Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ေဝသာလီ​ေခတ္​ ​ေၾကးဆီမီးခြက္​မ်ား

ေဝသာလီ​ေခတ္​ ​ေၾကးဆီမီးခြက္​မ်ား

အမ်ိဳးသမီး႐ုပ္​တု ​ေၾကးဆီးမီးခြက္
(အယနာ​ေကာင္​းမွဳ​ေတာ္​)

ေအာက္ေဖၚျပပါ ဆီမီးခြက္သည္ ေဝသာလီျမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းမွ ေတြ႔ရွိရေသာဆီမီးခြက္ျဖစ္သည္ ေၾကးနီျဖင့္ ထုလုပ္ထားကာ ေအာက္ခံခံုေျခရင္း အရုပ္မွ ဦးအစြန္းထိ ကိုးလကၼအျမင့္ရွိသည္၊

ထုလုပ္ထားေသာအရုပ္မွာ မိန္းမတစ္ဦး၏ အရုပ္ျဖစ္၍ လက္ႏွစ္ဖက္ကို တညီတညြတ္ထဲဆန္႕တန္းထားကာ လက္ႏွစ္ဖက္စလံုး၏ လက္ေခ်ာင္းမ်ားျဖင့္ ထက္ျခမ္းခြဲထားေသာ ဘူးသီးပံုသ႑ာန္ေၾကးနီမီးခြက္ကိုကိုင္ထား၏၊

ထိုေၾကးခြက္၏ ေရွးပိုင္းအစြန္ဆံုးေနရာ၌ မီးစာအစကိုတင္ထား၍ မီးဇာျခည္မွ်င္ကို ေခြလ်က္ေၾကးခြက္၌ ထည့္ထားရန္ျဖစ္၏ ဆီမီးကိုညိွထြန္းရာ၌ အသံုးျပဳေသာဆီမွာ ေရနံဆီ အုန္းဆီ ကန္းက်င္ဆီ(ကညင္)စေသာဆီမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲႏြားႏို႔ ့(သို ့) ကြၽဲႏို႔ မွျပဳလုပ္ေသာေထာပတ္ တနည္းအားျဖင့္ ႏို႔ေထာပတ္ကိုအသံုးျပဳရသည္ဟု သိရသည္၊

ေၾကးရုပ္ကို မိန္းမပံုျဖင့္ ထုလုပ္ထားၿပီး ဆံထံုးကို ထိပ္၌တင္၍ ထံုးထားေသာ္လည္း ေနာက္ဖက္သို႔ အနည္းငယ္လန္ေနသည္ကိုေတြ႔ရ၏ ႀကီးေသာ နားရြက္ေပၚလြင္ေျဖာင့္တန္းေသာ ႏွာတန္ရွိၿပီး မ်က္လံုးႀကီး၏၊

မ်က္လႊာခ်ထားသျဖင့္ ရိုေသေလးစားေသာ အသြင္ကိုေဆာင္ၿပီး လည္ပင္း၌ ရိုးရိုးပုတီးတစ္ကံုး ဝတ္ဆင္ထားကာ လက္ေကာက္ဝတ္ေနရာ၌ က်ယ္ျပန္႔​ေသာလက္ေကာက္တရံဝတ္ထားၿပီး ခါး၌လွပေသာခါးႀကိဳးကို ဝတ္ဆင္ထားရာထဘိန္မွာ ခါးကိုပတ္၍ ဝတ္ဆင္ထားျပီးလွ်င္ တစ္ဖက္ေသာအစကို ေပါင္ႏွစ္ခုၾကားမွ သြင္းယူကာ ခါးေျခပိုင္း၌ အခ်ိဳးက်က် လွပစြာ သြယ္ခ်ထား၏၊

ထဘိန္မွာ ဒူးဆစ္ေအာက္နားသို ့ေရာက္ရံုမွ် ယြျပီးလွ်င္အနားတေလွ်ာက္၌ ပန္းႏြယ္ပံုေဖၚထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္ ဘုရား  တရား  သံဃာ ရတနာသံုးပါးကိုေသာ္၄င္း နတ္ကိုေသာ္၄င္း ရည္မွန္း၍ ဆီမီးတစ္ေဆာင္ အလင္းေရာင္ျဖင့္ ပူေဇာ္​ျခင္းသည္ တျခားေသာပူေဇာ္ျ​ခင္းထက္ျမတ္၏ဟူေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ျဖင့္ ေရွးပေဝသဏီေခတ္က လူတို႔ ့သည္ ဆီမီးပူေဇာ္ခဲ့ၾကရာ ထိုရုပ္ထုက ထံုးတန္းစဥ္လာ ရိုးရာဓေလ့အသြင္ကို ေဖၚေဆာင္လွ်က္ရွိေနသည္၊

​ေဝသာလီျမိဳ႕ေဟာင္းေနရာ၌ ေတြ႕ရေသာ ထိုေၾကးနီမီးခြက္ငယ္သည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ေအဒီ  (၃၂၀ - ၃၃၀) ၌ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကားျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ေတာ္မူေသာ ေဒြစၤျႏၵင္း(  မဟာတိုင္းစျႏၵမင္း) တည္ထားကိုးကြယ္ေသာ ေက်ာက္တလံုးတည္းကိုဆစ္၍ ထုထားေသာေဝသာလီဘုရားၾကီး၏ ေရွ႕ ေတာ္မ်က္ေမွာက္၌ အျမဲမျပတ္ထြန္းညွိထားခဲ႕ေသာ မီးခြက္ျဖစ္ဟန္လကၡဏာရွိေပသည္၊ ဝါးျခည္မွ်င္ကိုက်စ္၍ မီးဇာအျဖစ္အသံုးျပဳထားၿပီး  ႏို႔ေထာပတ္ကို ေလာင္စာအျဖစ္ မၾကာမၾကာထည့္ေပးရသည္ဟုဆို၏၊

ခရစ္ ပထမရာစုႏွင္​့ ဒုတိယရာစု အိႏၵိယျပည္ေတာင္ပိုင္း ရာဇဝင္၌ ဤကဲ႕သို႔ ေသာဆီမီးခြက္အေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ အေရးအသားမ်ားကိုေတြ႔ရျခင္းေၾကာင့္ ထိုေခတ္၌ အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းကို ဂရိလူမ်ိဳး ေရာမလူမ်ိဳးတို႔သည္ ကုန္စည္ကူူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးအလို ့ငွာ အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းသို ့လာေရာက္ၾကသျဖင့္ ၄င္းတို႔ကပင္ လူူရုပ္(အထူးသျဖင္​့) မိန္းမရုပ္ထုလုပ္ထားေသာ ေၾကးနီမီးခြက္မ်ားကို ယူေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္ဟု အခ်ိဳ႕ေသာ သုေတသီပညာ႐ွင္​မ်ားက ယံုၾကည္ၾက၏၊

ထိုအေနာက္ႏိုင္ငံသားမ်ား ယူေဆာင္လာၾကသည့္ ဆီမီးခြက္မ်ားကို စံျပဳ၍ မိမိတို ့လိုရာအရုပ္ျဖင့္ အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းသားမ်ား
က ထုလုပ္ၾကသည္ဟုယံုၾကည္ၾကသည္၊ ဤေဝသာလီဆီမီးခြက္ကိုမူကား အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းသားတို ့၏ လက္ရာဟူ၍၄င္း အျခားအမ်ိဳးအစားႏွင္​့ အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္း အမ်ိဳးအစားေရာထားေသာလက္ရာဟူ၍၄င္း အဆံုးအျဖတ္ေပးရန္ မလြယ္ကူလွေပ၊

၄င္းဆီမီးခြက္၏ အသြင္အျပင္ႏွင့္ျပဳလုပ္ပံုကိုၾကည့္ျခင္းအား
ျဖင့္ အီဂ်စ္ျပည္(သို ့မဟုတ္) အက္ေဆးရိီးယားျပည္မွ ျပဳလုပ္ေသာလက္ရာႏွင့္တူေၾကာင္း တခ်ိဳ ့သုေတသီတို ့က ထြက္ဆိုၾကျပန္၏၊ တဖန္ ထိုဆီမီးခြက္ကို ရခိုင္ျပည္၌ သြန္းလုပ္သည္ (သို ့မဟုတ္) အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းေဒသမွ လာေရာက္ၾကကုန္ေသာ ကုန္သည္မ်ားကယူေဆာင္လာခဲ့သည္ဟူ၍လည္း တိက်ေဖၚျပရန္ခဲယဥ္းလွေပသည္၊

မည္သို ့ပင္ျဖစ္ေစ ရခိုင္ျပည္သည္ အိႏိၵယျပည္ေတာင္ပိုင္းအထူးသျဖင့္ သီဟိုဠ္ သီရိလကၤာႏွင့္ ခရစ္ ဒုတ္ိယႏွင့္တတိယရာစုကပင္ ေခတ္အားျဖင့္လည္း ဓညဝတီေခတ္ဒုတ္ိယပိုင္းကပင္ ေဝသာလီေခတ္ ေလးျမိဳ႕ေခတ္ ေျမာက္ဦးေခတ္အသီးသီး၌ ကူးလူးဆက္ဆံခဲ့ၾကေၾကာင္းခိုင္လံုေသာ ရာဇဝင္အေထာက္အထားမ်ားေတြ႕ရ၏၊

သို ့ျဖစ္၍ ဤေဝသာလီဆီမီးခြက္သည္ သီရိလကၤာမွ လာေရာက္ၾကေသာကုန္သည္မ်ားသို႔မဟုတ္ခရီးသည္မ်ား ေဆာင္ယူလာျပီးလွ်င္​ ေဝသာလီဘုရားၾကီး၏ ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္၌ ဆီမီးပူေဇာ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ေၾကးနီဆီမီးခြက္ျဖစ္သည္ဟုေတြးစရာျဖစ္ေပသည္၊

သို ့ေသာ္ ထိုေၾကးနီမီးခြက္၏ ခံုခါးလည္အထက္ပိုင္း၌  ပံုႏွင္​့ျပထားသည္အတိုင္း  အကၡရာစာတန္းထိုးထားသည္ကို ေတြ႕ရ၏ ၄င္းစာတန္းကိုဖတ္ျခင္းအားျဖင့္  အယနာေကာင္းမွဳေတာ္ ဟူ၍ ရိုးရိုးမ်က္စိျဖင့္ပင္ နားလည္ႏိုင္၏၊

ဆီမီးခြက္၏ ေရးထိုးထားေသာ အကၡရာကို ေလ့လာၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ "ေတာ္" ဟူေသာစကားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လွဴဒါန္းေသာပုဂၢဳိလ္၏ အဆင့္အတန္းကို သိႏိုင္ေပသည္ သာသနဝန္ထမ္းသို့မဟုတ္ မင္းမ်ိဳးမင္းေဆြထဲ၌ လွဴဒါန္းေသာ အလွဴျဖစ္ေပမည္ တစ္ဖန္ အကၡရာေရးျခစ္ပံုသေဘာတရားကို ၾကည့္ျခင္းအား ျဖင့္ ေဝသာလီေႏွာင္းေခတ္ ခရစ္တစ္​ဆယ္ရာစု ပထမပိုင္း၌ ေရးထိုးေသာ အကၡရာပံုစံမ်ိဳးျဖစ္သည္၊

ေဝသာလီေခတ္၏ ေနာက္ဆံုးစျႏၵမင္းျဖစ္ေသာ စူဠစျႏၵမင္းလက္ထက္ခတ္ႏိွပ္ထားေသာ ျပည္သံုးဒဂၤါးပါ အကၡရာနွင့္ ပံုသ႑ာန္တူညီေနျခင္းေၾကာင့္ ေဝသာလီျမိဳ႔ေတာ္ေဟာင္းေနရာမွ တူးေဖၚေတြ႕ရွိရျခင္းေၾကာင့္၄င္း ဤဆီမီးခြက္သည္ခရစ္  ၉၀၀ ႏွင္​့  ၉၅၀  စပ္ၾကားေဝသာလီျမိဳ႕ေတာ္၌ပင္သြန္းလုပ္ခဲ႕သည္ဟုလည္းအယူအဆရွိေပသည္၊

ဤဆီမီးခြက္၌ ေရးထုိးထားအကၡရာမွာ ေဝသာလီေႏွာင္းေခတ္၌ ေတြ ့ရွိရေသာ အေရးအသား အကၡရာ "ရကၡဝဏၰ" ရခိုင္အကၡရာမ်ဳိးျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္၌ ဤကဲ့သို ့ေသာအကၡရာမ်ိဳး မည္သည့္ေခတ္ကပင္ စတင္ပၚေပါက္ အသံုးျပဳေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း သုေတသနျပဳလုပ္ရန္အတြက္ လမ္းစတစ္ခုျဖစ္ေနပါေတာ့သည္၊

ဤဆီမီးခြက္ပိုင္ရွင္ ေက်ာက္စာဝန္ေဟာင္း ဥိီးစံေ႐ႊဘုကထိုေခတ္က သုေတသနအရာရွိမ်ား ျမိဳ႕​ေဟာင္း  ေျမာက္ဦးကိုသာေလ့လာခဲ့ၾကျပီး ေဝသာလီကိုခ်န္လွပ္ထားခဲ့သျဖင့္ ရခိုင္လက္ရွိအကၡရာစာေပသည္ ေဝသာလီေခတ္ကပင္ ေပၚထြန္းခဲ့ျပီးျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့သည္သာမက သမိုင္းစာတမ္းဖတ္ပြဲ ေဟာေျပာပြဲမ်ား၌ လည္းထုတ္ေဖၚေျပာၾကားခဲ့သည္ဟုသိရေလသည္၊

ယင္းေၾကာင့္ ဤဆီမီးခြက္သည္ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳေဖၚထုတ္ေရးတြင္ အေရးပါအရာေရာက္ေသာ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ ပစၥည္းတခုပင္ျဖစ္ေပသည္၊

ခရစ္  ၁၉၂၀  ခုဩဂုတ္လထုတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသုေတသနဂ်ာနယ္ အတြဲအမွတ္  ၁၀  အပိုင္း  ၂ ၌ ပါရွိေသာ   ဦးစံေ႐ႊဘု ေရးသားေသာ ေၾကးနီဆီမီးခြက္  ေဆာင္းပါးကို   ကိုးကားျပဳစုပါသည္။
                                                               
             ဦးေအာင္ေက်ာ္သိန္း(စိုင္းျဒား)

​ေဒၚမဇိတ္​​ေက F​acebook Account မွကူးယူ​ေဖာ္​ျပပါသည္​၊

​ေျမာက္​ဦး ​ေ႐ွး​ေဟာင္​းယဥ္​​ေက်းမႈနယ္​​ေျမ
Photos_Credit

Comments