Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္
====================
*****************************
6.11.2018
ေမာင္ျဖဴ(ႀကြီတဲကၽြန္း)

                  ရခုိင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တြင္ ရန္ေအာင္ေဇယ် (ခ) သွ်စ္ေသာင္းပုထုိးေတာ္ႀကီး၌ ေရွးေဟာင္း ေက်ာက္စာတုိင္ႀကီး တစ္ခုရွိပါသည္။ အဆုိပါ ေက်ာက္စာတုိင္သည္ ေလးမ်က္ႏွာပါေသာ ေက်ာက္စာတုိင္ႀကီး တစ္တုိင္ ျဖစ္သည္။ ထုိေက်ာက္စာတုိင္ပါ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေရးထုိးထားေသာ စာမ်ားကုိ ယေန႔ထိ ကမၻာ႔ပညာ ရွင္မ်ားသည္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာေခၚ အေနာက္ဘက္ မ်က္ႏွာစာတစ္ခု မွလြဲ၍ က်န္ေသာ အေရွ႕ ဘက္ႏွင္႔ ေျမာက္ဘက္တုိ႔တြင္ ေရးထုိးထားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားကုိ ျပည့္စုံေအာင္ ဖတ္ရႈႏုိင္သူ မရွိေသးေပ။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတိ္ုင္ အေရွ႕ဘက္စာ

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ အေရွ႕ဘက္မ်က္ႏွာစာတြင္  ေအဒီ (၅)ရာစုခန္႔က ေရးထုိးထားေသာ လက္ေရး လက္သားမ်ိဳးျဖင္႔ စာေၾကာင္းေရ (၁၀၀)ခန္႔  ေရးထုိးထားသည္။  အေရွ႕ဘက္ မ်က္ႏွာစာပါ စာလုံးတုိ႔မွာ ႏွစ္ ၾကာေညာင္းလာသည္ႏွင္႔အမွ် ရာသီဥတု အလီလီ တုိက္စားခဲ႔မႈတုိ႔ေၾကာင္႔ အကၡရာစာလုံးတုိ႔မွာ ပြန္းပဲ႔မႈန္၀ါးကာ စာလုံးမ်ားျဖစ္သည္ဟု ဆုိရုံေလာက္ ေရးေရးေလးသာ က်န္ရိွေတာ႔သည္။ ယင္းကုိ ယေန႔ ေခတ္နည္း ပညာမ်ားျဖင္႔ လည္း မည့္သည့္ပညာရွင္မွ ဖတ္ႏိုင္ေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ႏိ္ုင္ေသးေခ်။  ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာပါ အေပၚဆုံးမွ စာ ေၾကာင္း ေရ ၄-၅ ေၾကာင္းခန္႔သည္ ဤအေရွ႕ဘက္မ်က္ႏွာစာ၏ အဆက္ ျဖစ္ဟန္ ရွိေပသည္။ ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာစာ အေပၚပုိင္းတြင္ပါေသာ ယင္းစာေၾကာင္းေရ ေလးငါးေၾကာင္းခန္႔သည္ ေအဒီ (၅ ရာစု)လက္ေရး မ်ိဳးျဖင္႔ ေရးထုိးထားေသာ စာလုံးမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ က်န္ေသာ စာေၾကာင္းေရ (၆၉)ခန္႔သည္ ေအဒီ (၉-၁၀ ရာစု) တြင္ေရးထုိး လက္ေရးမ်ိဳးျဖင္႔ ေရးထားသည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက ဖြင္႔ဆိုထားသည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာ

အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ (၇၃)ေၾကာင္း ေရးထုိးပါရွိသည္။ ေက်ာက္စာ ေအာက္ေျခ စာေၾကာင္း ေရ (၇၃)တြင္ (ဧကာဒဂါမေဗၵ=၁၁ ခု)ဟု သကၠရာဇ္ဂဏန္း ေရးထုိးထားသည္။ ထုိသကၠရာဇ္ (၁၁ ခု)ကုိ အကုိးအ ကား ျပဳ၍ အာနႏၵစျႏၵမင္း အေနာက္ဘက္ မ်က္ႏွာစာကုိ (649 A.D) သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၁၉၃ ခု၊ တြင္ ေရးထုိးခဲ႔ ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္ေၾကာင္း သိႏုိင္ေပသည္။   ဤေက်ာက္စာတုိင္ကုိ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ဟု ဟုေခၚၿပီး သွ်စ္ေသာင္းဘုရား ေက်ာက္စာ တုိင္ဟုလည္း ေခၚေ၀ၚၾကေပသည္။ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာ အေနာက္ဘက္ စာမ်က္ ႏွာတြင္ ဂါထာ အားျဖင္႔ (၆၅)ဂါထာ ႏွင္႔ စကားေျပတစ္ပုိဒ္ပါရွိသည္။ ဂါထာ(၆၅)ပုိဒ္ ဆုိသည္မွာ အကၡရာမ်ားဖတ္၍ မရေသာ အစဦး စာေၾကာင္း (၁-၂-၃) ကုိ ထည့္သြင္း ေရတြက္ထားျခင္းမဟုတ္ေပ။ ထုိ႔အျပင္ ဂါထာ၆၂ ႏွင္႔ ဂါထာ ၆၃ ၾကားတြင္ ဂါထာလည္းမဟုတ္၊ စကားေျပလည္းမဟုတ္ေသာ “ အပရံစ=ထုိမွတစ္ပါး” စာတုိေလးတစ္ပါဒ ပါရွိ သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရေပသည္။

                ထုိအေနာက္ဘက္ေက်ာက္စာတြင္  ရခုိင္ေဒသ ေ၀သာလီျပည္၌ စုိးစံခဲ႔ေသာ မင္းဆက္(၃)ဆက္ ကုိ ေရးထုိးမွတ္တမ္း တင္ထားေပသည္။ စာေၾကာင္းေရ ၃ မွ ဂါထာ ၁၇ ထိသည္  ပထမမင္းဆက္ျဖစ္ သည္။ ထုိမင္း ဆက္ တြင္ မင္း(၁၅)ပါးရွိၿပီး ထုိမင္းတုိ႔၏ နန္းစံႏွစ္ေပါင္းကုိ ဂါထာ(၁၈)တြင္ (၁၀၆၀)ႏွစ္ဟု ေရးထုိးထားေပသည္။ ဂါထာ ၁၉ မွ ဂါထာ ၃၁ ထိသည္  ဒုတိယမင္းဆက္ျဖစ္သည္။ ထုိဒုတိယမင္းဆက္တြင္ မင္း(၁၃)ပါးရွိၿပီး ဒုတိယမင္း ဆက္ပါ မင္းတုိ႔၏နန္းစံႏွစ္ေပါင္း ကုိ ဂါထာ၃၂ တြင္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၃၀) ဟုေရးထုိးထားသည္ေတြ႔ရသည္။ ထုိၿပီးေနာက္ ဂါထာ ၃၃ မွ ဂါထာ ဂါထာ ၄၅ ထိသည္ တတိယမင္းဆက္ျဖစ္သည္။ တတိယ မင္းဆက္တြင္ မင္း (၉) ပါးရွိၿပီး နန္းစံႏွစ္မွာ (၁၂၈ ႏွစ္ ၉လ) ျဖစ္သည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတြင္  ဂါထာ ၄၅ ႏွင္႔ ၄၆ ၾကားတြင္ ပါရွိေသာ စကားေျပတစ္ပုဒ္မွ အစျပဳကာ ဂါထာ (၆၀) အထိသည္ ရခုိင္ေ၀သာလီတြင္ အာနႏၵစျႏၵမင္း သဂၤါယနာတင္ခဲ႔သည္ကုိ ေရးထုိးထားေသာ ဂါထာပုိဒ္မ်ား ျဖစ္ေပ သည္။  ဂါထာ (၆၁ ) မွ ဂါထာ ( ၆၅)အထိသည္ ႏုိင္ငံတကာမွ သမီးကညာလက္ဆက္ပုံ၊ ႏွစ္ ႏုိင္ငံခ်စ္ၾကည္ေရး  မဟာမိတ္လာဖြဲ႔ပုံမ်ားကုိ ေရးထုိးထားသည္။  အာနႏၵစျႏၵမင္း ေက်ာက္စာတစ္ခုလုံးတြင္ မင္းေပါင္း (၃၇) ပါးရွိၿပီး နန္းစံႏွစ္စုစုေပါင္းမွာ ေက်ာက္စာပါ မင္းမ်ား၏ နန္းစံႏွစ္မ်ားအရ ႏွစ္ေပါင္းမွာ(၁၄၁၉) ႏွစ္ ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ အေနာက္ဘက္မ်က္နွာ ေက်ာက္စာကုိ ေဒ၀နာဂရီ အကၡရာ၊ သကၠတ ပါဠိေရာ ဘာသာျဖင္႔ ေရးထုိးထားသည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာ

ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာစာတြင္ အေပၚပိုင္း စာေလးငါးေၾကာင္းသည္ ေအဒီ (၅ ရာစု)ခန္႔က အေရွ႕ဘက္မ်က္ႏွာစာ မွ အဆက္ျဖစ္ဟန္ရွိေပသည္။ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာ အေပၚပုိင္း စာေလးငါးေၾကာင္းခန္႔သည္ အေရွ႕ဘက္တစ္မ်က္ ႏွာတြင္ ေက်ာက္စာေရးးထုိးခဲ႔သည့္အခါ  တစ္မ်က္ႏွာတည္းျဖင္႔ မဆန္႔ျဖစ္ကာ  ၿပီးဆုံးဟန္ မရွိေသာေလေၾကာင္႔ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာသုိ႔ ဆက္ကာ ေရးထုိးသည့္ဟု ယူဆရေပသည္။ ထုိေၾကာင္႔ ေအဒီ (၅ ရာစု)ထုိး အေရွ႕ဘက္ မ်က္ႏွာစာပါ စာလုံးတုိ႔ႏွင္႔ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာပါ အေပၚပုိင္း စာေလးငါးေၾကာင္းခန္႔သည္ လက္ေရး လက္သား တထပ္တည္း တူေနျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ယင္းေအာက္ဘက္ စာေၾကာင္းေရ (၆၉)ေၾကာင္းခန္႔တုိ႔မွာ ေအဒီ (၉-၁၀ ရာစု)  ေရးထုိးထားေသာ အကၡရာမ်ား ျဖစ္သည္ဟု လက္ေရး လက္သား ပညာရွင္ မ်ားက ခန္႔မွန္းထားၾကသည္။
    ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ ေက်ာက္စာေရးထုိးမည့္အခါ ေက်ာက္စာေရးထုိးမည့္သူသည္ ေက်ာက္တုိင္ကုိ ပထမ သုံးသပ္ၾကည့္ခဲ႔ပါလိမ္႔မည္။  အေရွ႕ဘက္တြင္ ေအဒီ(၅ ရာစု)ခန္႔ စာေၾကာင္းေရး (၁၀၀)ခန္႔ ေရးထုိးထားၿပီးေသာ ေက်ာက္စာမ်ား ရွိသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ပါလိမ္႔မည္။ အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာမွာလည္း ေအဒီ (၆၄၉ )ခုႏွစ္က အာနႏၵစျႏၵ မင္းေရးထုိးေသာ စာေၾကာင္းေရ (၇၃)ေၾကာင္းျဖင္႔ ျပည့္ေနသည္ကုိလည္း ေတြ႔ျမင္လိမ္႔မည္ျဖစ္သည္။ အေရွ႕ဘက္ ႏွင္႔ အေနာက္ဘက္တြင္ စာမ်ားျပည့္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရေသာအခါ ေျမာက္ဘက္ကုိ ဆက္၍ ၾကည့္ပါလိမ္႔မည္။ ထုိ အခါ ေျမာက္ဘက္ အေပၚပုိင္းတြင္လည္း ေအဒီ (၅)ရာစုခန္႔က လက္ေရးမ်ိဳးျဖင္႔ ေရးသားထားေသာ စာေၾကာင္းေရ (၄-၅)ေၾကာင္းကုိလည္း ျမင္ေတြ႔လိမ္႔မည္ ျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ေက်ာက္စာေရးထုိးမည့္သူသည္ ေက်ာက္တုိင္ တြင္ ေရြးခ်ယ္ရန္ ေတာင္ဘက္ တစ္မ်က္တစ္ခုသာ ေနရာအလြန္က်န္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ပါလိမ္႔မည္။ ေျမာက္ဘက္ တြင္ အလြတ္ေနရာမ်ားက်န္ေနေသာ္လည္း အေပၚပုိင္းတြင္ စာေလးငါးေၾကာင္းရွိေနေပသည္။ လုံး၀ ေက်ာက္စာ ေရးထုိးျခင္းမရွိေသာ မ်က္ႏွာမွာ ေတာင္ဘက္မ်က္ႏွာစာ တစ္ခုသာ ရွိေနသည္။

သုိ႔ေသာ္လည္း အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာေရးထုိးၿပီးေနာက္ပုိင္း ေက်ာက္စာတုိင္တြင္ ေနာက္ထပ္ ေက်ာက္စာ ေရးထုိးေသာသူသည္  ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာ အေပၚပုိင္းတြင္ စာေလးေၾကာင္းရွိေနသည္ကုိ သိေသာ္လည္း  အဘယ္ေၾကာင္႔ ေျမာက္ဘက္ ကုိ ေရြးခ်ယ္ကာ ေက်ာက္စာေရးထုိးခဲ႔သနည္း ၊ ေက်ာက္စာေရး ထုိးျခင္းလုံး၀ မရွိေသာ ေတာင္ဘက္ကုိ အဘယ္ ေၾကာင္႔ မေရြးခ်ယ္ခဲ႔သနည္း ဟူမူကား ေက်ာက္တုိင္၏ ေတာင္ဘက္မ်က္ႏွာ အလယ္တည့္တည့္တြင္  အေပၚမွ ေအာက္နားထိ ထြင္းရာအစင္း အေၾကာင္းႀကီး တစ္ေၾကာင္းက ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ပါေနေသာေၾကာင္႔ ေက်ာက္စာေရး ထုိး ရာတြင္ ခက္ခဲ႔ မည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆေသာေၾကာင္႔ ေျမာက္ဘက္ မ်က္ႏွာတြင္ အေပၚပုိင္းစာေလး ငါးေၾကာင္း ခန္႔ရွိေသာ္လည္း ယင္းေအာက္တြင္ ေရးထုိးမည္ဆုိပါက ရႏုိင္ေပသည္ဟု ယူဆခဲ႔ဟန္ရွိသည္။ အကၡရာစာလုံး မ်ားသည္လည္း ေခတ္အလုိက္ကြဲျပားေနေသာေၾကာင္႔ ထုိေအဒီ (၅)ရာစုခန္႔က ေရးထုိး ခဲ႔ေသာ စာေလးငါးေၾကာင္း ေအာက္က ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာကုိ ဆက္ကာ ေရးထုိးရျခင္း ျဖစ္မည္ဟု သုံးသပ္ႏုိင္သည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာတြင္ ေအဒီ (၉-၁၀)ရာစုခန္႔ ေရးထုိးထားခဲ႔ေသာ ေက်ာက္စာ (၆၉)ေၾကာင္းတြင္လည္း  အေပၚပုိင္းစာလုံးမ်ား ဖ်က္ဆီးခံထားရ သည့္ သေဘာ ျခစ္ရာ ဖ်က္ရာမ်ားျဖင္႔ ျပည့္ႏွက္ေန ေပသည္။ မည္သည့္ေခတ္တြင္ ဖ်က္ဆီးခံခဲ႔ရသည္ကုိ မသိေပ။ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာစာလုံးမ်ားကုိမူ ၾကား ညွပ္ ၾကားညွပ္ ဖတ္၍ ရေသာ စာလုံးတစ္ခ်ိဳ႕ က်န္ေနေပေသးသည္။ သုိ႔ေသာ္ အဓိပၸါယ္ ၀ါက် ျဖစ္ေလာက္ ေအာင္ ေဖၚထုတ္ရန္ အလြန္ခက္ခဲေပလိမ္႔မည္။ ဤေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ ေအာက္ပုိင္းအကၡရာမ်ားသည္ တစ္ျခမ္းေလာက္၌ နည္း နည္း ပါးပါး ဖတ္၍ ရနုိင္ေသာ အကၡရာတစ္ခ်ိဳ႕ မင္ကူးဓါတ္ပုံတြင္ ျမင္ေတြ႔ရေပသည္။ ဤသည္ပင္ ၀မ္းသာစရာ ဟု မွတ္ယူရေပမည္။ ဖတ္တတ္သူမ်ား ျမန္ျမန္ေပၚထြက္ပါေစဟု ဆုေတာင္းမိပါသည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေ်က်ာက္စာ ေတာင္ဘက္မ်က္ႏွာစာ

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ ေတာင္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ မည္သည့္ေက်ာက္စာမွ ေရးထုိးထားသည္ကုိ မေတြ႔ရေပ။
အဘယ္ေၾကာင္႔ ေခတ္အဆက္ဆက္တြင္ ဤေနရာ၌ ေက်ာက္စာ မေရးထုိးခဲ႔ၾကသနည္းဟူမူကား ေတာင္ဘက္မ်က္ ႏွာ တြင္ အေပၚပုိင္းမွ ေအာက္နားထိ အလယ္တည့္တည့္မွ ကြဲရာ ထြင္းရာ အစင္းႀကီးတစ္ခုက ကန္လန္႔ျဖတ္ထား သလုိရွိေနေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္မည္ဟု ယူဆရေပသည္။

ေက်ာက္စာမွတ္တမ္း

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ပါ ေက်ာက္စာမ်ား၏ မင္ကူး ဓါတ္ပုံမ်ားကုိ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဗဟုိစာၾကည့္ တုိက္ရွိ ျမန္မာတုိင္ရင္းေက်ာက္စာမ်ား စတုတၳထုပ္ စာအုပ္တြင္ ေက်ာက္စာတစ္ဖက္စီကုိ ဓါတ္ပုံ(၂)ျဖင္႔ သုံးမ်က္ႏွာ ကုိ ဓါတ္ပုံ (၆)ျဖင္႔ ေဖၚျပၿပီး ေက်ာက္တုိင္ထိပ္ရွိ ေက်ာက္စာကုိ ဓါတ္ပုံတစ္ပုံျဖင္႔ ေဖၚျပထားသည္ကုိေတြ႔ရ၏။ အေရွ႕ ဖက္မ်က္ႏွာစာ အေပၚပုိင္းႏွင္႔ ေအာက္ပုိင္းဓါတ္ပံုကုိ ဓါတ္ပုံနံပါတ္ ၃၄၆-၃၄၇ ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ အေနာက္ဖက္ မ်က္ႏွာစာရွိ အေပၚပုိင္းႏွင္႔ ေအာက္ပုိင္းကုိ ဓါတ္ပုံကုိ ၃၄၈-၃၄၉ ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ေျမာက္ဘက္မ်က္ႏွာစာ အေပၚ ပုိင္းႏွင္႔ ေအာက္ ပုိင္း ဓါတ္ပုံကုိ ၃၅၀-၃၅၁ ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္တုိင္အေပၚထိပ္မွ ေက်ာက္စာဓါတ္ပုံ ကုိ ၃၅၂ (က) ျဖင္႔လည္း ေကာင္း သိမ္းဆည္းမွတ္တမ္းတင္ထားပါသည္။
       ဤေက်ာက္စာတုိင္သည္ ရခုိင္ျပည္၌ရွိ သကၠတ ေက်ာက္စာ မ်ားတြင္  စာလုံး ေရအမ်ားဆုံး ေရးထုိးထား ေသာ ေက်ာက္စာတုိင္တစ္ခုလည္း ျဖစ္ေပသည္။

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာအေၾကာင္းကုိ ေရးသားခဲ႔သူမ်ား                   

               အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာကုိ ဟိရနႏၵဆပ္စၾတိသည္ အိႏၵိယေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၏ 1925-26 ခုႏွစ္ အတြက္ ႏွစ္ခ်ဳပ္အစီရင္ခံစာ စာမ်က္ႏွာ ၁၄၆-၁၄၈ တြင္ ဤေက်ာက္စာႏွင္႔ပက္သက္၍ မွတ္ခ်က္အနည္းငယ္ ေရးသားခဲ႔ေပသည္။  အိႏိၵယေက်ာက္စာ၀န္ ေဒါက္တာပီအင္ခ်ာကရာ၀ါတီကလည္း ေအာက္ဆုံးစာေၾကာင္းေရ ၅၀ မွ်ကုိ 1930 ေက်ာ္ေလက္က ဖတ္ခဲ႔ၿပိး စာအုပ္စာတမ္းအျဖစ္္ ထုတ္ေ၀ျခင္းမျပဳလုပ္ႏုိင္ခဲ႔ဟု သိရသည္။
ယင္းေနာက္ ေအာက္စဖုိ႔တကၠသိုလ္ ေဘလီေယာေကာလိပ္မွ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ေဒါက္တာ အီးအိပ္ခ်္ ဂၽြန္စတင္သည္ ေက်ာက္စာတစ္ခုလုံးကုိ 1935-42 အတြင္း အဓိပၸါယ္အျပည့္ဆုံး ဖတ္ႏိုင္ခဲ႔သည္။ သူကြယ္ လြန္သြား သည့္အခါ သူ၏စာၾကမ္းကုိ  ပါေမာကၡဆာရစ္ခ်ပ္ဘန္း ႏွင္႔  ပါေမာကၡ ဂ်ီအိပ္(ခ္်) လုပ္(စ္)တုိ႔၏ အကူအညီျဖင္႔ တည္း ျဖတ္ၿပီး Bull.S.O.A.S Vol XI, pt 2, pp 357-385 တြင္ Some Sanskrit Inscriptions of Arakan. ေခါင္းစဥ္ျဖင္႔ ထည့္သြင္းထုတ္ေ၀ခဲ႔သည္။ ယင္းေနာက္ပုိင္း ဆရာႀကီး မြန္ဘုိေကသည္ ယဥ္ေက်းမႈ စာ ေစာင္တြင္ “သွ်စ္ ေသာင္း ဘုရား မွ သကၠတေက်ာက္စာတုိင္” ေခါင္းစဥ္ျဖင္႔လည္းေကာင္း၊ ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္ ၁၉၅၁-၅၂ ႏွစ္ထုတ္ ဓည ၀တီ မဂၢဇင္းတြင္ “အာနႏၵစႏၵရ-ရွစ္ရာစု ေခတ္ ရခုိင္မင္းတစ္ပါး” ေခါင္းစဥ္ျဖင္႔လည္းေကာင္း ေဆာင္းပါး ေရး သား ခဲ႔ၾကသည္။ ဦးေအာင္သာဦးလည္း ၁၉၆၆ ခုႏွစ္ စက္တဘၤာလထုတ္ ရခုိင္ယဥ္ေက်းမႈစာေစာင္ အတြဲ(၁) အမွတ္ (၁)တြင္ “ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတုိင္ ” ေဆာင္းပါးရွည္ ေရးသားခဲ႔သည္ကုိ ေတြ႔ရ၏ ေနာက္ၿပီး မႏၱေလး ၀ိဇၨာ သိပၸံ တကၠသုိလ္ ပါဠိဌာနမွ ဆရာႀကီးဦးျမင္႔ ေဆြ (သကၠတ)သည္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ မတ္လ(၂၂) ရက္ေန႔ တတိယ အႀကိမ္ေျမာက္ သုေတ သနေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ဤအာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္ စာ အေၾကာင္းကုိ စာတမ္း ဖတ္ ခဲ႔သည္ဟု သိရၿပီး အဆုိပါ စာတမ္း ကုိ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ စက္တဘၤာလတြင္ထုတ္ေ၀ေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံ စာေပႏွင္႔ လူမႈ ေရး သိပၸံ ဂ်ာနယ္အတြဲ ၂ အမွတ္ ၃ တြင္ “အာနႏၵစျႏၵသကၠတေက်ာက္စာ” ေခါင္းစဥ္ျဖင္႔ ေရးသားထား ခဲ႔သည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ ယင္းေနာက္ ေဒါက္တာသန္းထြန္း M.A,.B.L.,Ph.D(London) ကထိက ျမန္မာရာဇ၀င္ ဌာ န၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွလည္း ေခတ္ ေဟာင္း ျမန္မာရာဇ၀င္စာအုပ္ 1969 ခု စာမ်က္ႏွာ ၆၅ -၈၀ ထိတြင္ ရခုိင္ ေခတ္ ဦး ေခါင္းစဥ္ျဖင္႔ ေရးသားခဲ႔သည္။ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္ ဘီအက္စီ (ဂုဏ္ထူး-ရူပေဗဒ) မဟာ၀ိဇၨာ (ရူပေဗဒ) ဟားဗက္တကၠသုိလ္၊ညႊန္ၾကားေရးမွဴခ်ဳပ္ အ ထက္တန္းပညာဦးစီးဌာနသည္လည္း “အာနႏၵစျႏၵရွစ္ရာစု ရခုိင္ေ၀သာ လီမင္း” စာအုပ္ကုိ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ခဲ႔ၾက သည္ကုိေတြ႔ရသည္။

           နိဂုံးခ်ဳပ္အေနျဖင္႔ ရခုိင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားရွိ  ဤအာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာတုိင္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းအတြက္သာမက  ရခုိင္ေဒသေန ဌာေနလူမ်ိဳးစုမ်ားအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရခုိင္သမုိင္းအ တြက္ေသာ္လည္းေကာင္း အဖုိးအနဂၣထုိက္တန္ေသာ ၊ သမုိင္းတန္ဖုိးၾကီးမားေသာ ေက်ာက္တုိင္ႀကီး တစ္တုိင္ျဖစ္ ပါေၾကာင္း ၊ ဤေက်ာက္စာတုိင္ႀကီး ေရရွည္တည္တံ႔ေစရန္အတြက္ အားလုံး၀ုိင္း၀န္းထိမ္းသိမ္းၾကရန္ လုိအပ္ပါ ေၾကာင္း ေရးသားလုိက္ရပါသည္။

ယခုပုံသည္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ေရွးေဟာင္းျပတုိက္တြင္ ျပသထားေသာ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာတုိင္ ႏွင္႔  ပုံသ႑ာန္ အတူတူ ဖန္တီးထားေသာ ေက်ာက္စာတုိင္ ျဖစ္ပါသည္။

ေမာင္ျဖဴ (ႀကြီတဲကၽြန္း)
6.11.2018- 9း35 PM

Comments