဘက္က ည့ံေန၍ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေႀကာင္း သမိုင္းကိုသိေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္သည္ဟူေသာ စကားကိုဆိုခ့ဲျခင္းျဖစ္သည္။
သမိုင္းကို မသိေသာသူသည္ ´´အ-အပုဂၢိဳလ္``အိပ္မက္မက္သည္ႏွင့္လည္း တူ၏။
´´အ-အပုဂၢိဳလ္``အိပ္ယာမွ ႏိုးလာသည့္အခါ သူ႔၏အိပ္မက္ကို မည့္သူကိုေျပာျပ၍ ရႏိုင္ပါေတာ့အ့ံနည္း။ အထက္ပါ အေႀကာင္းအရာကို ႀကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သမိုင္းကိုသိဖို႔မည္မွ် အေရးႀကီးေႀကာင္း သိသာထင္ ရွားေနပါသည္။
အဗၺ႒သည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ႏွင့္ သာကီဝင္တစ္မ်ိဳးလုံးကို ရည္ရြယ္၍ မမွန္ကန္ေသာနည္း(သမိုင္းအမွား)ျဖင့္ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ ေျပာဆိုလာခ့ဲ၏။ ထိုအခါ ျမတ္ဗုဒၶသည္ အဗၺ႒တို႔၏ မ်ိဳးရိုးသမိုင္းကို ေအာက္ေျခကလွန္၍ သမိုင္းစကားကို ေဟာႀကားခ့ဲ၏။ ၿမတ္စြာဘုရားသည္ အဗၺ႒အား
သမိုင္းစကားကို ေျပာခ့ဲရျခင္းသည္ ေျပာခ်င္လြန္း၍ မဟုတ္။ ေျပာဖို႔လို
အပ္ေသာေႀကာင့္ ေျပာခ့ဲရျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ´´မေျပာမျပီး မတီးမျမည္``ဟူေသာ ဆိုရိုးစကားအတိုင္း ႏႈိင္းယွဥ္၍ ႀကည့္သင့္ပါသည္။
ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္ သူမ်ားတိုင္းျပည္ကို နည္းမ်ိဳးစုံသုံးျပီး ခိုးဝင္လာေသာ´´ဘဂၤါလီကုလား``မ်ားက မိမိတို႔၏ ´´လူမ်ိဳးအမွန္``ကို လိမ္၍ သမိုင္းမွာမရွိေသာ´´ရိုဟင္ဂ်ာ``ဟူေသာ နာေမသစ္တစ္ခုကို
တည္ထြင္ကာ ´´ႏိုင္ငံသားအဆင့္ကို ေက်ာ္လြန္၍ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ခြင့္ ေတာင္းဆိုေနႀကျခင္း``ကို မည္သူကမွ် အေလးအနက္ထား၍
မစဥ္းစားသက့ဲသို႔ မွတ္အပ္၏။ အဘယ္ေႀကာင့္ဆိုေသာ္ သမိုင္းမမွန္ေသာေႀကာင့္ ျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္ ´´စဥ္းစားေပးသင့္ပါသည္``။ (သို႔မဟုတ္)´´စဥ္းစားေပးဖို႔ လိုပါသည္``ဆိုေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာမူကား သမိုင္းကိုမသိ၍လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။ (သို႔မဟုတ္) ဦးေႏွာက္မရွိ၍လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။ (သို႔မဟုတ္)သူတို႔၏မ်က္ႏွာကို ေထာက္ထားေပးပါမွကိုယ့္အတြက္
အဆင္ေျပမည့္ သူမ်ားလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။
ကမၻာေပၚရွိ လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ ကိုယ့္သမိုင္းႏွင့္ ကိုယ္ရွိႀက၏။
သမိုင္းမရွိေသာ လူမ်ိဳးသည္ တန္ဖိုးမရွိ။ လိမ္ညာလုပ္ႀကံ၍ ရယူထား
ႀကရေသာ (သို႔မဟုတ္) ဖန္တီးယူထားႀကရေသာ သမိုင္းသည္လည္း တန္ဖိုးမရိွ။
´´လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ တန္ဖိုး``ဆိုသည္မွာ ထိုလူမ်ိဳးတို႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိန္းသိမ္း,ကာကြယ္,ေစာင့္ေရွာက္လာခ့ဲႀကသည့္ ´´အမ်ိဳး၊ဘာသာ၊သာသနာ၊စကား၊စာေပ၊ယဥ္ေက်းမႈ၊
အႏုပညာ၊ဓေလ့၊ထုံးတမ္းစဥ္လာ``ကို ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းသည္ပင္လွ်င္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏
´´အမွတ္သေကၤတ``ပင္တည္း။
ယင္းအမွတ္သေကၤတတို႔ကို ထိန္းသိမ္း၊ကာကြယ္၊ေစာင့္ေ႐ွာက္ႏိုင္မွ ထိုလူမ်ိဳးတို႔ တည္တ့ံႏိုင္မည္ျဖစ္၏။ ယင္းသေကၤတတို႔ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ ဆိုပါလွ်င္ ထိုလူမ်ိဳးတို႔မွာလည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားႀကမည္ သာ ျဖစ္၏။
ျမန္မာ့ေျမေပၚတြင္ ရခိုင္တို႔က့ဲသို႔ ေရွးက်ေသာ ´´ျပဴ(ပ်ဴ)လူမ်ိဳးႏွင့္ ကမ္းယံလူမ်ိဳး``တို႕ကို နမူနာထား၍ ႀကည့္သင့္၏။ ထိုလူမ်ိဳးတို႔ အဘယ္ေႀကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရသနည္း ဆိုပါလွ်င္ အထက္ေဖာ္ျပပါ
လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ အမွတ္သေကၤတမ်ားကို ျပည့္ျပည့္ဝဝ မထိန္းသိမ္း၊မကာကြယ္၊မေစာင့္ေ႐ွာက္ခ့ဲေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။
သမိုင္းကိုေဖာ္ထုတ္ေနႀကေသာ ´´သမိုင္းပညာရွင္``ဆိုသူတို႔ အေနျဖင့္ အမွန္ကိုလည္း အမွားမလုပ္သင့္သလို၊ အမွားကိုလည္း
အမွန္မလုပ္သင့္ေပ။ အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း အရွိကို အရွိအတိုင္း ေရးသားတင္ျပမွ သမိုင္းေကာင္းျဖစ္သည္။
အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရအႀကိဳက္ကိုလိုက္၍ ေရးသားေနႀကေသာ သမိုင္း သည္လည္း သမိုင္းေကာင္းမဟုတ္သလို၊ အေႀကာက္တရားျဖင့္
ေရးသားေနႀကေသာ သမိုင္းသည္လည္း သမိုင္းေကာင္း မဟုတ္ေခ်။
ရခိုင္လူမ်ိဳးဆိုသည္မွာ ရာဇဝင္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲ၍ ကိုယ့္ထီး၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္ၾကငွန္းျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ရပ္တည္ေနခ့ဲၾကၿပီး၊ သမိုင္းအစဥ္အလာ
ႀကီးမားေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ေၾကာင္းကိုကား မည္သူမွ်ျငင္းခ်က္ထုတ္၍ ရႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္။
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ကိုယ္ပိုင္တိုင္းျပည္ႏွင့္တကြ အမ်ိဳး၊ဘာသာ- သာသနာ၊ စကား၊စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာ၊ဓေလ့၊ထုံးတမ္းစဥ္လာတို
ျဖင့္ ေ႐ွးရာစုေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ရပ္တည္ ေနထိုင္ခ့ဲၾကေသာ လူမ်ိဳးမ်ား
ျဖစ္ေၾကာင္းကို သမိုင္းက သစၥာဆိုလွ်က္ ရိွေနပါသည္။
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔ ျဖတ္သန္းလာခ့ဲႀကေသာ သမိုင္းေႀကာင္းကို
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ စစ္တမ္းထုတ္ႀကည့္ေသာ္ ဤသို႔ေတြ႔ရ၏။
ဒြါရာဝတီေခတ္(ရခိုင္ေခတ္ဦး) = ဘီစီ ၆၀၀၀ - ခန္႔မွန္း။
ေရွးဦးေဝသာလီေခတ္ = ဘီစီ ၅၃၁၅ မွ ၃၃၂၅ - ထိ
ပထမဓညဝတီေခတ္ = ဘီစီ ၃၃၂၅ မွ ၁၅၀၇ - ထိ
ဒုတိယဓညဝတီေခတ္ = ဘီစီ ၁၅၀၇ မွ ၅၀၈ - ထိ
တတိယဓညဝတီေခတ္ = ဘီစီ ၅၀၈ မွ ေအဒီ ၃၂၇ - ထိ
ေဝသာလီေက်ာက္လွီကားေခတ္ = ေအဒီ ၃၂၇ မွ ၈၁၈ - ထိ
ေလးျမိဳ႕ေခတ္ = ေအဒီ ၈၁၈ မွ ၁၄၃၀ - ထိ
ပထမေျမာက္ဦးေခတ္ = ေအဒီ ၁၄၃၀ မွ ၁၅၂ -
- ထိ
ဒုတိယေျမာက္ဦးေခတ္ = ေအဒီ ၁၅၂၁ မွ ၁၆၃၈ - ထိ
တတိယေျမာက္ဦးေခတ္ = ေအဒီ ၁၅၂၁ မွ ၁၇၈၄ - ထိ
( မွတ္ခ်က္ ) ေအဒီ ၁၇၈၄ - ခု (ရခိုင္ေကာဇာ - ၁၁၄၆)သည္
ရခိုင္
လူမ်ိဳးတို႔၏ ကိုယ့္ထီး၊ကိုယ့္နန္း၊ကိုယ့္ၾကငွန္းျဖင့္
လြတ္လပ္စြာ ရပ္တည္ေနထိုင္လာခ့ဲရမႈဆုံး႐ႈံးသြားေစခ့ဲ
ေသာ
ႏွစ္ျဖစ္သည္။
ဗမာျမိဳ႕ဝန္မ်ားေခတ္ = ေအဒီ ၁၇၈၄ မွ ၁၈၂၄ - ထိ
ျဗိတိသွ်ေခတ္ (ပထမအႀကိမ္) = ေအဒိ ၁၈၂၄ မွ ၁၉၂၄ - ထိ
ဂ်ပန္ေခတ္ = ေအဒီ ၁၉၂၄ မွ ၁၉၄၅ - ထိ
ျဗိတိသွ်ေခတ္ (ဒုတိယအႀကိမ္) = ေအဒီ ၁၉၄၅ မွ ၁၉၄၈ - ထိ
ဖ.ဆ.ပ.လ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္
(အိမ္ေစာင့္အစိုးရေခတ္) = ေအဒီ ၁၉၄၈ မွ ၁၉၆၂ - ထိ
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္ = ေအဒီ ၁၉၆၂ မွ ၁၉၇၄ - ထိ
မ.ဆ.လ ေခတ္ = ေအဒီ ၁၉၇၄ မွ ၁၉၈၈ - ထိ
န.ဝ.တ ေခတ္ = ေအဒီ ၁၉၈၈ မွ ၁၉၉၇ - ထိ
န.အ.ဖ ေခတ္ = ေအဒီ ၁၉၉၇ မွ ၂၀၁၀ - ထိ
ပါတီစုံ ဒီမိုကေရစီေခတ္ = ေအဒီ ၂၀၁၀ မွ စ၍ - - -။
အထက္ေဖာ္ျပပါအတိုင္း ရွည္လ်ားေသာ ေခတ္သမိုင္းစဥ္ႀကီးကို ျဖတ္သန္းလာခ့ဲႀကရေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ေသးသိမ္ေသာ လူမ်ိဳးတစ္ မ်ိဳးမဟုတ္ေႀကာင္းကို ႀကိဳတင္သိထားဖို႔လိုအပ္ေပလိမ့္မည္။ သို႔မွသာ
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ခ့ဲမႈကို သိရွိ ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤက့ဲသို႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ သမိုင္းစဥ္ႏွင့္ သမိုင္းေႀကာင္းကို၊ မေလ့လာ မစူးစမ္းဘဲ -
(၁) ရခိုင္ဆိုတာ ဘယ္ကေန
ဆင္းသက္ေရာက္ရိွလာသလဲ၊
ရခိုင္ဟာ ရခိုင္ဘဲလား။
ျမန္မာလူမ်ိဳးခြဲလား။
(၂) ရခိုင္ျပည္ရိွ ဗုဒၶသာသနာသည္
ေထရ၀ါဒဟုတ္ရဲ႕လား။
မဟာယန မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။
(၃) ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ကိုယ္ပိုင္စကားဆိုတာ ရိွရဲ႕လား။
(၄) ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔မွာ ကိုယ္ပိုင္စာေပဆိုတာ ရွိရဲ႕လား။
ရခိုင္တို႔ဘယ္တုန္းက စာေရးတတ္သလဲ။
ျမန္မာစာကို ရခိုင္သံျဖင့္ ဖတ္ေနႀကတာလား။
စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းမ်ားကို ေမးျမန္းေနရသည္ဆိုကတည္းက ထိုသူသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳး(သမိုင္း)ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေလ့လာသုေတသနျပဳမႈ အားနည္းေနေသးေႀကာင္း ေပၚလြင္ေနပါေတာ့သည္။ (သို႔မဟုတ္) ေသခ်ာက်နစြာ သိရွိထားသူျဖစ္ခ့ဲလွ်င္ ထိုသူသည္ ´´သမိုင္းကိုလိမ္ညာဖို႔ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေနသူတစ္ဦး``
ျဖစ္ေႀကာင္း ေကာက္ခ်က္ခ်ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယခုအခ်ိန္အခါ၌ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔ တည္တ့ံေနေသးသျဖင့္ ´´ရခိုင္ စာေပ``ကို သမိုင္း
အေထာက္အထားျဖင့္ အခိုင္အမာ
တင္ျပႏိုင္ႀကေသး၏။ အကယ္၍ ရခိုင္လူမိ်ဳးတို႔သည္ ျပဴ(ပ်ဴ)လူမ်ိဳးက့ဲသို႔ ဆိတ္သုဥ္းေပ်ာက္ကြယ္သြားခ့ဲႀကမည္ဆိုပါက ´´ရခိုင္စာေပ``ကိုအေထာက္အထား ျဖင့္ တင္ျပမည့္သူ အဘယ္မွာ ရွိႏိုင္ပါေတာ့အ့ံနည္း။
ယခုအခါ ျပဴ(ပ်ဴ)လူမ်ိဳးတို႔ဘက္က အေထာက္အထားျဖင့္ တင္ျပမည့္သူ ေလာကတြင္ မရွိေတာ့သက့ဲသို ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္လည္း ဤအျဖစ္မ်ိဳးႏွင့္ မႀကံဳရေလေအာင္ မိမိလူမ်ိဳးတို႔၏ အမွတ္သေကၤတမ်ားကို
ထိန္းသိမ္း,ကာကြယ္,ေစာင့္ေရွာက္သြားႀကဖို႔
အေရးႀကီးေနျပီ
ျဖစ္ေႀကာင္း အသိေပးအပ္ပါသည္။
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ `` ျပဴ(ပ်ဴ)လူမ်ိဳးႏွင့္
ကမ္းယံလူမ်ိဳး``တို႔ကို
နမူနာထား၍ သင္ခန္းစာယူျပီးလွ်င္ ျမန္မာ့ေျမေပၚတြင္ ´´ရခိုင္ဟူေသာ သမိုင္းဝင္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး``ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေစေရးအတြက္ ´´မိမိလူမ်ိဳးတို႔၏ အမွတ္သေကၤတ``မ်ားကို အသက္ႏွင့္ ထိန္းသိမ္း,ကာကြယ္,ေစာင့္ေရွာက္သြားသင့္ပါေႀကာင္း ရခိုင္လူမ်ိဳးအေပါင္းတို႔အား
အသိေပးႏိႈးေဆာ္ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသည္။
´´သမိုင္းေပ်ာက္လွ်င္ လူမ်ိဳးလည္း ေပ်ာက္ဆုံးသြားတတ္၏``
ဒြါရာဝတီ - အသွ်င္ကုသလ(ေငြသဇင္)
မိမိလူမ်ိဳးတို႔၏ အမွတ္သေကၤတမ်ားကို ထိန္းသိမ္းသင့္
စာပိုဒ္မွ ထုတ္ႏႈတ္လွ်က္
Credit