သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီး
=== === === === ===
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နန္းရာကုန္းမွ ေျမာက္ဘက္မိုင္ဝက္မွ်အကြာတြင္တည္႐ွိပါသည္။ ဖိုးေခါင္ေတာင္၏အေနာက္ဘက္ျခမ္းကို ခါးလယ္မွ ေျမညိွထားေသာကုန္းေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္ၿပီး ထိုကုန္းအျမင့္အမွာ ေျမညီျပင္မွ ေပ (၄၀)မွ် ျမင့္ပါသည္။
ပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ အက်ယ္အဝန္းမွာ အလ်ား (၁၆၀)ေပ၊ အနံ (၁၂၄)ေပ၊ ဉာဏ္ေတာ္မွာ (၈၆)ေပ ျမင့္ပါသည္။ ေျမာက္မွေတာင္သို႔ ကာရံထားေသာ တံတိုင္းအ႐ွည္မွာ (၁၈၀)ေပ ျမင့္ပါသည္။ အေ႐ွ႕မွအေနာက္သို႔ (၂၂၀)ေပ ႐ွည္လ်ားေသာ တံတိုင္းျဖင့္ကာရံထားပါသည္။ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ ဝဲယာတစ္ဘက္တစ္ခ်က္စီ၌ ေစတီငယ္မ်ားကို အကြာအေဝးတူညီစြာ တည္ထားပါသည္။ ထိုေစတီမ်ားၾကား၌ အျမင့္ (၃)ေပခြဲေက်ာ္ ျဗက္ (၃)ေပ ခန္႔႐ွိ မ်က္ႏွာႏွစ္ဘက္တြင္ ေက်ာက္ဆစ္႐ုပ္ႂကြမ်ားပါေသာ ေက်ာက္ခ်ပ္မ်ား႐ွိသည္။ေတာင္ဘက္ပတ္လမ္း႐ွိ အရံေစတီငယ္မ်ားၾကား အတြင္းဘက္မွျမင္ရေသာ လက္ရာမ်ားမွာ
_နတ္သၾကား ဧရာဝဏ္ဆင္စီးေနဟန္
_မဟာပိႏၷဲနတ္ ေကသရာဇာျခေသၤ့ကိုစီးေနဟန္
_မဟာပညာေက်ာ္အမတ္
_မဟႋသကနတ္ကြၽဲ
_ေမ်ာက္မင္း
_အဠာဝကဘီလူး
_အႏုႆႏွင့္သီဟရာဇာ (မႏုသီဟ)
_ဘီလူးပံု
_ကဋိကာရ မဟာျဗဟၼာ
_မယ္ေတာ္မိနတ္သား(ၾကာဖူးမ်ားျဖင့္ပူေဇာ္ေနဟန္)
_စစ္သူႀကီး
_မိန္းမနိလိနိကာ ဣသိသိဂၤရေသ့အားဖ်က္ဆီးေနဟန္
_ဆႏၵန္ဆင္မင္း
_ျခေသၤ့႐ုပ္
_ဘူရိဒတ္နဂါးမင္း
ေျမာက္ဘက္ပတ္လမ္း႐ွိ အရံေစတီငယ္မ်ားၾကား
အတြင္းဘက္ျမင္ရေသာ လက္႐ာမ်ားမွာ
_ဆႏၵန္ဆင္မင္း
_ဘူ႐ိဒတ္နဂါးမင္း
_မာ႐ယုမင္း ႏွင့္ဘီလူးမင္းစစ္ထိုးခန္း
_မာရယုမင္းႏွင္႐ုစိတာမာလာေတြ႔ခန္း
_သူ႐ႆတီပံု အခ်ိဳ႕မွာ ပ်က္စီးခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ေျမာက္ဘက္ ေတာင္ဘက္တံတိုင္းတို႔တြင္ မုဒ္ဝလိုဏ္ေပါက္ (၈)ခုစီ႐ွိ၍ အေနာက္ဘက္တြင္ (၄)ခု႐ွိပါသည္။ မုဒ္ဝတစ္ခုစီအျမင့္မွာ (၃)ေပ (၁၀)လက္မ႐ွိၿပီး မုဒ္ဝတစ္ခုစီတြင္ ဆင္းတုေတာ္ႏွစ္ဆူ ထား႐ွိ၍ တစ္ဆူမွာ အျပင္ဘက္မ်က္ႏွာမူၿပီး တစ္ဆူမွာ အတြင္းဘက္မ်က္ႏွာမူ ေက်ခ်င္းကပ္ တည္ထားပါသည္။ ထို႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာ အျပင္ဘက္စၾကၤာႏွင့္ ပဥၥမလိုဏ္ပတ္လမ္းၾကားတြင္ တည္႐ွိျခင္းျဖစ္သည္။
စတုတၳလိုဏ္ပတ္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေတာင္ဘက္ အေနာက္ဘက္ ေျမာက္ဘက္ သံုးဘက္လံုးအ႐ွည္ေပမွာ (၃၁၂)ေပ ႐ွိၿပီး ေက်ာက္နံရံမ်ားတြင္ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာမ်ား႐ွိပါသည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္က်င္လည္ေတာင္မူခဲ့ရသည့္ နိပါတ္ေတာ္လာ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱဝါတို႔၏ ႐ုပ္ပုံမ်ားကို နံရံတြင္ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာျဖစ္စဥ္ဘဝျဖစ္ရပ္မ်ားႏွင့္အတူ ဒုတိယထပ္ လက်္ာဘက္ ေအာက္ဆုံးတန္းမွစတင္၍ ျဖစ္စဥ္တို႔ကို ဇာတ္ထုပ္ထုဆစ္ထားျခင္း၊ နရယံ၊ ဗိႆနိုးစသည့္ ဟိႏၵဴနတ္႐ုပ္၊ နိပါတ္ေတာ္လာ ဇာတ္႐ုပ္မ်ား၊ ေလာကီက်မ္းစာမွ ေဖာ္ၫႊန္းသည့္ ဇတ္႐ုပ္အမ်ားအျပားကို ထည့္သြင္းထုဆစ္ထားပါသည္။
ပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ ပံုသ႑ာန္မွာ ေဝသာလီေခတ္ ေက်ာက္စတူပါ ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး အားလံုးနီးပါး သဲေက်ာက္ျဖင့္တည္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဓာတုဂမၻ (ေခၚ) ဓာတ္ေတာ္တိုက္မွာ ကုဗပံုသ႑ာန္႐ွိပါသည္။ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ ဂႏၵကုဋိတိုက္တည္႐ွိရာ ဂူဥမင္ကို ဝကၤပါသဖြယ္ လိုဏ္ပတ္လမ္း ငါးထပ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားၿပီး ပတ္လမ္းအားလံုး (၄၃၈)ေပ ႐ွည္လ်ားသည္။
ပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ အလယ္ဗဟိုတြင္ အလ်ား (၁၉)ေပ အျမင့္ (၃၀)ေပ ႐ွိေသာ ဂႏၵကုဋိတိုက္႐ွိၿပီး ပထမမ႑ိဳင္ျဖစ္သည့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္တည္႐ွိပါသည္။ လိုဏ္ပတ္လမ္းႏွင့္ ဂႏၶကုဋိတိုက္၏ အမိုးေလးေထာင့္ေပၚတြင္ ဉာဏ္ေတာ္ ေပ (၆၀)အျမင့္႐ွိသည့္ေစတီေတာ္တစိဆူႏွင့္ အရန္ေစတီ (၂၆)ဆူတည္႐ွိပါသည္။ ေစတီအားလံုး၏ ပံုစံမွာ ေခါင္းေလာင္းေမွာက္ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ အေနာက္ဘက္တြင္ ေျမာက္ဦးဘုရင္မင္းျမတ္တို႔ ဘိသိက္မခံယူမွီ မကိုဋ္ေတာ္ေဆာင္း၍ မဂၤလာတရားနာယူေသာ အေဆာင္ႏွင့္ ဥပုသ္ေဆာင္တစ္ခုတည္႐ွိသည္။
ပုထိုးေတာ္ႀကီးကိုတည္ထားရာတြင္ ပန္းရံဆရာတစ္ေထာင္ျဖင့္ တစ္ႏွစ္ၾကာေအာင္တည္ခဲ့ၿပီး တစ္ရာ့႐ွစ္ခန္းေသာဌာပနာ ဓာတ္ေတာ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ႏွင့္ ေ႐ႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး၊ သံ၊ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာတို႔ျဖင့္ ထုလုပ္ထားသည့္ ဆင္းတုေတာ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို ဌာပနာ တို႔ကို ေျမေအာက္တြင္စီရင္ၿပီး မ႑ိဳင္ငါးရပ္ျဖင့္ တည္ခဲ့ပါသည္။ ထိုအဓိပတိ မ႑ိဳင္ငါးရပ္မွာ_
_ပထမ မ႑ိဳင္
(ျမတ္စြာဘုရားဆင္းတုေတာ္)
ပုထိုးေတာ္၏ အလယ္ဗဟိုရ္မ႑ိဳင္ခ်က္တြင္ ၃၁ ဘံုတြင္ အတုမ႐ွိ ျမတ္စြာဘုရားဆင္းတုေတာ္ျမတ္ကို ဂႏၵကုဋိတိုက္ေတာ္၌ အေ႐ွ႕ေလာကဓာတ္ကို ေ႐ွ႕႐ွလ်က္ ထပ္ဝယ္ဖြဲ႔ေခြ ထိုင္ေတာ္မူဟန္ကို ရည္မွန္း၍ တနလၤာၿဂိဳလ္မင္း တည္ရာအရပ္၌ တည္ထားေတာ္မူသည္။
_ဒုတိယ မ႑ိဳင္
(ျဗဟၼာမင္းမွ အေလာက္ေတာ္အား ၾကာသကၤန္းလွဴေနပံု႐ုပ္တု)
ဒုတိယမ႑ိဳင္၌ အရိယာျဗဟၼာ႐ုပ္ လက္ေျခာက္ဘက္ပါ႐ွိသည္ ခ႐ုသင္း သံကြင္း သားၿမီးယပ္ ပုဆိုး ေပါက္ဆိန္တို႔ကိုင္ေဆာင္ထားသည္ ၾကာဖူးၾကာပန္း ပန္းကလပ္ကိုင္ေဆာင္ထားေသာ မိဖုရားခုႏွစ္ပါး ဝဲယာထက္ေအာက္ျခံရံထားသည္ ျဗဟၼာမင္းႏွင့္ယွဥ္ရပ္ေနေသာ ဝဲဘက္မိဖုရားသံုးပါးေအာက္တြင္ ေျမာက္ဦးေခတ္လက္ေရးျဖင့္ သုနႏၵာ သုစိတၱ သုပပါ သုမာလာ ဟုေရးထိုးထားသည္ကိုေတြ႔႐ွိ႐သည့္အတြက္ ဦးျမဝါ မင္းဗာႀကီးတို႔၏ ေ႐ွ႕ေနာက္တြက္ခ်က္အေျမာ္ျမင္ႀကီးမူ႔ကိုေလးစားမိသည္
ျဗဟၼာမင္း႐ုပ္တုကို အဂၤါေထာင့္ ဂနဲသန႐ုပ္တုေပၚတြင္တည္ထားခဲ့သည္။ကမၻာတြင္ပြင့္ေတာ္မူေသာ အေလာင္းေတာ္ျမတ္တို႔ေတာထြက္ေတာ္မူရန္ ဆံေတာ္ကိုပယ္ျဖတ္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ သုဒၶါဝါသ ငါးဘံုတို႔၌ ျဖစ္႐ွိၾကကုန္ေသာ အရိယာျဗဟၼာႀကီးတို႔ အေလာင္းေတာ္ျမတ္ကိုၾကာသကၤန္းကပ္လွဴေတာ္မူရာ ျဗဟၼာမင္း၏႐ုပ္ပံုေတာ္ျဖစ္သည္။အဂၤါျဂိဳလ္မင္းသည္ ေလာက၌ ေတာသံုးေထာင္ကို အစိုးရေတာ္မူေသာ ေကသရာဇာ ျခေသၤ့မင္း ရတနာေရႊဂူ၌ ကိန္းေအာင္းလွ်က္ တိရစၧာန္အေပါင္းတို႔ကို တန္ခိုးဣဒြိပါတ္ျဖင့္ စိုးပိုင္ေတာ္မူေသာၿဂိဳလ္ေနရာ၌ အရိယာျဗဟၼာ႐ုပ္တုကိုတည္ထားခဲ့သည္။
ဘုရားေလာင္း သိဒိၶတကို အရိယာျဗဟၼာႀကီးမွ အေနာ္မာျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ ၾကာသကၤန္းဆက္ကပ္သည္ကို ဗုဒၶဝင္တြင္ေတြ႔႐ွိရသည္။
_တတိယ မ႑ိဳင္
(သိၾကားမင္း ဧရာဝဏ္ဆင္ေတာ္စီးေနပံု႐ုပ္တု)
တတိယမ႑ိဳင္တြင္ သုဂတိေျခာက္ဘံုကိုအစိုးရေတာ္မူေသာ သိၾကားမင္းသည္ ဧရာဝဏ္ဆင္ေတာ္ကိုစီးေတာ္မူ၍ မိဖု႐ား သုစိတၱ သုနႏၵာ သုဗဗၺာ သုမာလာတို႔ျခံရံလွ်က္ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္မင္းတည္ရာ အေ႐ွ႕ေျမာက္ေထာင့္တြင္ထား႐ွိသည္။သိၾကားမင္းသည္ ကာယသိဒၶိ တန္ခိုးဣဒိပါတ္ျဖင့္ ေလာကကို မေကာင္းသူပယ္ေကာင္းသူကယ္ႏိုင္စြမ္း႐ွိေသာေၾကာင့္ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္မင္း၏ အလင္းေရာင္ဝါေတာ္ ေနမင္း၏အစြမ္းျဖင့္ သတၱဝါတို႔အား စိတ္ေအးခ်မ္းသာယာျခင္းကိုျဖစ္ေစႏိုင္ေသာေၾကာင့္ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္မင္းတည္ရာအရပ္တြင္ထား႐ွိသည္။
_စတုတၳ မ႑ိဳင္
(စတုေလာက ပါလနတ္မင္း႐ုပ္တု)
စတုတၳ မ႑ိဳင္မွာ ရာဟုေထာင့္႐ွိ စတုေလာကပါလနတ္မင္းႀကီး႐ုပ္တုျဖစ္သည္။ စႏၵိပရမီေသာ္ မဟာပိႏၷဲတည္းဟူေသာ စတုေလာကပါလ နတ္မင္းႀကီးေလးပါးတို႔သည္ ဤဘဒၵကမၻာျဖစ္ေပၚလာစဥ္မွစ၍ လူသတၱဝါအေပါင္းတို႔အား ေမတၱာတရားျဖင့္ ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့ၾကေလသည္။ ကမၻာမီးမေလာင္မွီ အႏွစ္႐ွစ္ေသာင္းမွပင္ သတၱဝါတို႔ကို တရားရေစျခင္းငွါ ေႂကြးေၾကာ္သည္။ ဤသို႔ လူသတၱဝါအေပါင္းတို႔အား ကမၻာတည္စမွပင္ ကမၻာပ်က္သည္အထိ ေမတၱာျဖင့္ေစာင့္ေ႐ွာက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရာဟုၿဂိဳလ္မင္း ကိန္းဝပ္ရာ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္အရပ္၌ ထိုမဟာေစတီေတာ္တြင္ ထုလုပ္လ်က္ အေဆာက္ေတာ္ႏွင့္တကြ တည္ထားခဲ့ေလသည္။ ရခိုင္အမ်ိဳးေလးပါးတို႔သည္ ရာဟုၿဂိဳလ္မင္းကို အမွီျပဳ၍ ကမၻာတြင္ျဖစ္ေပၚလာၿပီး ထို႔ေၾကာင့္ ထိုၿဂိဳလ္ရက္ေန႔ နံ အခ်ိန္တြင္ အမဂၤလာမျပဳရေခ်၊ ရခိုင္တို႔၏ မဂၤလာအခါရက္အျဖစ္ ဗုဒၶဟူးၿဂိဳလ္ေခၚ ရာဟုၿဂိဳလ္ကို ေလးျမတ္သမူျပဳလာခဲ့ၾကေလသည္။ ဤကား စတုတၳ မ႑ိဳင္တစ္ခ်က္တည္း။
_ပဥၥမ မ႑ိဳင္
(ဒါယာကာ မင္းဗာဘုရင္႐ုပ္တု)
ဘုရင္မင္းဗာႀကီးသည္ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီးကို ဦးျမဝါ၏အကူညီရယူ၍ တည္ထားေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ဦးျမဝါသည္ေလာကီေလာကုတၱရာပညာအျဖာျဖာကို ဘက္စံုတတ္ကြၽမ္းေသာ ပညာ႐ွင္ႀကီးျဖစ္ရကား
မ႑ိဳင္ႀကီး ငါး႐ပ္အပါအဝင္ ႐ုပ္တုမ်ားကို သူ႔အဓိပၸါယ္ႏွင့္သူ သူ႔ေန႐ာႏွင့္သူ အစီစဥ္တက်ထုလုပ္ထား႐ွိခဲ့သည္ကို ပညာ႐ွိအမတ္ႀကီး ဝိမလကိုယ္တိုင္ မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးတြင္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ပါသည္။သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္၏ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ စေနေထာင့္တြင္ မင္းဗာႀကီးအား
(၁)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္ကို ႐င္ဘက္ေပၚတင္ထားပါသည္ မဟာဂု႐ုထာမုျဒာ အဓိပၸါယ္ကိုေဆာင္ပါသည္၊(၂)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္တြင္ ပန္းပြင့္ငယ္သ႑န္အလယ္တြင္ မ်က္လံုးဝတ္ဆံပါေသာ ယမမင္းႀကီး၏ မ်က္စိလက္နက္ကို ကိုင္ထားပါသည္၊
(၃)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္တြင္ စုလ်ားပုဆိုး အာဠာဝကနတ္မင္း အဝတ္တန္ဆာလက္နက္ကို ကိုင္ထားပါသည္၊(၄)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္တြင္ သိၾကားမင္း၏ ဝရဇိန္လက္နက္ကိုကိုင္ထားပါသည္၊
(၅)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္တြင္ ဝိႆဝန နတ္မင္းႀကီး၏ ဂါဒါ (တင္းပုတ္) လက္နက္ကို ကိုင္ထားပါသည္၊(၆)တစ္ေခ်ာင္းေသာလက္တြင္ ျဗမၼာႀကီး၏ ခ႐ုသင္းကို ကိုင္ထားပါသည္။မင္းဗာႀကီး႐ုပ္တုကို မူလ လက္ ၂ ေခ်ာင္း နတ္မင္းႀကီးေလးပါး၏ လက္ရံုးတစ္ေခ်ာင္းစီ ၄ ေခ်ာင္း စုစုေပါင္း ၆ ေခ်ာင္းျဖင့္ ဖန္တီးထုဆစ္ထားခဲ့ျခင္းမွာ ဘုရားဆုကိုပန္ေသာ ဘုရားေလာင္းဟုခံယူေသာ မင္းဗာႀကီးသည္ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္အပါအဝင္ အေထာင္မကေသာ ဘုရားပုထိုးေစတီ မင္းတကာတို႔ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေသာ က်ံဳး ေျမာင္း ျပအိုး ၿမိဳ႕႐ို႔ ထီးနန္းတို႔ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ နတ္မင္းႀကီးေလးပါးတို႔၏ တန္းခိုးဣဒိၶပတ္ႏွင့္ျပည့္စံုသည္ဟု သ႐ုပ္ေဖာ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။မင္းဗာႀကီးရုပ္တု၏ လက္ယာဘက္တြင္ ဘိသိပ္ခံမိဖုရားႀကီး ဖြားမင္းေစာကို ေျမာက္ဦးေခတ္ဝတ္စားဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မႈျဖင့္ထုလုပ္ထားသည္ လက္ဝဲဘက္တြင္ ပုထိုးေတာ္ႀကီးတည္ေဆာက္ဖို႔ အေၾကာင္းဖန္လာသည့္ ဘဂၤါမင္းသမီး ပဲသီတာကို အိႏၵိယဝတ္ဆင္ယင္မႈျဖင့္ထုလုပ္ထားသည္ သူ၏ဆရာ ဦးျမဝါႏွင့္အမတ္ႀကီးမ်ားကိုပါ သူ႔အနားတြင္ ထြင္းထုထားခဲ့ပါသည္။မင္းဗာႀကီး႐ုပ္တု၏ ေအာက္တြင္ ဂနဲသွ်႐ုပ္တု တစ္တန္းတည္းတြင္ ယကၡ ဂုမၻာန္ ဗ်ာလ က်ား ဆင္ ဧရာဝဏ္ ႐ုပ္တုမ်ားျဖင့္ ဗိသုကာပညာ အလကၤာတန္ဆာဆင္ထားပါသည္။လိႈဏ္ဂူေတာ္ေအာက္ေျခေထာင့္စြန္းဖိနပ္အျဖစ္ ဖင္ႏွစ္ခြႏွင့္ျခေသၤ့႐ုပ္တု (မႏုသီဟ)ကို ထုဆစ္ထားပါသည္ ဝသုႏၶေရ/ဝသုႏၶ႐ာ ႐ုပ္တုမ်ားကို သီးျခားေက်ာက္တိုင္အျဖစ္ ေထာင့္မ်ား၌ စိုက္ထူထားျခင္းမွာ သိမ္သမုတ္တိုင္သေဘာ သက္ေရာက္ပါသည္။ဤမ႑ိဳင္တြင္ စေနသား မင္းဗာႀကီးကို စေနေထာင့္တြင္ထား႐ွိၿပီး ပါဝင္ရမည့္အေၾကာင္းရာ အခ်က္လက္မ်ားႏွင့္ ထုဆစ္ရမည့္အေနထားကို လက္ရာေျမာက္စြာျဖင့္ပံုေဖာ္ထားသည့္အႏုပညာ သမိုင္းဆိုင္႐ာတန္ဖိုးႀကီးမားမႈ ေခတ္တစ္ေခတ္၏ ပံုရိပ္ကိုေဖာ္ျပႏိုင္သည့္ ဦးျမဝါႏွင့္မင္းဗာႀကီးတို႔၏ ေ႐ွ႕ေနာက္ အေျမာ္ျမင္ႀကီးမားမႈမွာ အင္မတန္ခ်ီးက်ဴးထိုက္လွပါသည္။
သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ သမိုင္းကား မင္းဗာဘု႐င္ႀကီးသည္ သက္ေတာ္ ၃၉ ႏွစ္ သကၠရာဇ္ ၈၉၄ ခု နန္ယုန္လဆန္းတစ္႐က္ စေနေန႔တြင္ မိဖု႐ားဖြားေစာမင္းေဒဝီႏွင့္ သီ႐ိသူ႐ိယစႏၵမဟာဓမၼ႐ာဇာဘြဲ႔ခံယူကာ ႐ာဇဘိေသကခံယူေတာ္မႈၿပီး ဒုတိယေျမာက္ဦးေခတ္မင္းဆက္ကိုတည္ေထာင္ေသာမင္းတစ္ပါးျဖစ္သည္။ထီးနန္း႐ၿပီးတစ္ႏွစ္အၾကာတြင္ အ႐ွင္ျမဝါႏွင့္မဟာပညာေက်ာ္တို႔မွအၾကံေပးသည့္အတိုင္း သူ႐တန္ကုလားတို႔ထံ ျပန္ေပးအပ္ထားခဲ့႐ေသာ ဘဂၤါ ၁၂ ၿမိဳ႕ ( ေမာက္သူဇာ၊ ဒကၠာ၊ ဂန္ဘီလာ၊ သီလတ္၊ ပဋိကၠ႐ား၊ စစ္တေကာင္း၊ ေဂၚတပၸလင္၊ ကံသာ၊ တိလဂၤါ၊ အဂၤါသာ႐၊ ဘ႐႐ီဆာရ္၊ ေ႐ာင္ပုရ္) ကိုသြားေ႐ာက္တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္ စစ္ေအာင္ၿပီးေနာက္ဘု႐င္ႀကီးသည္ ဗုဒၶဂါယာသို႔သြားေ႐ာက္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ဗုဒၶ သီ႐ိပါဒေျခေတာ္႐ာႏွင့္ဌာပနာဓာတ္ေတာ္တို႔ကို ပင့္ေဆာင္လာၿပီး သကၠရာဇ္ ၈၉၇ လဆန္းတစ္႐က္ေန႔ ေအဒီ ၁၅၃၅တြင္ ႐ွင္ငယ္ဆ႐ာဦးျမဝါ ပႏၷက္ခ်ေပး၍ ဓာတ္ေတာ္တို႔ကိုဌာပနာကာ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ကိုတည္ေတာ္မူသည္ ဘဂၤါ ၁၂ ၿမိဳ႕ကို စစ္ေအာင္၍ ကုလား႐န္ကုိေအာင္ျမင္ေၾကာင္း ႐န္ေအာင္ေဇယ်ဟုလည္းေခၚတြင္သည္။
သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးဆိုသည္မွာ ဓာတ္ေတာ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ႏွင့္ ေ႐ႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး၊ သံ၊ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာတို႔ျဖင့္ ထုလုပ္ထားသည့္ ဆင္းတုေတာ္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို ဌာပနာ ထည့္ကိုးကြယ္ထားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ေခၚဆိုသည္ဟု သိရေပသည္။ သိမ္သမုတ္တိုင္မ်ား ပါ႐ွိ၍လည္း သွ်စ္ေသာင္းသိမ္ေတာ္ဟုလည္းေခၚဆိုၾကပါသည္။
ျပည္ထူးစံ
ကိုးကား_
_သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္
_မ႑ိဳင္ငါး႐ပ္
တက္ထြန္းနီ_သွ်စ္ေသာင္းမွ မ႑ိဳင္မ်ားႏွင့္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ား
ျပည္ထူးစံ
ေျမာက္ဦး ေ႐ွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈနယ္ေျမ
Photo_Credit