Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ရမၼာ၀တီ ရခိုင္မိသားစု ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚ ၾကပံု ႏွင့္ အမည္ေပးပံု စနစ္



ရမၼာ၀တီ ရခိုင္မိသားစု ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚ ၾကပံု ႏွင့္ အမည္ေပးပံု စနစ္
===========================
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ကိုယ္ပိုင္ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး ဗုဒၶဘာသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ လူမ်ိဳးကြဲ၊ လူမ်ိဳးျခားမ်ားႏွင့္ လက္ထပ္ျခင္းကို ေရွာင္ရွားေလ့ ရွိၾကသည္။ ရမၼာ၀တီ ရခိုင္သူ၊ ရခိုင္သားမ်ားမွာလည္း ထိုနည္းတူစြာပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔ စီးပြားရွာ လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ္လည္း အိမ္ေထာင္ျပဳသည့္အခါ မိမိတို႔ ရခိုင္သူ ရခိုင္သားအခ်င္းခ်င္း ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိတို႔၏ အရပ္ေဒသသို႔ျပန္လာ၍ ေဒသခံ မ်ားႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အိမ္ေထာင္ျပဳ ထိမ္းျမားေလ့ရွိၾကပါသည္။ 
သို႔ျဖစ္၍ ယေန႔ထက္တိုင္ ရခိုင္ ဟူ၍ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားႏွင့္ မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ယဥ္ေက်းမွဳေပ်ာက္က လူမ်ိဳးပါ ေပ်ာက္မည္ျဖစ္၍ လူမ်ိဳးမေပ်ာက္ေအာင္ ရခိုင္သားတိုင္း ယဥ္ေက်းမွဳဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို သမိုင္းေပးတာ၀န္တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ ထိန္းသိမ္းထားရေပမည္။ 
ယခုေခတ္တြင္ လူထုဆက္သြယ္ေရး လွ်င္ျမန္လာျခင္းေၾကာင့္ ကမၻာႏွင့္အ၀ွမ္း လက္လွမ္း မီလာႏိုင္ေသာ္လည္း တစ္ဖက္တြင္မူ ယဥ္ေက်းမွဳ လႊမ္းမိုးမွဳကိုပါ ခံလာရေပသည္။ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ၊ ေျပာဆိုဆက္ဆံမွဳ၊ ေဆြမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ေခၚေ၀ၚပံုတို႔မွာ ရိုးမ အေရွ႕ျခမ္းမွ သာမက၊ ကမၻာ့ အေနာက္ျခမ္းမွပါ ကူးစက္လာေပသည္။ အေခၚအေ၀ၚမ်ားမွာလည္း ဒက္ဒီ၊ မာမီ၊ အန္တီ၊ အန္ကယ္ တို႔ပါ ေရာက္ေနၾကၿပီ။ ေခတ္ဆန္လို၍ ေခၚျခင္းျဖစ္သလို မည္သို႔ ေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚရမည္ကို မသိ၍လည္း ျဖစ္ေပမည္။ မည္သို႔ ေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚရမည္ကို သိသူဦးေရမွာလည္း ေလ်ာ့နည္းလာၿပီ ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ မိသားစု ေဆြမ်ိဳး ေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚၾကပံုမွာ ဗမာႏွင့္ မတူညီဘဲ လံုး၀ ျခားနားသည္မ်ား ရွိပါသည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ မိသားစု ေဆြမ်ိဳး ေတာ္စပ္ ေခၚေ၀ၚၾကပံုကို လက္လွမ္းတမီ တင္ျပပါမည္။ 
သားသမီးမ်ားက မိဘမ်ားကို ေခၚေ၀ၚပံု
----------------------------------------------
သား-သမီး မ်ားက ဖခင္ကို ဘားဘာ၊ ဘာဘာ၊ ပါပါ၊ အဘာ၊ အဖ၊ အဖသွ်င္ စသည္ျဖင့္ ေခၚၾကၿပီး မိခင္ကို အီးေယာင္၊ အီးေယ၊ အမိ၊ အမင္၊ အမိသွ်င္၊ ေမေမ စသည္ျဖင့္ ေခၚၾကပါသည္။ ယခုအခါ အီးေယာင္၊ ဘားဘာ ေနရာတြင္ ေဖေဖ၊ ေမေမ သာမကဘဲ ဒက္ဒီ၊ မာမီ တို႔ပါ ၀င္ေရာက္ေနရာယူလာေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ 


ဖခင္၏ အစ္မ၊ ညီမ ႏွင့္ မိခင္၏ အစ္ကို၊ ေမာင္ တို႔ကို အလိုအေလွ်ာက္ ေယာကၡမ (အရီး၊ ဦးရီး) ေတာ္စပ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဖခင္၏ အစ္မ၊ ညီမ (သို႔မဟုတ္) မိခင္၏ အစ္ကို၊ ေမာင္ တို႔မွ ေပါက္ဖြားလာသည့္ သာသမီးမ်ားႏွင့္ ( Cross Cousin ) သမီးေမ်ာက္သား ေတာ္စပ္ၿပီး ထိမ္းျမား လက္ထပ္ႏိုင္ပါသည္။ သိဒၶတၳ မင္းသားႏွင့္ ယေသာ္ဓယာ မင္းသမီး တို႔သည္လည္း သမီးေမ်ာက္သား ေတာ္စပ္ႀကပါသည္။ ဗမာ မွာကဲ့သို႔ ေမာင္ႏွမ မေတာ္စပ္ေခ်။ သို႔ျဖစ္၍ အစ္ကို၊ အစ္မ မေခၚရေခ်။ 
ငယ္သူက ႀကီးသူကို (က်ားအခ်င္းခ်င္း) ေယာက္ဖႀကီး၊ ေယာက္ဖ၊ ဖဖ.. စသည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ (က်ား က မ-ကို) မရီးႀကီး၊ မရီးေခ်၊ မရီး၊ (မ-က က်ားကို) ခဲအို၊ ခအို၊ အို႔အို စသည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ (မ အခ်င္းခ်င္း) ေရာက္မႀကီး၊ ေရာက္မ၊ ေရာက္မေခ်.. စသည္ျဖင့္လည္းေကာင္း ေခၚေ၀ၚၾကရပါသည္။ ႀကီးသူက ငယ္သူကို ဟာလူ၊ ခယ္မ၊ မတ္ေခ်.. စသည္ျဖင့္ ေခၚၾကပါသည္။
ထိုမွဆင္းသက္လာသည့္ သားစဥ္ေျမးဆက္တြင္လည္း သမီးေယာက္ဖက ေမြးလာသည့္ သားသမီးမ်ား (သို႔) သမီးေရာက္မက ေမြးဖြားလာသည့္ သားသမီးမ်ားသည္လည္း သမီးေမ်ာက္သား ေတာ္စပ္ပါသည္။ ေမာင္ႏွမ ေတာ္ေလ့မရွိပါ။ အေၾကာင္းမူ ေယာက္ဖ၏ ဇနီးကို အစ္မေတာ္ၿပီး ေရာက္မ၏ ခင္ပြန္းကို အစ္ကို ေတာ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ 
မရီးႏွင့္မတ္၊ ခဲအိုႏွင့္ခယ္မ မွ ေမြးလာသည့္ သားသမီးမ်ားမွာမူ ညီအစ္ကို-ေမာင္ႏွမ သာ ေတာ္စပ္ၾကပါသည္။ အေၾကာင္းမူ မရီး၏ခင္ပြန္းကို အစ္ကို၊ ခဲအို၏ဇနီးကို အစ္မ ေတာ္စပ္၍ ျဖစ္သည္။
ဖခင္၏ အစ္ကို (သို႔) ညီ မွ ေမြးလာသည့္သားသမီးမ်ား၊ မိခင္၏ အစ္မ(သို႔)ညီမ မွေမြးလာသည့္ သားသမီးမ်ား (Parallel Cousin) သည္ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမ ပင္ ေတာ္စပ္ၾကပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေမာင္ႏွမ ထိမ္းျမားျခင္း မရွိပါ။ တစ္၀မ္းကြဲသာမကဘဲ ႏွစ္ဆင့္၊ သံုးဆင့္ မည္မွ်ပင္ ေသြးေ၀းေစကာမူ ဖခင္ခ်င္း ညီအစ္ကို၊ မိခင္ခ်င္း ညီအစ္မ ေတာ္စပ္ပါက သားကမီးမ်ားသည္လည္း ညီအစ္ကို၊ ေမာင္ႏွမ သာေတာ္စပ္၍ လက္ထပ္ခြင့္ မရွိပါ။ 
ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမမ်ား ေခၚေ၀ၚၾကပံု
-----------------------------------------------
မိသားစု တစ္ခုတည္းတြင္ျဖစ္ေစ၊ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမ ေတာ္စပ္သူမ်ားပင္ျဖစ္ေစ ညီ-က အစ္ကိုကို အစ္ကိုႀကီး၊ ကိုႀကီး၊ ဂိုးဂို၊ ဂိုးေခ်၊ ကိုလတ္၊ ကိုေခ်..စသည္ျဖင့္ ႀကီးငယ္လိုက္ၿပီး ေခၚၾကသည္။ ညီမ-က အစ္ကိုကို ေမာင္းေမာင္ႀကီး၊ ေမာင္းေမာင္၊ ေမာင္းေမာင္ေခ် စသည္ျဖင့္ေခၚၾကသည္။ အစ္မ-ကို ေမာင္ ႏွင့္ ညီမ တို႔က ေမးေမႀကီး၊ ေမးေမ၊ ေမးေမေခ်၊ အစ္မ၊ မမႀကီး၊ မမ..စသည္ျဖင့္ေခၚၾကပါသည္။ အစ္မ အႀကီးဆံုးကို ညီ၊ ညီမ မ်ားက ဦးေ၀ ဟုလည္းေခၚၾကပါသည္။ 
ေျမးမ်ားက အဖိုး-အေဘာင္ ကိုေခၚေ၀ၚၾကပံု
-----------------------------------------------------
ေျမးမ်ားက အဖိုးကို- ဖိုးဖိုး၊ အဖိုး၊ ဖိုးဖို၊ အဖိုးေယ၊ အဖိုးရွင္ ဟုေခၚၾကၿပီး အဖိုး၏ အစ္ကိုမ်ား ညီမ်ားကို ႀကီးငယ္ လိုက္၍ ဖိုးဖိုႀကီး၊ အဖိုးႀကီး၊ အဖိုးလတ္၊ အဖိုးေခ် စသည္ျဖင့္ေခၚၾကပါသည္။ အေဘာင္ကို ဒိုးဒို၊ အေဘာင္၊ ေဘာင္ေဘာင္၊ အေဘာင္ရွင္ စသည္ျဖင့္ ေခၚၾကၿပီး အေဘာင္၏ အစ္မ ညီမ မ်ားကို ဒိုးဒိုႀကီး၊ အေဘာင္ႀကီး၊ ဒိုးဒိုေခ်၊ အေဘာင္ေခ် စသည္ျဖင့္ေခၚၾကပါသည္။ 
ေဆြမ်ိဳးအဆင့္ ေျပာင္းျပန္ ေခၚၾကျခင္း
---------------------------------------------
မိခင္ဘက္မွ အဖိုး၏ ညီ၊ ညီမ တို႔ကို မိခင္က ေဘးေခ်၊ အရီးေခ် ေခၚရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုသူတို႔သည္ မိခင္ထက္ အသက္ငယ္ေနပါက ထိုသူတို႔ကပင္ မိခင္ကို အရီးေခ် ျပန္ေခၚၾကရပါသည္။ ထိုအခါ သားသမီးမ်ားက အဖိုးေခ်၊ အေဘာင္ေခ် (ေခၚသည္လည္းရွိ၏) ေခၚမည့္အစား (မိခင္ကို အရီးေခ် ေခၚသျဖင့္) ေယာက္ဖ၊ ခဲအို၊ ေရာက္မ၊ မရီး.. စသည္ျဖင့္ ျပန္ေခၚၾကသည္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ 
ထို႔အတူပင္ ဖခင္ဘက္မွ အေဘာင္၏ ေမာင္၊ ညီမ တို႔သည္ ဖခင္ထက္ အသက္ငယ္ေနပါက ဖခင္ကို မင္းေခ် ျပန္ေခၚသျဖင့္ သားသမီးမ်ားက ေယာက္ဖ၊ ခဲအို၊ ေရာက္မ၊ မရီး.. စသည္ျဖင့္ ျပန္ေခၚၾကပါသည္။ မိခင္ဘက္မွ အေဘာင္၏ ေမာင္ႏွင့္ ညီမ တို႔က (မိခင္ထက္ အသက္ငယ္၍) မိခင္ကို ေယးေခ်ဟု လည္းေကာင္း၊ ဖခင္ဘက္မွ အဖိုး၏ ညီ ႏွင့္ ညီမတို႔က (ဖခင္ထက္ အသက္ငယ္၍) ဖခင္ကို ေဘးေခ်ဟု လည္းေကာင္း၊ ျပန္ေခၚၾကသျဖင့္ သား-သမီးမ်ားက အဖိုးေခ်၊ အေဘာင္ေခ် အစား အစ္ကို၊ အစ္မ ျပန္ေခၚ တတ္ၾကပါသည္။ 
ေဆြမ်ိဳး မေတာ္စပ္သူမ်ားကို ေခၚေ၀ၚျခင္း
----------------------------------------------------
ရခိုင္ဓေလ့အရ ေဆြမ်ိဳးမေတာ္စပ္သူမ်ားႏွင့္ေတြ႕လွ်င္ ရြယ္တူျဖစ္ပါက အစ္ကို-အစ္မ ေခၚၾကပါသည္။ အဖိုး၊ အေဘာင္အရြယ္ကို အဖိုး- အေဘာင္ ေခၚၾကပါသည္။ မိဘ အရြယ္ကို မူ ႀကီးငယ္ကို ခန္႕မွန္းကာ ဘႀကီး၊ ေဘးေဘ၊ ႀကီးႀကီး၊ ေယးေယ သာ ေခၚေလ့ရွိပါသည္။ အမ်ိဳးသားကို ဖခင္၏ ညီ-အစ္ကို၊ အမ်ိဳးသမီးကို မိခင္၏ အစ္မ- ညီမ ဟု သေဘာထားကာ ေခၚျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ 
ရခိုင္ဓေလ့၌ လူစိမ္းမ်ားကို ဦးေလး၊ အေဒၚ၊ အရီး ေခၚေလ့ မရွိခဲ့ေပ။ ဦးေလး၊ အရီး ဟူသည္မွာ ရခိုင္ဓေလ့အရ ၀ရီး ႏွင့္ အရီး ကိုေခၚျခင္းျဖစ္ရာ သူတို႔အား ေခၚသူက ေယာကၡမ ေတာ္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေနသည္။ အေခၚခံရသူမ်ားက ေယာကၡမ အေခၚခံရျခင္းျဖစ္ရာ (သမီး-သား အေပးခံရ၍) ခံယူလိုမွဳ မရွိမရွိခဲ့ၾကေခ်။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ၾကားဖန္မ်ား၍ ယဥ္ ဆိုသလို လူစိမ္းမ်ားကို ဦးေလး၊ အရီး ေခၚျခင္းမွာ အတန္ပင္ ရင္းႏွီး ယဥ္ပါး ေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ေခၚသူကလည္း ေခၚေလ့ရွိလာသလို အေခၚခံရသူကလည္း ရိုးလာသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္လာသည္။ ေနာင္မၾကာေသာ အခ်ိန္ကာလ တစ္ခုအတြင္း ဘႀကီး၊ ေဘးေဘ၊ ႀကီးႀကီး၊ ေယးေယ ေခၚသည့္ ေနရာတြင္ ဦးေလး၊ အရီး က အျပည့္အ၀ ၀င္ေရာက္ေနရာယူ လာေတာ့မည္ကို ေတြ႕ေနရပါသည္။ 
အမည္မွည့္ေခၚသည့္ ဓေလ့
---------------------------------
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔တြင္ ကခ်င္တို႔ကဲ့သို႔ အယ္လ္- အမ္မ္၊ ရွမ္းတို႔ကဲ့သို႔ စိုင္း-နန္း၊ မြန္တို႔ကဲ့သို႔ ႏိုင္-မိ၊ စသည္ျဖင့္ အမည္ေရွ႕တြင္ သီးျခား စကားလံုး မရွိေသာ္လည္း ရခိုင္ အမည္မွာ ၾကားရံုျဖင့္ သီးျခားေပၚလြင္ ထင္ရွားေနေပသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ အမည္ သံုးလံုး ေပးေလ့ရွိပါသည္။ သားဦး၊ သမီးဦး တို႔၏ အမည္မ်ားတြင္ “ဦး” ထည့္ထည့္၍ ေပးေလ့ရွိပါသည္။ ထို “ဦး” သည္အမည္ေရွ႕တြင္ အသက္၊ ဂုဏ္ အရ တပ္သည့္ “ဦး” ႏွင့္ မဆိုင္ေပ။ သို႔ျဖစ္ရာ ဦးဦးသာထြန္း၊ ေဒၚဦးခင္လွ၊ ထြန္းဦးခိုင္၊ ေက်ာ္ထြန္းဦး၊ ႏွင္းပန္းဦး တို႔မွာ မိသားစုတစ္စု၏ သားဦး သမီးဦးျဖစ္ေၾကာင္း အလြယ္တကူ သိႏိုင္၏။ အငယ္ဆံုးကိုမူ “ထြီး” ထည့္၍ ထြီးလွေအာင္၊ ထြီးေခ်၊ မထြီးႏု၊ ေမထြီးေယ.. စသည္ျဖင့္ ေပးေလ့ရွိၾကပါသည္။ 
အမည္ေရြးသည့္ အခါလည္း အမည္တစ္လံုးခ်င္း၏ ပညတ္ ေကာင္းမြန္သည့္ ေက်ာ္၊ ႀကီး၊ စံ၊ ဇံ၊ ထြန္း၊ ႏိုင္၊ ျမင့္၊ ျမတ္၊ ျဖဴ၊ တိုး၊ သာ၊ ေရႊ၊ ရႊီ၊ ေအာင္၊ လွ၊ သိန္း၊ သန္း ..စသည့္ နာမမ်ားကို သံုးေလ့မ်ားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ 
အမည္ေပးပံု
----------------
အမည္ေပးပံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေဗဒင္နည္းစနစ္အရ ေပးသလို ေဗဒင္နည္းမပါဘဲ အမည္လွရံု၊ ပညတ္ေကာင္းရံု ေပးသည္လည္းရွိၾကပါသည္။ ရခိုင္ရိုးရာေဗဒင္၊ ျမန္မာ့ေဗဒင္က်မ္း အမ်ားစုတို႔မွာ အိႏၵိယမွ ျမစ္ဖ်ားခံလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ရခိုင္နည္း၊ ျမန္မာနည္း အျငင္းပြားစရာမရွိေပ။ အမည္ေပးရာတြင္ မဟာဘုတ္၊ အဂၤ၀ိဇၨာ၊ ဆန္းက်မ္းနည္း အရေပးျခင္း၊ မူလဇာတာအရ စန္းသခင္၊ လဂ္သခင္၊ ၁၀ တန္႔သခင္၊ ေယာဂကာရကၿဂိဳဟ္တို႔ျဖင့္ ေပးျခင္း စသည့္ နည္းေပါင္းမ်ားစြာ ရွိေလသည္။ နည္းစံုေအာင္ လိုက္လွ်င္လည္း နာမည္တစ္လံုး ေရြး၍ ရေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။ 
အမည္ေပးသည့္အခါ တနဂၤေႏြ(၁) အ ႏွင့္ သရအကၡရာမ်ား၊ တနလၤာ(၂) က၊ ခ၊ ဂ၊ ဃ၊ င၊ အဂၤါ(၃) စ၊ ဆ၊ ဇ၊ ဈ၊ ည … စသည့္ ေန႔ နံ အကၡရာတို႔ကို အေျခခံပါသည္။ ဤ ေန႔နံအရ အဂၤ၀ိဇၨာနည္း “ဆပြတ္” တိုင္ကိုအေျခခံသည့္ အသံုးမ်ားေသာ အမည္ေပးနည္း တစ္နည္းကို တင္ျပပါမည္။ 
ဆ ပြတ္-ဆိုသည္မွာ ေန႔တစ္ေန႔မွ စ၍ေရတြက္လွ်င္ ဆ႒မေျမာက္ကို ဆိုပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ တနဂၤေႏြ၏ ဆပြတ္ (၁-ေႏြ မွ စေရလွ်င္ ေျခာက္ေန႔ေျမာက္) ေသာၾကာ၊ ေသာၾကာ၏ ဆပြတ္ ဗုဒၶဟူး(ဗုဒၶ)၊ ဗုဒၶဟူး၏ဆပြတ္ တနလၤာ(စေျႏၵာ)… စသည္ျဖင့္ သူရဇၨ(၁-ေႏြ)၊ ေသာၾက၊ ဗုဒၶ၊ စေျႏၵာ၊ ေသာရီ၊ ဂုရု၊ ေဘာမ၊ (ကိန္းအားျဖင့္ ၁၊ ၆၊ ၄၊ ၂၊ ၀၊ ၅၊ ၃) အစီအစဥ္ကို ရရွိပါသည္။ ဤ အစီအစဥ္ အတိုင္း ေမြးနံကို အလယ္ထားကာ အထက္တစ္လံုး၊ ေအာက္တစ္လံုး ေရးသြားျခင္းျဖင့္ ဆပြတ္ တိုင္ကို ရရွိပါသည္။ ဥပမာ- တနဂၤေနြ အတြက္ ေအာက္ပါတိုင္ကို ရရွိပါသည္။ ၄င္းတိုင္အရ အျမစ္၊ အထြန္း၊ အညြန္႔ .. စသည္တို႔ကို သိႏိုင္ပါသည္။ 



ရမၼာ၀တီနယ္မွ ေရွးလူႀကီးသူမမ်ား အမည္ေပးေလ့ရွိသည့္ နည္းတစ္နည္းမွာ ေမြးနံကို အလယ္ထားကာ အျမစ္ျဖင့္ အစျပဳ၍ အညြန္႕ျဖင့္ ဆံုးသည့္ နည္းျဖစ္ေၾကာင္းသိရပါသည္။ သစ္ပင္ တစ္ပင္ပံုစံအျဖစ္ တည္ေဆာက္ပံုျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ဤ နည္းအရ- 
- ၁-ေႏြ သားကို စေနနံ၊ ၁-ေႏြနံ၊ ၂-လာနံ တို႔ျဖင့္ ထြန္းေအာင္ေက်ာ္၊ တင္ေအာင္ခိုင္၊ ႏွင္းဦးခိုင္၊
- ၂-လာ သားသမီးကို-( ၁-ေႏြ၊ ၂-လာ၊ ၃-ဂါ ျဖင့္) ေအာင္ေက်ာ္ဇံ၊ ေအာင္ခိုင္စံ၊ ေအးခင္ေစာ၊
- ၃-ဂါ သားသမီး ကို -(၂-လာ၊ ၃-ဂါ၊ ၄-ဟူး ျဖင့္) ေက်ာ္စံရႊီ၊ ေက်ာ္စိန္လွ၊ ခိုင္စံလွ၊
- ၄-ဟူး သားသမီး ကို - (၃-ဂါ၊ ၄-ဟူး၊ ၅-ေတး ျဖင့္) စံေရႊျမ၊ စံ၀င္းျဖဴ၊ စိန္လွေမာင္၊
- ၅-ေတး သားသမီး ကို -(၄-ဟူး၊ ၅-ေတး၊ ၆-ၾကာျဖင့္ ) ေရႊေဘာ္သာ၊ ၀င္းေမသူ၊ လွျဖဴသန္၊
- ၆-ၾကာ သားသမီး ကို -(၅-ေတး၊ ၆-ၾကာ၊စေနျဖင့္) ဘိုးသာထြန္း၊ ျမသိန္းႏု၊ ေမာင္သာႏု၊
- စေန သားသမီး ကို -(၆-ၾကာ၊စေန၊၁-ေႏြ ျဖင့္) သိန္းထြန္းေအာင္၊ သာထြန္းေအး၊ သိန္းႏုေအး .. စသည္ျဖင့္ မွည့္ေခၚၾကသည္ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ 
ေနာက္တစ္နည္းမွာမူ ေမြးနံကို အစထားကာ အထြန္း၊ အညြန္႔၊ အဓိပတိ၊ တြဲ၍ျဖစ္ေစ၊ ေမြးနံ၊ အညြန္႕၊ အဓိပတိ(ပဥၥပြတ္) တြဲ၍ျဖစ္ေစ ေပးေလ့ရွိပါသည္။ ဆပြတ္ တိုင္၏ အေပၚတြင္ရွိသည့္ ေန႔၊ နံ မ်ားျဖင့္ ေပးၾကသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ဥပမာ- ၁-ေႏြ အတြက္ ေအာင္ေက်ာ္ျဖဴ၊ ေအးခိုင္ျဖဴ၊ ၂-လာ အတြက္၊ ၂-လာ၊ ၃-ဂါ၊ ၆-ၾကာ(ေမြးနံ- အညြန္႔- အဓိပတိျဖင့္) ေက်ာ္ဇံသာ၊ ခိုင္စံသာ၊ ၃-ဂါအတြက္- စံေရႊထြန္း၊ စိန္လွတင္၊ ၄-ဟူးအတြက္ ေရႊေဘာ္ဦး စသည္ျဖင့္ ေပးၾကသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ 
ေလာကီပညာ၏ အခ်ဳပ္ျဖစ္ေသာ ဆန္းနည္းအရ အမည္ကို ဂရုသံ၊ လဟုသံ၊ ဒီဃ၊ ရႆ သံတို- သံရွည္ခြဲၿပီး ဆန္းဂိုဏ္းေရြးျခင္း၊ ဂိုဏ္းေစာင့္နကၡတ္အရ ဥပါဒ္၊ မိတၱဳ၊ ကာန ကင္းေစၿပီး အၿမိတၱ၊ လာဘ၊ သိဒၶိ၊ ၀ရ တစ္ခုခုရေအာင္ ေရြးျခင္းတို႔ကိုမူ ကၽြမ္းက်င္သည့္ ပညာရွင္ မ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္သင့္ပါသည္။ 
ဤကဲ့သို႔ မိမိတို႔ ကိုယ္ပိုင္ ဓေလ့မ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးႏွင့္တစ္မ်ိဳး ရင္းႏွီး နီးကပ္စြာ ဆက္ဆံ ေနထိုင္ လာၾကသည့္အခါ ယဥ္ေက်းမွဳ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား ေရာယွက္ၿမဲပင္ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခုက တစ္ခုကို လႊမ္းမိုးသြားသည္လည္း ရွိပါသည္။ မဆီေလ်ာ္၊ မအပ္စပ္သည့္ ဓေလ့ စရိုက္မ်ားကို မကူးစက္ မျပန္႔ပြားရေအာင္ ကာကြယ္ တားဆီးရန္ လူတိုင္းတြင္ တာ၀န္ရွိေနသည္။ မိမိတို႔ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားထဲ တြင္လည္း မေပ်ာက္ကြယ္သင့္သည္ကို မေပ်ာက္ကြယ္ရေအာင္ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းရန္မွာ ရမၼာ၀တီသူ ရမၼာ၀တီသားမ်ား အပါအ၀င္ ရခိုင္သားတိုင္း၏ တာ၀န္တစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း သတိမူၾကေစရန္ တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
ေအာင္သန္းျမင့္
( ရမၼာ၀တီမဂၢဇင္း အမွတ္ - ၃ ၊ ၁၉၉၅၊ စာ - ၇၄ မွ ၇၇ ) ကို မွတ္တမ္းတင္ ေဖာ္ျပပါသည္။ note ကို status တြင္ ျပန္တင္ျခင္း။