ရခိုင္ရိုးရာ ငစည္ရွာ ျပဇာတ္အေၾကာင္း
{ ရခိုင္ရိုးရာ ငစည္ရွာ ျပဇာတ္အေၾကာင္း }
▬▬▬▬
ရခိုင္ရိုးရာ ငစည္ရွာရာဇ၀င္ျပဇာတ္ႀကီးသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ထင္ရွားေသာျပဇာတ္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ ယဥ္ ေက်းမွုကို အေရးပါ အရာေရာက္ေအာင္ ေထာက္ပံ့ေပးေသာ ျပဇာတ္တစ္ေစာင္လည္း ျဖစ္သည္။ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္အခါတြင္ ငစည္တတ္မ်ားလည္း ရွားပါး ေပ်ာက္ကြယ္ေနခ်ိန္ျဖစ္၍ မူရင္းဇာတ္အတိုင္း အႏွစ္သာရျပည့္ဝေသာ ျပဇာတ္အျဖစ္ ကျပနိုင္သူ ရွားပါးေနၿပီျဖစ္သည္။ နဂိုမူလမွာလည္း ပ်က္စျပဳ ေနၿပီျဖစ္သည္။ နဂိုမူရင္းဇာတ္ခ်င္းသည္လည္း ေနာက္မၾကာမီတြင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြား နိုင္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းမွုတစ္ရပ္ မကြယ္ေပ်ာက္ရေအာင္ ျပန္လည္ တင္ျပရျခင္း ျဖစ္သည္။
ငစည္ရာဇ၀င္ ျပဇာတ္ကို စီစဥ္တင္ျပသူမွာ မင္းဟရီလက္ထက္ အမွုထမ္းေသာ အမတ္ႀကီး ဦးဒိုးေဝ ျဖစ္သည္။ အျခားတစ္ဦး ဦးဒိုးေဝဆိုလၽွင္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ သာမက ျမန္မာျပည္တလႊားကပင္ ရာဇ၀င္ဆရာအျဖစ္ သိၾကပါသည္။ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၆ ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္ေသာ အဘယမဟာရာဇာ လက္ထက္တြင္ အမတ္ႀကီးအျဖစ္အမွုထမ္းစဥ္ ေလးဆယ့္ ရွစ္အဂၤါ ရွိေသာ ရာဇ၀င္က်မ္းတစ္ေစာင္ကို ျပဳစုခဲ့သည္။ဤေနရာ၌ ေပရြက္(၁၂) ရြက္ကို တစ္အဂၤါ ဟု ေခၚသည္။ဤရာဇ၀င္ႀကီး၌ (၄၈)အဂၤါဆိုလၽွင္ ေပရြက္ေပါင္း(၅၇၆)ရြက္ ရွိသည္။ ၄င္း ရာဇ၀င္ကို ဒိုးေဝရာဇ၀င္ ဟုေခၚသည္။ ရာဇ၀င္ဆရာ အျဖစ္ လည္းေကာင္း ၊ပညာရွိ အမတ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း သိၾကေသာ ဦးဒိုးေဝမွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ေနာက္ပိုင္းမွ ထင္ရွား လာသူ ျဖစ္သည္။စစ္စစ္ ဤဦးဒိုးေဝမွာ ျပဇာတ္ေရးသူမဟုတ္ ရာဇ၀င္ဆရာ တစ္ေယာက္ သာျဖစ္သည္။
ျပဇာတ္ေရးဆရာ ဦးဒိုးေဝသည္(၉၈၄)ခုႏွစ္တြင္ သီရိသုဓမၼာရာဇာဘြဲ႕အမည္ႏွင့္ နန္းတက္ေသာ မင္းဟရီ လက္ထက္၌ ရမ္းျဗဲၿမိဳ႕စားအမတ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ေရႊနန္းေတာ္၌ အေရးပါ အရာေရာက္ေသာ အမတ္ႀကီးျဖစ္ၿပီး မိဖုရားေခါင္ႀကီးနတ္သၽွင္မယ္ ၏အတြင္း၀န္အမတ္ႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။ ဘုရင္သီရိ သုဓ မၼရာဇာလက္ထက္တြင္ထင္ရွားခဲ့ေသာ ေလးၿမိဳ႕စား ငလက္႐ုံး၊ ေလာင္းၾကက္စား ငကုသလတို႔ႏွင့္အတူ အမွုထမ္းခဲ့ေသာ ဟူးရားသူႀကီး မင္းေက်ာ္၏ သားျဖစ္သည္။
ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရာဇာ ကို မိဖုရား နတ္သၽွင္မယ္ ကေလာင္းၾကက္စား အမတ္ ငကုသလ ႏွင့္ ပူေပါင္း၍ ပေယာဂနည္းျဖင့္ လုပ္ႀကံေသာအခါ အမတ္ႀကီး ဦးဒိုးေဝသည္ ဘုရင့္အမတ္ ငလက္႐ုံးႏွင့္အတူ ရွင္ဘုရင္ဘက္မွ ေနခဲ့သည္။ မိဖုရား၏ နန္းတြင္းအေရးေတာ္ပုံ ေအာင္ျမင္ကာနီးတြင္ အမတ္ငလက္႐ုံးသည္ အသက္လြတ္ရာ လြတ္ေၾကာင္း ကန္သာေရၾကည္ သို႔ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေလသည္။ အမတ္ႀကီး ဦးဒိုးေဝ လည္း မာန္ေအာင္ကၽြန္းသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္း ေရွာင္ေလသည္။ ေျမာက္ဦးမွ ေရျခားေျမျခား မာန္ေအာင္ ကၽြန္းသည္ ဦးဒိုးေဝအတြက္ အသက္ေဘးမွ လုံျခဳံေသာ ေနရာျဖစ္သည္။ ဤသို႔ မိဖုရားႀကီး နတ္သၽွင္မယ္၏ သစၥာမရွိမွု၊ နန္းတြင္းလုပ္ႀကံမွုကို အမ်ားျပည္သူမ်ား သိရွိေစရန္ အတြက္ အမတ္ႀကီးဦးဒိုးေဝသည္ ငစည္ ရာဇ၀င္ သို႔မဟုတ္ ငစည္ျပဇာတ္ကို ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ျပဇာတ္၏ ဇာတ္အိမ္ဖြဲ႕ပုံမွာ အေတာ္ပင္ က်ယ္၀န္းၿပီး အႏွစ္သာရႏွင့္ျပည့္၀သည္။ ပထမတြင္ အကသမား၏ ပဏါမနိဒါန္း၊ ဒုတိယတြင္ ေက်ာက္ရိုးသိုက္စကား၊ တတိယတြင္ ဇာတ္ စကားႏွင့္ ဇာတ္ခ်င္း မ်ား၊စတုတၳတြင္ အကသမား၏ နိဂုံးခ်ဳပ္စကားတို႔ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ရိုး သိုက္မွာ (စစ္တေကာင္းစား အမတ္ ႀကီး ပညာေက်ာ္၏သား စစ္တေကာင္းၿမိဳ႕စား ပညာ ဝံသ ဘြဲ႕ခံ က်ီးညိဳမွ ေမြးေသာ) ေလးၿမိဳ႕စားအမတ္ ငလက္႐ုံးေရးသားစီရင္ခဲ့ေသာ သိုက္စကား မ်ား ျဖစ္ သည္။
ငစည္ရာဇ၀င္တြင္ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ပစၥည္းမ်ားမွာ-
(၁) လက္ေထာင္းဆုံႀကီးတစ္လုံး၊
(၂) ေလွာ္တက္တစ္ေခ်ာင္း၊
(၃) ငါးသဲ့ေသာ ယက္သဲ့တစ္ခု၊
(၄) ငါးထည့္ေသာ ပလိုင္းတစ္ခု၊
(၅) ေတာင္းတစ္လုံး တို႔ျဖစ္သည္။
ဤပစၥည္းငါးမ်ိဳးတို႔မွာ ျပဇာတ္၌ မပါမျဖစ္ေသာ အခမ္းအနားပစၥည္းတို႔ပင္ျဖစ္သည္။ ျပဇာတ္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ တစ္ဦးတည္းက ကျပရသျဖင့္ ျမန္မာကြက္စိပ္အေဟာႏွင့္ ဆင္တူရိုးမွား ျဖစ္ေသာ္လည္း ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာလၽွင္ ကြက္စိပ္ေဟာသကဲ့သို႔မဟုတ္ဘဲ တမူထူးျခား သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ဤသည္ပင္လၽွင္ ျပဇာတ္၏ထူးျခားခ်က္ျဖစ္သည္။
ငစည္ရွာ ရာဇ၀င္ႀကီးတြင္ အဓိက ဇာတ္၀င္ခန္း(၂၁)ခန္း ပါ၀င္သည္။ ပထမဆုံး အကသမား၏ အာသီသ နိဒါန္းကိုေျပာဆိုၿပီး ေက်ာက္ရိုးသိုက္ကို ရြတ္ဖတ္ၿပီးမွ ဇာတ္ ၀င္ခန္း(၂၁)ခန္းတို႔မွာ အစဥ္အတိုင္း ကျပရသည္။ ဇာတ္၀င္ခန္း (၂၁) တို႔မွာ-
(၁) သီရိသုဓမၼာရာဇာ (မင္းဟရီ) မိဖုရားေရြးေကာက္ရန္ အမတ္တို႔ႏွင့္တိုင္ပင္ခန္း။
(၂) တင္း၀စားအမတ္မွ သမီးဝါလွျဖဴ(နတ္သၽွင္မယ္)ကိုဆက္သခန္း။
(၃) ငကုသလ ငေခြးေခ် ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ကို စားရခန္း။
(၄) ေလာက္းၾကက္စားအမတ္ ငကုသလ ငေခြးေခ် ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သို႔ လူပ်ိဳလွည့္သြားခန္း။
(၅) မိဖုရားဝါစိုးျဖဴ(နတ္သၽွင္မယ္)ႏွင့္ေလာင္းၾကက္စားအမတ္တို႔ သင့္ျမတ္ခန္း။
(၆) ငစည္ရတတ္သူကို ရွာေဖြခန္း။
(၇) ပါရဲဘ ငစည္ရွာရန္ လက္ခံျခင္း။
(၈) ခရီးထြက္လာရာ ဟင္းခေရာ္ရြာတြင္ ညအိပ္ခန္း။
(၉) ရခိုင္(၄၄)ကၽြန္းတြင္ ငစည္ရွာခန္း။
(၁၀) ေဗဒင္ေမးခန္း။
(၁၁) ပါရဲဘႏွင့္ ဘူးေဝမိ အျပန္အလွန္မွာခန္း။
(၁၂) အေနာက္ျပည္သို႔ ငစည္ရွာထြက္ခန္း။
(၁၃) နတ္ေမးခန္း။
(၁၄) “ ေအာင္ေက်ာ္ျဖဴ” တစ္ခန္းရပ္ ၾကားညႇပ္ျပဇာတ္။
(၁၅) မာန္ေအာင္ကၽြန္းသို႔ ကူးခန္း။
(၁၆) သစ္ပုံေခ်ာင္းသို႔ ေရာက္ခန္း။
(၁၇) မာန္ေအာင္သူမတို႔ ငါးသဲ့ခန္း။
(၁၈) ဘုရင္နတ္ရြာစံခန္း။
(၁၉) သားေတာ္ အဆိပ္သင့္၍ ေသခန္း။
(၂၀) ငကုသလ နန္းတက္၍ မိဖုရား ဝါစိုးျဖဴ (နတ္သၽွင္မယ္)ကိုႏွင္ထုတ္ခန္း။
(၂၁) ငကုသလ နတ္ရြာစံခန္း ႏွင့္ အကသမား၏ အာသီသ နိဂုံးခ်ဳပ္စကား တို႔ပင္ျဖစ္သည္။
ဤေနရာ၌ ငစည္ရွာျပဇာတ္ကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပရလၽွင္ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ယူရမည္ျဖစ္၍ အမ်ားျပည္သူမ်ား သံေဝဂပြားမ်ားနိုင္ရန္အတြက္ ျပဇာတ္၏ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကိုသာ တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
ျပဇာတ္၏အစတြင္ သီရိသုဓမၼရာဇာ(မင္းဟရီ) မင္းႀကီး ထီးနန္းစိုးစံသည္။ ဘုရင္တြင္ မိဖုရား မရွိေသး၍ ထိုက္တန္သူကို မိဖုရားေခါင္ႀကီး ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရန္ ပညာရွိအမတ္တို႔ႏွင့္ တိုင္ပင္ ေတာ္မူသည္။ အမတ္မ်ားက တင္း၀စားအမတ္ႀကီး၏သမီး “ဝါလွျဖဴ” သည္ မိဖုရားအရာႏွင့္ ထိုက္တန္ ေအာင္ ေခ်ာေမာလွပေၾကာင့္ ေလၽွာက္ထားၾကသည္။ ဘုရင္ကလည္း သေဘာက်သျဖင့္ ဝါလွျဖဴကို “ ဝါစိုးျဖဴ(နတ္သၽွင္မယ္) အမည္ ႏွင့္ မိဖုရား အရာအပ္ႏွင္းသည္။
ေလာင္းၾကက္စား ငကုသလအမတ္ႀကီးသည္ မိဖုရားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ရန္ သီရိသုဓမၼရာဇာ၏ မိဖုရား ဝါစိုးျဖဴ(နတ္ရွင္မယ္) ကိုျမင္ေယာင္မိသည္။ ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ကို အမတ္တို႔အားအပ္ၿပီး ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သို႔ လူပ်ိဳလွည့္ရန္ ထြက္ခဲ့သည္။
ေျမာက္ဦးတြင္ မိဖုရားႏွင့္သင့္ျမတ္ၿပီး ဘုရင္သီရိသုဓမၼရာဇာကို အင္းအိုင္၊ယၾတာနည္းျဖင့္ လုပ္ႀကံရန္ အမတ္အခ်ိဳ႕ႏွင့္ တိုင္ပင္ၾကသည္။ အဂၤါသား သီရိသုဓမၼရာဇာအား ဗုဒၶဟူးသား ငကုသလ ငေခြးေခ်က နံႏွိမ္ရန္ အဂၤါနံ”ငစည္” ကို နန္းေတာ္သို႔တင္ရန္အႀကံ ေပးသည္။ ငစည္ကို နံႏွိမ္ျခင္းျဖင့္ ဘုရင္ သီရိ သုဓမၼရာဇာကို ေသေစရန္ ျဖစ္သည္။ မိဖုရားဝါစိုးျဖဴ(နတ္သၽွင္မယ္) သည္ ဘုရင္ကို မလို ေလာင္းၾကက္ စားကိုသာလို၍ ငစည္ရနိုင္သူကို ရွာေဖြခိုင္းသည္။
ထိုအခါ ဘူးပင္ရြာမွ “ ပါရဲဘ” ဆိုသူ ဆင္းရဲသားသည္ ငစည္ရွာရန္ လက္ခံၿပီး ေယာက္ဖကို အေဖာ္ေခၚကာ ငစည္ေတြ႕နိုင္မည္ထင္ေသာ ေနရာမ်ားကို ေလွငယ္တစ္စင္းျဖင့္ ခရီးထြက္လာရာ ဟင္းခ ေရာ္ရြာသို႔ ေရာက္သည္။ ထိုမွ ရခိုင္(၄၄) ကၽြန္းသို႔ လွည့္လည္ရွာေဖြသည္။ ေျမာက္ဦးတြင္ ငစည္မရနိုင္၍ ေဗဒင္ဆရာထံသြားေမးရာ အေနာက္ျပည္တြင္ ရနိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာသည္။ အေနာက္ျပည္ သို႔ ခရီးမသြားမီ ပါရဲဘသည္ ဇနီးသည္” ဘူေဝမိ” ထံသြား၍ အျပန္အလွန္ မွာၾကားၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ အေနာက္ျပည္သို႔ ခရီးမသြားမီ ပါရဲဘ သည္ ပင္လယ္ကိုျဖတ္၍ မာန္ေအာင္ကၽြန္းသို႔ ကူးခဲ့ၾကသည္။
မာန္ေအာင္ကၽြန္းတြင္လည္း ငစည္ရွာမရ၍ ေနာက္ဆုံးလက္ေလ်ာ့ျပန္ခဲ့ၾကသည္။ မိဖုရား၏ အလိုက်ရွာခိုင္းေသာ ငစည္ျဖစ္၍ မရဆိုသည္ကို မၾကားလိုဟု ဘုရင္က အမိန္႔ခ်မွတ္ရာ အမတ္ငမွန္ ကန္သည္ ေရႊစင္(၁)ပိႆာကို ငစည္ငါး႐ုပ္ထုလုပ္၍ ဆက္သရာ နံႏွိမ္ထားသျဖင့္ သကၠရာဇ္ (၁၀၀၀)ျပည့္ နယုန္လဆုတ္(၂) ရက္တနလၤာေန႔တြင္ ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရာဇာ ကံကုန္ရွာသည္။ သီရိသုဓမၼရာဇာ နန္းသက္(၁၆) ႏွစ္ရွိခဲ့သည္။ သားေတာင္စေနမင္း နန္းတက္ျပန္သည္။ နန္းတက္၍ တစ္ပတ္အၾကာတြင္ ေက်ာက္ႀကီးေရာဂါ စြဲကပ္ေလသည္။ နတ္ရွင္မယ္သည္ ငကုသလအမတန္ႏွင့္ တိုင္ပင္ၿပီး နန္းေတာ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္ “ ၀င္းစား မ” အရပ္သို႔ ယာယီေရႊ႕ေျပာင္းစံေစ၏။ ဤသို႔စံေနစဥ္ မယ္ေတာ္နတ္ ရွင္မယ္သည္ ေဆးထဲ၌ အဆိပ္ခတ္၍ သားေတာ္ကိုသတ္လိုက္သည္။ မင္းစေနသည္ နန္းသက္ရက္(၂၀) ရွိခဲ့သည္။
ထိုအခါမွ ေလာင္းၾကက္စား ငကုသလ ငေခြးေခ်သည္ သကၠရာဇ္ (၁၀၀၀) ခုႏွစ္တြင္ “ နရပတိ” ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ေျမာက္ဦး နန္းကို သိမ္းပိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ သားကိုမၾကင္ လင္ကိုမတြယ္တာေသာ မိန္းမယုတ္ နတ္သၽွင္မယ္ကို နန္းေတာ္မွ ႏွင္ထုတ္ကာ ေတာဇနပုဒ္တြင္ ေသရသည္။ နန္းတက္၍ (၇) ႏွစ္အၾကာတြင္ ငကုသလ ငေခြးေခ်လည္း နတ္ရြာစံေလသည္။ ဤနန္းတြင္း အရွုပ္အေထြးေၾကာင့္ပင္ ရခိုင္ရာဇ၀င္ သည္တစ္မ်ိဳးတစ္ဖုံ ေျပာင္းသြားရသည္ ဟု ထင္သည္။ ဤသည္ပင္ လၽွင္ ငစည္ရာဇ၀င္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။
ဤေဆာင္းပါးကို တင္ျပရေသာေၾကာင့္ ရခိုင္သူရခိုင္သားမ်ားအတြက္ ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ ရတနာတစ္ပါးကို ျပန္ရသကဲ့သို႔ ထင္မွတ္ပါက ေဆာင္းပါးေရးရ က်ိဳးနပ္ပါမည္။ ရခိုင္သူ ရခိုင္သားမ်ား၊ သမိုင္းဗဟုသုတ၊ ယဥ္ေက်းမွု ဗဟုသုတ၊လူမ်ိဳးေရးဗဟုသုတ မ်ားကို ရွာေဖြတိုးတက္၍ အမ်ိဳးဂုဏ္ ဇာတိ ဂုဏ္ကို ျမႇင့္တင္နိုင္ၾကပါေစ။
က်မ္းကိုးစာရင္းမ်ား
(၁) ေမာင္တင္ေမာင္ေဌး – ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွုသုေတသနစာတမ္း။
(၂) နတ္ေမာက္ဘုန္းေက်ာ္ – နတ္ရွင္မယ္။ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လထုတ္ ရခိုင္
အာဇာနည္ အထူးထုတ္၊ ျမ၀တီမဂၢဇင္း။
(၃) ဦးမင္းနိုင္ – ျပည္ေထာင္စု အကပေဒသာ။
(၄) ရမ္းျဗဲေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ – ရခိုင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္းစာအုပ္။
(၅) ရမ္းျဗဲေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ – ရဇကၠမသေခၤပက်မ္း။
ရမၼာဝတီ-ဇီဝဇိုး (မူရင္းေဆာင္းပါးရွင္) ႏွင့္ လိုင္းေပၚသို႔ ပထမဆုံးတင္ခဲ့သူအား ေလးစားလၽွက္။
သာနိုးတက္စာေပမွျပန္လည္ျဖန္႔ေဝသည္။