Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ရခိုင္ဘုရင္တည္ခ့ဲေသာ ရခိုင္ပိုင္နက္ ဥႆလင္းေစတီေတာ္

ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္အတြင္းက ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္ ဥႆလင္းေစတီ
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲

သတင္းေဆာင္းပါးႏွင့္ ဓာတ္ပံု- ေမာင္ေမာင္ေက်ာ့(ပလက္ဝ)

ဥႆလင္းေစတီေတာ္သည္ ခ်င္းျပည္နယ္(ေတာင္ ပိုင္း) ပလက္ဝၿမိဳ႕အထက္ ၄၃ မိုင္အကြာတြင္ ရွိသည္။ ဥႆလင္းေခ်ာင္းစီးဆင္းရာ ဥႆလင္းေက်းရြာ၏ အေရွ႕ဘက္၊ ဂစၧပနဒီျမစ္ကမ္း ေစတီကိုင္းေက်းရြာ ေနာက္ခံေတာင္တန္းရွိ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ 
ဖူးေတြ႕ရ ေသာ ဥႆလင္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးမွာ ၾကည္ညိဳ သပၸာယ္လြန္းလွသည္။

 ဥႆလင္းေစတီေတာ္ကို လြန္ ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ခုေက်ာ္က စာေရးသူ ေနာက္ဆံုး ဖူးေျမာ္ခဲ့ရသည္။ အခုတစ္ဖန္facebook စာမ်က္ႏွာ ေပၚတြင္ ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္ ဥႆလင္းေစတီေတာ္ ၌ ဓာတ္ေတာ္ေရာင္ျခည္ကြန္႔ျမဴးေၾကာင္း ေရးသားေန ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည့္အခါ သဒၶါၾကည္ညိဳစိတ္ျဖင့္ ဖူးေျမာ္ခ်င္စိတ္ျဖစ္ေပၚမိသလို သဒၶါၾကည္လင္ ပါရမီ ရွင္မ်ားအေနျဖင့္လည္း သိရွိဖူးေျမာ္ႏိုင္ၾကေစရန္ ရည္ သန္၍ ဥႆလင္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးအေၾကာင္းကို ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဦးၫြတ္ေရးသား ပူေဇာ္အပ္ပါသည္။
ေရွးအခါက ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမတစ္ခုလံုးကို တိုင္းေဒသ ႀကီး တစ္ဆယ့္ႏွစ္တိုင္း ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရာတြင္ ဥႆ လင္းတိုင္းသည္လည္း တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္ေပသည္။ ရခိုင္ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္အရပ္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာေၾကာင့္ ထိုေခတ္ထိုအခ်ိန္က ယင္းေဒသ၏ အေရးပါမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ယေန႔တိုင္ ဥႆလင္းေစတီ၊ ဥႆ လင္းေက်းရြာ၊ ဥႆလင္းေခ်ာင္းဟူ၍ ေဒသစြဲအမည္ မ်ား စြဲက်န္ရွိေနပါေသးသည္။
ရခိုင္သမိုင္းဝင္ ဥႆလင္းျဖစ္တည္ခဲ့ပံုကို ေလ့လာ ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ရခိုင္ေရွးေဟာင္းသမိုင္းမ်ား၏ အဆိုအရ ကၧပနဒီ(ေခၚ) ကုလားတန္ျမစ္ဝွမ္းသို႔ ရခိုင္ လူမ်ဳိးမ်ား ေျမာက္ဘက္မွ ဝင္လာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ရခိုင္ေဒသသို႔ ေရွးဦးလူမ်ားဝင္ေရာက္လာမႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း ၍ အသွ်င္စကိၠႏၵ၏ ရခိုင္ပံုေသဝတၴဳမ်ား(ပထမတြဲ) စာအုပ္တြင္ မဇၩိမေဒသ မာလရာဇ္တိုင္း မာဃေဒဝမင္း ၏ေျမးေတာ္ သာဂရေဒဝမင္းႏွင့္ လူသူအေျမာက္ အျမားပါဝင္သည့္ ရခိုင္ေရွးဦးလူမ်ားသည္ ကၧပနဒီ ျမစ္ဖ်ားမွ ဝင္ေရာက္လာၾကၿပီး ကၧပနဒီျမစ္ညႇာတြင္ အေျခခ်ခဲ့ဖူးစဥ္ ကၧပနဒီျမစ္၏ လက္ဝဲဘက္ခ်ဳိင့္ဝွမ္း တြင္ ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ေနခဲ့ဖူးသည္ဟု ဆို၏။ ထိုတိုင္း ျပည္ကို ရကၡပူရတိုင္း၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ဥတၱရမဓူၿမိဳ႕ဟု ေခၚ တြင္ခဲ့သည္။ ဤဥတၱရမဓူၿမိဳ႕ကိုပင္ ေနာင္အခါ ဥႆ လင္းဟု ေခၚတြင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ရခိုင္သမိုင္းအဆိုအရ ပထမ ဓညဝတီၿမိဳ႕ကို တည္ ေထာင္ကာ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမ၏ နန္းဆက္ကို တည္ ေထာင္ခဲ့ေသာ သူရဲေကာင္းမ်ဳိးဆက္ မာယုမင္း၏ဖခင္ အဇၨဳနရွင္ရေသ့သည္ ကၧပနဒီျမစ္ဖ်ား ဥႆလင္း အထက္ '' သက္''စုဘက္တစ္ေနရာတြင္ တစ္ခုေသာ ပင္ေညာင္ပင္ရင္း၌ ရေသ့အျဖစ္ အက်င့္သီလေဆာက္ တည္ခဲ့သည္။ ရခိုင္ရာဇဝင္လကၤာတြင္ '' ကၧပနဒီ၊ ကပ္မွီမကင္း၊ ပင္ေညာင္ရင္းသို႔၊ လ်င္ပင္ရေသ့၊ ေရာက္ သတည္း''ဟူ၍ ပါရွိေလသည္။ ဤအခ်က္ကိုေထာက္ ျခင္းျဖင့္ ဥႆလင္းသည္ ပထမ ဓညဝတီၿမိဳ႕မတိုင္မီ ရွိႏွင့္ၿပီးျဖစ္ေသာ ရခိုင္သမိုင္းဝင္အရပ္တစ္ခုျဖစ္ ေၾကာင္း ေဖာ္òန္းေနသည္။
စႏၵသူရိယမင္းႀကီးတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ တတိယ ဓညဝတီၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ေရွးေခတ္ရခိုင္ျပည္၏ ေရွးက် ေသာၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ၿပီး တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးစည္ပင္ခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ထြန္းကားစဥ္က ဘာသာေရး အေဆာက္ အအံု၊ ဘုရင့္နန္းေတာ္၊ ညီလာခံခန္းမ၊ မွဴးမတ္ စစ္သူ ႀကီးေနအိမ္ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ ၿမိဳ႕ႀကီးၿမိဳ႕ငယ္စသည္ စသည္တို႔မွာ သူ႔ေခတ္ႏွင့္သူ ၿမိဳ႕ေတာ္အဂၤါရပ္ႏွင့္အညီ တည္ရွိခဲ့ေပသည္။ ဤအခ်က္ကို ပညာရွိ သိုက္တတ္ ငလက္႐ံုး၏ ဓညဝတီလမ္းညႊန္မွတ္တမ္းအရ သိႏိုင္ သည္။ ဤဓညဝတီလမ္းညႊန္တြင္ ဥႆလင္းၿမိဳ႕သည္ တတိယဓညဝတီၿမိဳ႕မွ ၁၇ တိုင္အကြာတြင္ရွိေသာ 
ၿမိဳ႕ တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါရွိသည္။
တတိယ ဓညဝတီေခတ္တြင္ စႏၵသူရိယအႏြယ္ ေတာ္ ေျခာက္ဆက္ေျမာက္ျဖစ္ေသာ သူရိယစကၠမင္း (ဘီစီ-၃၃၂-၂၇၈)သည္ ေဂါတမဘုရားရွင္၏ ဗ်ာဒိတ္ အရ ရွင္မဟာတႆႏွင့္ ဗာကုလာမေထရ္ႏွစ္ပါးတို႔ ေပးအပ္ေသာ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ ၂၄၈ ဆူကို ရခိုင္ ျပည္အႏွံ႔ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ဥႆ လင္းေစတီကို သူရိယစကၠမင္းကပင္ 
သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၂၂(ဘီစီ-၃၂၂)တြင္ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္ဟု 
သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။
ဥႆလင္းေစတီမွာ ရခိုင္နယ္ေျမ၏ ေမြေတာ္ငါးရပ္ ဝင္ေစတီလည္းျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္းေက်ာက္ စာတစ္ခ်ပ္တြင္ ''ေမြေတာ္ ငါးရပ္၊ မျပတ္ဆီမီး၊ မေသ ေစရ''ဟု ပါရွိသည္။ ထိုေမြေတာ္ငါးရပ္မွာ ဦးရာဇ္ေမြ ေတာ္၊ က်ိန္းေမြေတာ္၊ ေဝသာလီဘုရားေမြေတာ္၊ ေက်ာက္ေတာ္ေမြေတာ္၊ ဥႆလင္းေမြေတာ္တို႔ ျဖစ္ သည္။ ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕ ဦးရာဇ္ေတာင္ေစတီကား ဦးေခါင္းတည္း။ မင္းျပားၿမိဳ႕ က်ိန္းေတာင္ေစတီကား လည္ပင္းတည္း။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေဝသာလီဘုရား ေမြေတာ္ကား သည္းပြတ္တည္း။ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕ ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္ေစတီကား ေက်ာကုန္းတည္း။ ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္ ဥႆလင္းေစတီကား အၿမီးတည္း ဟု ပါရွိသည္။
ဥႆလင္းေခ်ာင္းစီးဝင္ရာ ဥႆလင္းေက်းရြာ၏အေရွ႕ဘက္ ကၧပနဒီျမစ္ကမ္းေစတီေတာင္ေျခကိုင္း ျပင္တြင္ ေစတီကိုအစြဲျပဳ၍ ေစတီကိုင္းအမည္ရွိရြာ တည္ေထာင္ထားရွိသည္။ ဥႆလင္းေစတီသည္ ေစတီ ကိုင္းရြာေနာက္ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ ကိန္းဝပ္သည္။ ဉာဏ္ေတာ္ ေပ ၄ဝ ျမင့္၏။ ဓာတ္ေတာ္ေလးဆူ ကိန္း ဝပ္သည္။ ေဝသာလီ ေက်ာက္ေလွကားေခတ္ မဟာ တိုင္းစျႏၵားမင္း(ေအဒီ ၃၂၇-၃၈၄)လက္ထက္ တစ္ႀကိမ္၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ‘ႆရာဇာမင္း(ေအဒီ ၁၁၂၃-၁၁၃၉) လက္ထက္တစ္ႀကိမ္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းေစာမြန္ (ေအဒီ ၁၄၃ဝ-၁၄၃၃)လက္ထက္ တစ္ႀကိမ္ႏွင့္ မင္း ဖေလာင္း(ေအဒီ ၁၅၇၁-၁၅၉၃)လက္ထက္တြင္ တစ္ႀကိမ္ အသီးသီးျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့သည္။
ဤသို႔ေသာ သမိုင္းအေထာက္အထားအရ ရခိုင္သမိုင္းေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လံုးမွ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ ေသာ မဟာတိုင္းစျႏၵားမင္း၊ ဒႆရာဇာမင္း ၊ မင္းေစာ မြန္၊ မင္းဖေလာင္းတို႔ လက္ထက္တြင္ ထိုမင္းမ်ားသည္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ရခိုင္ျပည္၌ ေမြေတာ္ငါးရပ္ကို အဓိ႒ာန္ ဝင္ၿပီး ပူေဇာ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဥႆ လင္းေစတီ၌ ကိုးရက္(သို႔)၄၅ ရက္ ဥပုသ္ေဆာင္ဝင္၍ ေအာင္ေျမနင္းၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဥႆလင္း ေစတီကား အၿမီးတည္းဟု ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ဤေမြေတာ္ငါးရပ္တို႔ကို ျပဳစုရန္ ဦးရာဇ္ေတာင္ ေစတီကုိ ဗုဒၶဟူးသား၊ က်ိန္းေတာင္ေစတီကုိ ၾကာသ ပေတးသား၊ ေဝသာလီဘုရားႀကီးကုိ အဂၤါသား၊ ေက်ာက္ ေတာ္ေတာင္ေစတီကို ေသာၾကာသား၊ ဥႆလင္း ေစတီကုိ တနလၤာသားတို႔က အႀကီးအမွဴးျပဳ၍ ထီး၊ တံခြန္၊ ဆီမီး၊ ေပါက္ေပါက္တို႔ျဖင့္ အၿမဲမျပတ္ ပူေဇာ္ ႏုိင္မွသာလွ်င္ ရခိုင္ျပည္တြင္ရွိ မင္း၊ မူးမတ္၊ ျပည္သူတို႔ ဘုန္းႀကီးသက္ရွည္ေစႏုိင္သည့္ အက်ဳိးေက်းဇူး ရရွိေစလိမ့္မည္ဟုလည္း ပါရွိသည္။
အခ်ဳိ႕က ဥႆလင္းေစတီကုိ ကႆပဘုရားရွင္ လက္ထက္က ေအာင္သလင္းေစတီဟု ေခၚတြင္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ ေရွးရခိုင္ဘုရင္မင္းတစ္ပါး စစ္ခ်ီရာတြင္ စစ္ႏိုင္ပါက ဤေနရာတြင္ ဘုရားတည္မည္ဟု ကတိ သစၥာျပဳ၍ ေအာင္ေျမနင္းၿပီး တိုက္ခိုက္ခဲ့ရာ ခုနစ္ရက္ အတြင္း အႏုိင္ရခဲ့ေၾကာင္း၊ အျပန္တြင္ ေစတီတည္ ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေနာက္တြင္ ဥႆလင္းၿမိဳ႕ ေဟာင္းႏွင့္ ဥႆလင္းေခ်ာင္းစီးဝင္ရာ ကၧပနဒီ အေရွ႕ဘက္ေတာင္ကုန္းေပၚတည္ရွိသည္ကို အစြဲျပဳ ၍ ဥႆလင္းေစတီဟု ေခၚတြင္ေၾကာင္းလည္း အဆို ရွိသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဥႆလင္းေစတီကို ရခိုင္ဘုရင္တို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ၿပီးေနာက္ မည္ သည့္အခ်ိန္က ျပန္လည္ပ်က္စီးသြားသည္ကုိ တိက် စြာ မဆုိႏုိင္ၾကေပ။ ဤေစတီမွာ စာေရးသူတို႔ အရြယ္ ေရာက္ၿပီးသည့္တိုင္ ပ်က္စီးယိုယြင္းေနသည္ကို ေတြ႕ရ သည္။


ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕၊ တပ္မေတာ္အစုိးရလက္ထက္ (၁၉၉၂-၁၉၉၃)တြင္ ေစတီကို တစ္ဖန္ျပန္လည္ မြမ္းမံတည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စာေရးသူမွာလည္း ေငြအား၊ လုပ္အား ဒါနအစုစုတြင္ ပါဝင္ကုသိုလ္ယူႏုိင္ခဲ့သည္။ ေစတီ ေတာ္ႀကီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္ၿပီးစီးသည့္ေနာက္တြင္ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းႏွင့္ သပၸာယ္စြာျဖင့္ အေဝး ကပင္ လွမ္းျမင္ဖူးေတြ႕ႏုိင္သည္။ ေစတီေတာ္ ထီးေတာ္ တင္ပြဲႏွင့္ ဗုဒၶပူဇနိယပြဲေတာ္ကိုလည္း စည္ကားသုိက္ ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့သည္။ ပြဲေတာ္သုိ႔ စာေရးသူ အခြင့္ မသာ၍ မေရာက္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ တာဝန္ျဖင့္ ခရီးသြားသည့္အခ်ိန္မွသာ ေစတီေတာ္ႀကီးတည္ရွိရာ ေတာင္ကုန္းရင္ျပင္သို႔တိုင္ သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။

 ရခိုင္ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္ ဥႆလင္း ေစတီမွာ ဆီမီးမျပတ္ေတာ့ပါ။ ဓာတ္ေတာ္ေရာင္ျခည္ သည္ပင္ ကြန္႔ျမဴးလ်က္ရွိေနေပၿပီ။ 
ရခိုင္ျပည္နယ္၏ ေရွးေဟာင္း သမုိင္းဝင္ ေမြေတာ္ငါးရပ္ဝင္ ဥႆလင္းေစတီေတာ္ ျမတ္ႀကီးသို႔ သဒၶါၾကည္ညိဳစိတ္ျဖင့္ တစ္ခါတစ္ေခါက္၊ အေဆြေရာက္ဖို႔၊ ႀကိဳေထာက္အသင့္ ျပင္ဆင္ႏွင့္ လ်က္ ခြန္းဆင့္ဖိတ္ေခၚလိုက္ပါရေစ။ ။