Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

အိႏၵိယ ဗုဒၶဂါယာရိွ  ေက်ာက္စာ

ဗမာသမိုင္းဆရာ အမည္ခံမ်ားေျပာေသာ ရခိုင္ သမိုင္းလိမ္သတ့ဲ (အိႏၵိယ ဗုဒၶဂါယာရိွ  ေက်ာက္စာ )
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
က့ဲေကာင္းၿပီ

ဗမာ သမိုင္းဆရာအမည္ခံ တစ္ခ်ိဳ႕က ေျပာတယ္ ၊ အိႏၵိယ သုဇာတာ
ဂဏႏို႔ဆြမ္း ေက်ာက္စာကို ရခိုင္မင္းေရးထိုးေက်ာက္စာမဟုတ္ ၊ ပတသိန္းမင္း ေက်ာက္စာ ၊ ပတသိန္းမင္းဟာ ပုဂံ
မင္းေပါ့ ၊ စ်ာန္ သစ္ ေအာင္က ဒီလို ဆိုထားသည္

((ဗုဒၶဂယာ ပ်ဴတစ္သိန္းမင္း ေက်ာက္စာဟာ သကၠရာဇ္ ၆၆၀ (ေအဒီ ၁၂၉၈) ထိုး ေက်ာက္စာျဖစ္လို႔ လက္ယာမင္းနန္ နန္းတက္ႏွစ္နဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၁၈၀ ေနာက္က်ပါတယ္။

ေက်ာက္စာမွာ ပါတဲ့ သကၠရာဇ္ ၆၅၇ (ေအဒီ ၁၂၉၅) မွာ စျပင္တယ္။
သကၠရာဇ္ ၆၆၀ ( ေအဒီ ၁၂၉၈) မွာ ၿပီးတယ္။
လို႔ ေရးထားတဲ့ သကၠရာဇ္ အရ ပ်ဴတစ္သိန္းမင္းဆိုတာ ပုဂံမင္းႀကီး တစ္ပါးကို ဆိုလိုေၾကာင္း ပညာရွင္အမ်ား လက္ခံထားပါတယ္။

သကၠရာဇ္အရ နရသီဟပေတ့ရဲ႕သား ေက်ာ္စြာမင္း (သကၠရာဇ္ ၆၄၉-၆၆၂) နဲ႔ သကၠရာဇ္ခ်င္း ျပိဳင္မိပါတယ္။

ေက်ာက္စာပါ အေၾကာင္းအရာမွာလဲ လက္ယာမင္းနန္ေရာ၊ ရခိုင္ေရာ တစ္လံုးမွ မပါပါဘူး။
ေက်ာက္စာမွာပါတဲ့ မင္းေတြက
၁။ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီး သုဇာတာ ႏို႔ဆြမ္းကပ္ရာမွာ ေစတီတည္ခဲ့တယ္။
(အဲဒါ ပ်က္လို႔ သခင္ပန္႔သကူႀကီး ျပင္တယ္။)

၂။ အဲဒီေနာက္ ထပ္ပ်က္လို႔ သတိုးမင္းႀကီး ျပင္တယ္။
(သတိုးမင္းဆိုတာ တေကာင္းမင္းရိုးေတြပါ။
တေကာင္းမင္းရိုးေတြသာ သတိုးဘြဲ႕ခံၾကပါတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္က ေက်ာက္စာဝန္ဖူးရား တေကာင္းက မင္းတစ္ပါး ဗုဒၶဂယာမွာ ဘုရားျပင္ေၾကာင္း ထိုးတဲ့ ေက်ာက္စာ တေကာင္းမွာ ရဖူးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ (တေကာင္းေျမမာတာ၊ အရွင္ပ႑ိတာနႏၵ )

၃။ ဆင္ျဖဴသခင္ မင္းတရားႀကီး ပ်ဴတစ္သိန္းမင္း (ပုတသိန္မင္)

မူလ ေစတီတည္ အေသာမင္းႀကီးကလြဲရင္ က်န္တဲ့မင္းေတြက ျမန္မာျပည္မက မင္းေတြ အမည္ျဖစ္ပါတယ္။))

အမွန္ေတာ့ မွင္ကူး ေက်ာက္စာစစ္က ပတသိန္းမင္း ပါ ၊ ဒါ တစ္ပ်ဴပဲ ပ်ဴခ်င္ေနေတာ့ ပ်ဴတသိန္းမင္း ျဖစ္ေနၾကတယ္ ၊ ဒါမွ သက္ေသအစစ္ သမိုင္းလိမ္ ။
ပံုမွာၾကည့္ပါ.. မွင္ကူး နဲ႔ လုပ္ယူ ဘယ္ဟာမွန္မလ့ဲ သင္ထင္သလ့ဲ

ေကာင္းၿပီ ထားလိုက္ေတာ့ ဆက္မယ္

ဗမာသမိုင္းဆရာ အမည္ခံ တို႔ေျပာစကားကို အတုိခ်ဳပ္လိုက္ရင္ အိႏၵိယ ဂဏႏို႔ဆြမ္း ေက်ာက္စာဟာ ပုဂံမင္း(ဗမာ) ေတြရ႕ဲ ေက်ာက္စာ ၊ ဗမာေတြရ႕ဲ စာ စသည္ေတြေပါ့ ...
ဒီေတာ့ က်ေတာ္ ေျပာလိုတာက ေက်ာက္စာပါ (ပ်ဴ ဆရာမ်ား အလို႔က်ေရးလိုက္တယ္>>(ပ်ဴ)တသိန္းမင္း ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ ၆၆၀>(AD>1298)​ ဆိုတ့ဲ အခ်ိန္
ပုဂံမွာ မင္း ဘယ္သူလဲ့ ? ။ ေနာက္ေျပာေသးတယ္ သတိုးမင္းဟာ  တေကာင္းမင္းေတြတ့ဲ ၊ ေကာင္းၿပီ သကၠရာဇ္​ ၆၆၀ AD 1298 ဆိုတ့ဲအခ်ိန္ ဗမာေတြေျပာတ့ဲ တေကာင္းမင္း ဆိုတာ ရိွေနသလား ?? ။ ေနာက္ရိွေသးတယ္.. အ့ဲအခ်ိန္ ဆင္ျဖဴသခင္ မင္းတရာႀကီးဆိုတာ ဘယ္သူလ့ဲ ..

ဒါေတြကို သိဖို႔ ဗမာသမိုင္းဆရာမ်ား ေျပာတ့ဲ ဗမာအမည္ခံထားတ့ဲ ပ်ဴ ၊ တေကာင္း ၊ ပုဂံ အစရိွေသာ မင္းဆက္မ်ား စာရင္းကို ၾကည့္ရေအာင္
သကၠရာဇ္​ ၆၆၀ AD 1298 ဆိုတ့ဲအခ်ိန္မွာ ဗမာျပည္တြင္ ေစာနစ္ ဆိုၿပီး ပင္းယေခတ္ သီဟသူ ဆိုၿပီး ျဖစ္ေနတယ္ ပံုၾကည့္
ဗမာျပည္ မင္းဆက္မ်ား https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2518028355089193&id=100006461585731

ရကၡိဳင္တြင္ အ့ဲအခ်ိန္ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ေလာက္ၾကက္မင္းဆက္ မင္းထီး ဘုရင္ပဲ  ရိွတယ္ ၊ ဆင္ျဖဴသခင္ မင္းတရားႀကီးဆိုတာလဲ့ ဘုရင္ မင္းထီးပဲ

ဒီေတာ့ ေက်ာက္စာပါ အခ်က္အလက္နဲ႔. အေၾကာင္းအရာ တိုက္ၾကည့္ေပါ့ ဆရာမ်ား ေျပာေနၾကေသာ အရာနဲ႔ အခုေျပာတ့ဲ အ့ဲအခ်ိန္ သကၠရာဇ္​ ရိွေနေသာ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ႔ ယႇဥ္ၾကည့္ေပါ့ ။

သေဘာေပါ့မယ္ထင္တယ္ ၊

ရကၡိဳင္ ဘုရင္ မင္းဆက္မ်ား
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2395386840686679&id=100006461585731

စ်ာန္သစ္ေအာင္ post

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10205534004934485&id=1382829653

#Zaw Ko Ko

Comments