Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

မဟာမုနိ ကိုယ္ပြားေတာ္ မႏၱ​ေလးသို႔ ေရာက္/မေရာက္

မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ မႏၲေလးသို႔ ေရာက္/မေရာက္
==================================================================

မဟာမုနိအေၾကာင္းပါ သမိုင္းစာအုပ္မ်ားကို အနည္းအက်ဥ္း ေလ့လာဖတ္ရွဴဖူးသူတိုင္းသည္ ျမတ္ဘုရားရွင္၏ ရင္ေငြ႔ေတာ္ရ မဟာမုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို သြန္းလုပ္မၿပီးစီးမွီ သွ်င္ေက်ာ္ႏွင့္သွ်င္ငယ္ ရုပ္ပြားေတာ္ႏွစ္ဆူကို သြန္းလုပ္ျဖစ္ခဲ႔ပံုကို ဖတ္ရွဴသိရွိၾကပါမည္။

ပထမဆံုးသြန္းလုပ္သည့္ ရုပ္ပြားေတာ္မွာ ဘုရားရွင္၏ ကိုယ္ေတာ္ထက္ငယ္ေန၍ `သွ်င္ငယ္ဘုရား´ဟု လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယသြန္းလုပ္သည့္ ရုပ္ပြားေတာ္မွာ ဘုရားရွင္၏ ကိုယ္ေတာ္ထက္ႀကီးေန၍ `သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´ဟု လည္းေကာင္း ေခၚဆိုပါသည္။
မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ကို သကၠရာဇ္(၁၂၃)ခု ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္၁ရက္ ၾကာသပေတးေန႔ နံနက္တြင္ သြန္းလုပ္ၿပီးစီသည္ကို `မွတ္ထားပါ´။

ေကာဇာသကၠရာဇ္( ၁၁၄၆)ခု ျပာသိုလဆုတ္ (၇)ရက္ေန႔တြင္ ဘိုးေတာ္ဘုရင္ တိုက္ခိုက္သိမ္းယူ၍ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ က်ေလသည္။ဘိုးေတာ္ဘုရား၏သားေတာ္ အိမ္ေရွ႕မင္းလည္း မဟာမုနိဘုရားကုန္းသို႔ တက္ေရာက္၍ ဖူးေျမာ္ခဲ႔သည္။ဗမာဘုရင္၏ ရခိုင္ခ်ီမွတ္တမ္းကို စာတမ္းျပဳစုရန္ `ရာမကန္ဦးတိုး´ဆိုသူလည္းပါလာခဲ႔သည္။
`ရာမကန္ဦးတိုး´သည္ ရခိုင္ခ်ီမွတ္တမ္းအျဖစ္ စာဖြဲ႔ခဲ႔သူျဖစ္သည္။

အိမ္ေရွ႕မင္းလည္း မဟာမုနိဘုရား ရုပ္တုေတာ္အား ပင့္အံ႔ေသာငွာ `ဗိုလ္မင္းသီရိေက်ာ္ထင္´ကို ေစေတာ္မူသည္။ဗိုလ္မင္းလည္း ေရႊ ေငြ ပန္းေပါက္ေပါက္တို႔ျဖင့္ ရွိခိုးပူေဇာ္ ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ၿပီးမွ ပင့္ေတာ္မူသည္။ထိုအခါ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္သည္ `ပုဗၺန´နမိတ္ျပကာ ကိုယ္လံုးေတာ္မွ ေခြ်းထြက္ၿပီးလွ်င္ ေပါင္ေတာ္မွယိုစီး၍ က်ေလသည္။ဗိုလ္မင္းလည္း လံုးပတ္သံုးထြာမွ်ရွိသည့္ ေရႊဖလားျဖင့္ ခံေလလွ်င္ အျပည့္ရလာ၍ ဆက္မခံေတာ့ဘဲ အိမ္ေရွ႕မင္းကို ျပေလသည္။အိမ္ေရွ႕မင္းလည္း အလြန္ထိတ္လန္႔ ေၾကာက္ရြံ႕ၿပီး အံ႔ဖြယ္သရဲျဖစ္ကာ ဘာမွမလုပ္ေတာ့ဘဲ ေခတၱတပ္ခ် ရပ္နားေနေလသည္။

ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၁၁၄၆)ခု တပို႔တြဲလဆန္း(၁၃)ရက္ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ကို သိမ္ေတာ္မွ ပင့္ေဆာင္၍ရခဲ႔သျဖင့္ ေစ်းေခ်ာင္းရွိ ေဖာင္ေပၚတြင္ တင္ထားေလသည္။ထိုအခါ ေဖာင္ေတာ္ျပား၍(ပ်က္၍) ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္သည္ ေရတြင္ကိန္းဝပ္ေလသည္။
ထိုစဥ္အခ်ိန္၌ ေရထဲမွ အထက္ေကာင္းကင္သို႔ ထန္းသီးလံုးခန္႔ရွိ ၿပိဳးၿပိဳးျပက္ျပက္ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား တက္ေတာ္မူကာ မဟာမုနိရွပ္ရွင္ေတာ္ကို ``မျမင္ရ…ရွာမေတြ႔´´ ျဖစ္ေလေတာ့သည္။

ေသြးေသာက္တို႔လည္း (မဟာမုနိကို ဗမာျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္ေရးလုပ္ေနသည့္ ရဲေဘာ္မ်ား) ရာဇမင္းဒဏ္ ႀကီးစြာသင့္ေတာ့မည္ကို စိုးရိမ္လွ်က္ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ကို အခင္းျဖစ္ပြားရာ ေရထဲတြင္သာမက ကုန္းေျမမ်ားတြင္ပါ လိုက္လံရွာေဖြၾကေလသည္။ထိုအခါ မဟာမုနိႏွင့္ အဆင္းသ႑န္တူညီသည့္ `သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´ကို ေတြ႔ရွိၿပီး `သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´ကိုသာ ေဖာင္ေတာ္ေပၚတင္ကာ အမရပူရသို႔ ပင့္ေဆာင္ၾကေလေတာ့၏။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ `သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´သည္လည္း ဓညဝတီျပည္သို႔ ဘုရားရွင္ေရာက္ရွိေနစဥ္ ကာလ၌ပင္ သြန္းလုပ္စီမံခဲ႔သည့္ ဆင္းတုေတာ္တစ္ပါးသာ ျဖစ္သည့္အျပင္… မဟာမုနိကို သြန္းေလာင္းမည့္ ပါဝင္ပစၥည္း ဓာတ္သဘာဝမ်ားမွာလည္း အတူတူသာ ျဖစ္ပါသျဖင့္ မဟာမုနိလို တန္ခိုးမႀကီး၊ဘုရား၏ရင္ေငြ႔ေတာ္မရခဲ႔ေတာင္… အျခားေသာ ရွင္ဘုရင္မ်ား၊ လူပဂၢိဳလ္မ်ား သြန္းလုပ္ပူေဇာ္အပ္သည့္ ဆင္းထုေတာ္မ်ားထက္ေတာ့ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ ပို၍ျမင့္မားမည္ကိုေတာ့ စိုးစဥ္မွ် သံသယမရွိဘဲ ဆည္းကပ္ပူေဇာ္ၾကပါေလ။

`သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´ကို အမရပူရသို႔ ေတာင္ကုတ္လမ္းအတိုင္း ေဖာင္ေတာ္ျဖင့္ ပင့္ေဆာင္ခဲ႔ပါသည္။သွ်င္ေက်ာ္ဘုရားႏွင့္အတူ ``ရွင္ေက်ာ္ေရႊဘံုသာ၊မာန္ေအာင္ျမင္(ဇလြန္)´´ ရုပ္ပြားေတာ္တို႔ႏွင့္ ဓာတ္ေတာ္(၁၂)ဆူလည္း အတူပင့္ယူလာခဲ႔သည္။ေတာင္ကုတ္သို႔ ေဖာင္ေတာ္ဆိုက္ေရာက္လာရာ ပင့္ေဆာင္လာခဲ႔သည့္ ဓာတ္ေတာ္(၁၂)ဆူကို ဌာပနာျပဳ၍ ေစတီတည္သျဖင့္ ေဖာင္ေတာ္ဦးေစတီဟု ယခုထက္တိုင္ ေတာင္ကုတ္တြင္ တည္ရွိေနပါသည္။

ေတာင္ကုတ္မွ အမရပူရသို႔ ကုန္းလမ္းခရီးျဖင့္ သြားရမည္ျဖစ္သျဖင့္ အိမ္ေရွ႕မင္း`ေမာင္ေပၚ´လည္း ဘုရားကို ျဖဳတ္သင့္သည္မ်ားကို ျဖဳတ္၍သယ္ေဆာင္ႏွိင္ရန္ ခြဲျခားပိုင္းျဖတ္ရေလသည္။ပိုင္းျဖတ္ထားသည့္ ဘုရားကို ရထားသံုးစင္းျဖင့္ သယ္ေဆာင္ရာ ဆြဲငင္မရျဖစ္ေနသျဖင့္ ေတာင္ကုတ္နယ္ေျမ၌ တစ္ညအိပ္ရျပန္သည္။၎ေနရာကို ယေန႔တိုင္ ရပ္ေတာ္မူေနရာဟု ေခၚတြင္သည္။ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႕မွ မိုင္္(၂၀)ေဝးကြားသည့္ ရိုးမေတာင္ေျခေအာက္တြင္ တည္ရွိသည္။

နံနက္မိုးေသာက္မွ ကုန္းလမ္းအတိုင္း ပင့္ေဆာင္လာရာ ပန္းေတာင္းၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္သည္။ပန္းေတာင္းတြင္ ဘုရားဆင္းထုေတာ္ကို ပိုင္းျဖတ္ထားသည္မ်ားအား ျပန္လည္တပ္ဆင္ကာ ေလွေဖာင္ေတာ္ႏွစ္စင္းတြဲေပၚတြင္ တင္ေဆာင္ေတာ္မူလွ်က္ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးအတိုင္း အမရပူရကို ပင့္ေဆာင္လာခဲ႔သည္။

(၁၁၄၇ )ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ (၁၂)ရက္ေန႔တြင္ စစ္ကိုင္းဆိပ္ကမ္းသို႔ ဆိုက္ေရာက္ခဲ႔သည္။ကုန္း/ေရခရီး စုစုေပါင္း (၄)လေက်ာ္ၾကာသည္။
`မဟာမုနိဟု´ မႈးမတ္/ရဲမက္မ်ားက ရွင္ဘုရင္ကို လိမ္ထားခဲ႔သည့္ `သွ်င္ေက်ာ္ဘုရား´ကို ရွင္ဘုရင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေရထဲဆင္း၍ ဆီးႀကိဳပင့္ေဆာင္သည္။ ေမာင္းေထာင္ဆရာေတာ္၏ မိန္႔ၾကားခ်က္အရ ထိုစဥ္က မင္းေနျပည္ေတာ္ျဖစ္သည့္ `အမရပူရ´ၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေျမာက္ မႏၲေလးအရပ္တြင္ သိမ္ေဆာက္၍ ကိုးကြယ္ၾကေလသည္။

``မႏၲေလးသို႔ မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ မေရာက္ရွိနိွင္သည့္ ဘုရား၏ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္မ်ားနွင့္ အျခားေသာျဖစ္ရပ္မ်ား´´
***********************************

(၁)။ ။ငါ၏ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္သည္ ရွစ္ပါးေသာအံ႔ဖြယ္နွင့္တကြ သာသနာေတာ္ ငါးေထာင္ပတ္လံုး တည္ရစ္မည္။

(၂)။ ။မဟာမုနိရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ သြန္းလုပ္ၿပီးစီ၍ ပလႅင္ထက္ဝယ္ စံပါယ္ၿပီးျဖစ္၍ ျမတ္ဘုရားရွင္ ၾကည့္ရွဴႏွိင္ရန္အလို႔ငွာ ပင့္ဖိတ္သျဖင့္ ဘုရားရွင္ၾကြလာေတာ္မူသည့္အခါ ရုပ္တုေတာ္သည္ အသက္ဝိညာဥ္ရွိသကဲ႔သို႔ ခရီးဦးႀကိဳျပဳရန္ `ထအံ႔ေသာ´ အျခင္းအရာကို ျပေလသည္။ထိုအခါ ဘုရားရွင္က လက္ယာေတာ္ကို ဆန္႔တန္႔၍ ``ငါ၏ညီေတာ္ မထလင့္´´ဟု တားေတာ္မူသည္။

ထို႔ေနာက္………

(၃)။ ။ငါ့ညီေတာ္…ငါသည္ကား ပရိနိဗၺာန္ျပဳရလိမ့္မည္။ ငါ့ညီေတာ္သာလွ်င္ ငါဘုရားဖန္ဆင္းၿပီးသကဲ႔သို႔ အထူးထူး အျပားျပားေသာ တန္ခိုးတို႔ကိုျဖစ္ေစလွ်က္ ငါထားေတာ္မူခဲ႔သည့္ သာသနာေတာ္ ႏွစ္ငါးေထာင္ မကုန္သေရြ႕ `တည္ရစ္ကာ´ လူ နတ္ ျဗဟၼာ သတၱာဝါ အေပါင္းတို႔၏ ရိုေသရာ ျဖစ္ေစေသာတည္း။

(၄) ။ ။၎ေနာက္ ငါဘုရားသည္ ေရွးဘဝ၌ မာန္ေအာင္ကြ်န္းတြင္ မင္းျဖစ္စဥ္က ေတာင္သူႀကီး၏ ေျခေထာက္ေပါင္ကို ဖဲ႔ခဲ႔ဖူးသည့္ ဝိပါတ္ေတာ္နွင့္ မင္းသားငါးေယာက္တို႔၏ ေက်ာသားကို ႏူတ္ခဲ႔ဖူးသည့္ ဝိပါတ္ေတာ္ႏွစ္ပါးကို ငါ၏ကိုယ္စား ငါ့ညီခံရစ္ေလာ့။
[ဤဝိပါတ္ေတာ္ `ခံရစ္ေလာ့´စကားေၾကာင့္ အိမ္ေရွ႕မင္းေမာင္ေပၚက သွ်င္ေက်ာ္ဘုရားကို ေတာင္ကုတ္မွ ပန္းေတာင္းသို႔ ပင့္ေဆာင္သည့္ခရီးအတြက္ ပိုင္းျဖတ္ရသည္ကို ယွဥ္ထိုးစဥ္းစားရန္မလိုပါ။ဤဝိပါတ္စကားကို မဟာမုနိဆင္းထုေတာ္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၄၆၅)ခုမွပင္ ခံၿပီးပါၿပီ။

ျဖစ္ပံုမွာ… ...
ရခိုင္မင္းအႏြယ္ လက္ယာမင္းနန္အား နန္းတင္ရန္ ေရာက္လာၾကသည့္ ပုဂံသားတို႔သည္ မဟာမုနိကုန္းေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ေရႊေငြရတနာ အတိၿပီးေသာ မဟာမုနိရွင္ေတာ္ျမတ္ကို ဖူးေတြ႔ေသာအခါ သဒၵါမပြားဘဲ ေလာဘေဇာသာတက္လာ၍ `ဘုရားသခင္၏ ဗ်ာဒိတ္စကားႏွင့္အညီ ဝိပါတ္ေတာ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ဖိုက်င္တစ္ေထာင္ထိုးကာ´ ေက်ာသားနွင့္ ေပါင္ေတာ္ကို ဖဲ႔ယူၾကပါသည္။ထိုသို႔ယူၿပီး ေလွျဖင့္တင္၍ စုန္ဆင္းေျပးၾကရာ `ရန္းဝ´သို႔ေရာက္က ေလွမ်ားနစ္၍ ေသၾကကာ၊ မေသဘဲ လြတ္ေျမာက္သူမ်ားလည္း ႏူနာ၊ဝဲနာမ်ား စြဲၾကေလသည္။ဤအေၾကာင္းကို အဒူမင္းညိဳ၏ ဧခ်င္းအပိုဒ္(၁၇)တြင္လည္း စပ္ဆိုေဖာ္ျပထားပါ၏။]

အထက္ပါေဖာ္ျပခ်က္မ်ားက ဘုရားရွင္၏ ဗ်ာဒိတ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။

(၅)။ ။ ေအဒီ(၁၀၄၄)တြင္ နန္းတက္ေသာ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္ ကိုယ္တိုင္ၾကြေရာက္လာကာ မဟာမုနိကို ပင့္ေတာ္မူသည္။(ရခိုင္ဘုရင္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္မ်ားျဖင့္ မိမိတိုင္းျပည္၌ ကိုကြယ္ပူေဇာ္ရန္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားကို ဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ထိေတြ႔မႈရွိေစရန္ ေခတၱငွားရမ္းသည့္ သေဘာမ်ိဳးသာျဖစ္ပါမည္။ထိုစဥ္က ပုဂံသည္ အရည္းႀကီးမ်ားကိုသာ ကိုးကြယ္ေနခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေနပါေသးသည္။)
ထိုအခါ အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္ ``ငါ့ေနာင္ေတာ္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ၾကြလာမွ ငါ့ကိုပင့္၍ရမည္´´ဟု အိပ္မက္ျမင္သျဖင့္ မပင့္ေဆာင္ေတာ့ဘဲ ျပည္ေတာ္ျပန္ခဲ႔သည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါစာမ်ားသည္ `ရခိုင္မဟာမုနိ ဘုရားသမိုင္း´စာအုပ္မွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
၎စာအုပ္ကို ျပဳစုခဲ႔သူ စာေရးဆရာ ထြန္းေရႊခိုင္ (ေမာ္ကြန္းထိန္းဦးထြန္ေရႊ) သည္လည္း `သဗၺဒါနပကာရနက်မ္းႀကီး´ကို အေျခခံကာ ကိုးကားေရးသားခဲ႔ပါသည္။

`သဗၺဒါနပကာရနက်မ္း´သည္ ရမ္းၿဗဲေတာင္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ျပဳစုသည့္ `ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္က်မ္း´၏ မွီခိုရာ က်မ္းႀကီးျဖစ္ပါသည္။
အိမ္ေရွ႕စံေမာင္ေပၚႏွင့္ ရာမရကန္ဦးတိုးတို႔ မဟာမုနိကုန္းေပၚတက္လာ၍ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ဖူးေမွ်ာ္ၾကည္ညိဳၾကၿပီးလွ်င္ သိလိုသည္မ်ားကို ေဒသခံရခိုင္တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဂါပကဦးေရႊျဖဴဆိုသူအား ေမးျမန္းရာ… ဦးေရႊျဖဴသည္ ၎က်မ္းကိုရင္ဝယ္ပိုက္ကာ မဟာမုနိသမိုင္းကို ေျဖဆိုေျပာျပခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

Credit

Comments