Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ရကၡဝဏၰ အကၡရာ (ေခၚ) ရခိုင္စာေပ (သို႔မဟုတ္) ျမန္မာစာ


ရကၡဝဏၰ အကၡရာ (ေခၚ) ရခိုင္စာေပ (သို႔မဟုတ္) ျမန္မာစာ
®®®®®®®®®®®®®®®



ဒုတိယ ေ၀သာလီေခတ္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ေပၚေပါက္လာပါသည္။ ဒုတိယ ေဝသာလီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၃၂၇ မွ ၈၁၈ AD အထိျဖစ္သည္။

ယင္းေႏွာင္းေခတ္ပိုင္းတြင္ ေတြ႔ရေသာ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာပါ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ
ေယဓမၼာဂါထာပါ ေက်ာက္စာ (ယခုေျမာက္ဦးျပတိုက္)။

ေ၀သာလီမွ ႀကိခ်္ေမာ္ရုပ္္ပလႅင္စာ(ယခုေျမာက္ဦးျပတိုက္)။

အာယနာေကာင္း မႈေတာ္ ႀကီးဆီမီးခြက္စာ (ယခုရန္ကုန္)။

ေက်ာက္ေတာ္ အုတ္ပုံေတာ္ဘုရားမွ အုပ္ခြက္ဘုရားစာ (ယခုရန္ကုန္ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသနဦးစီးဌာန)။

ေယဓမၼာပါ ေၾကးပုရပိုက္ႏွစ္ခ်ပ္ ( ဦးေကသာရ မဂၤလာသုခေက်ာင္း၊ ရန္ကုန္)....စသည္ျဖင့္ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ရွိၿပီး ၊ စာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကို ဦးဦးသာထြန္း၏ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ဆင္းသက္ရာ(လက္႐ွိမူ)တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထို႔ေနာက္ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ ဆင္းသက္လာပုံကို ေဖာ္ျပရာတြင္ အကၡရာဟူသည္ (အေတၳာ အကၡရာ သညာေတာ)ဟူသည့္ ပါ႒္အရ သေကၤတ အမွတ္အသားအားျဖင့္ အနက္အဓိပၸါယ္ကို သိသာရန္ အမွတ္သညာ တစ္ခုအေနနဲ႔ အကၡရာ၀ဏၰစာလံုးတို႔ကို ျပဳျပင္ထားရသည္ဟု ဆိုလိုသည္။ 
လူမ်ဳိးကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တိုင္းျပည္ ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း အစြဲျပဳ၍ စာပီမ်ား ျဖစ္ေပၚသည့္နည္းတူ ရကၡိဳင္တြင္လည္း ရကၡသဒၵါကို အစြဲျပဳ၍ ရကၡ=ရခိုင္+၀ဏၰ=အကၡရာစာလံုး>>>ရခိုင့္အကၡရာစာလံုး ျဖစ္လာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ 
ရခိုင္ဆိုေသာ စကားသည္ ပါဠိ စကားမွ ဆင္းသက္လာသည္။ ရကၡိတ (အမ်ိဳးကို ေစာင့္ေရွာက္သူ) ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ရကၡတိ>ရကၡိဳင္ဆုိေသာ နာမ ၀ိေသသအတုိင္း 
“အမ်ိဳးသီလ၊ႏွစ္ဌါနကို၊ ၊ျပည့္၀မဏၰိဳင္၊ေစာင့္စြမ္းႏုိင္သည္ ရခုိင္နာမ ဘဲြ.့မည္လွျဖင့္ အႏြတၱ သညာ ေခၚအပ္ရာတည္း”လုိ႔လည္း အသွ်င္ နာဂိႏၵေမာ္ကြန္းတြင္ ဖြင့္ဆုိထားရွိေၾကာင္းကုိ ေတြ.ရွိႏုိင္သည္ ၊ ထိုးေၾကာင္း ရခိုင္​ ဆိုတာ ရကၡိတ ကလာတယ္ ။

( အထက္မွာ ဆိုခ့ဲသည့္အတိုင္း .. စာေပ အကၡရာတို႔ကိုလည္း ရကၡိဳင္ေတြ ျပဳျပင္လုပ္လာေသာေၾကာင္း ရကၡတိမွလာေသာ ရခိုင္ နာမ္စား>ရကၡ + အကၡရာ> ဝဏၰ ၊ ရကၡဝဏၰ အကၡရာဟု အမည္တြင္ေစေသာဝ္..)

.ဤေနရာမွာ ဝဏၰဆိုတ့ဲ အရာသည္ ဗ်ည္း အသံႏွင့္ သရ အသံရင္တိုကိုဖြ႔ဲစည္းေပးေသာ စကားသံ တစ္သံတည္း (သို႔မဟုတ္) ဝဏၰ တစ္ခုတည္းရိွေသာေၾကာင္း ဧကဝဏၰ
Monosyllable. ဟုေခၚသည္ ။

လူ ဆိုေသာ ဝဏၰတစ္ခု ၊ နာ ဆိုေသာ ဝဏၰတစ္ခု ဤ ဝဏၰ ႏွစ္ခုကို ေပါင္းစည္း၍ လူနာ ဆိုေသာ ဝဏၰ ႏွစ္ခုပါ စကားလံုးမ်ိဳးကို ဗဟုဝဏၰ (polysyllable ) ဟုေခၚသည္။

ဒုတိယ ေဝသာလီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၃၂၇ မွ ၈၁၈ AD အထိျဖစ္ပါသည္။ ေအဒီ ၆-ရာစုတြင္ သိန္ကန္မိန္ ရႊန္းလိုက္ရတုကို သု၀ဏၰေဒ၀ီေခၚ ေစာျပည့္ညိဳသည္ ရခိုင္စာျဖင့္ ေရးဖြဲ႔ခ့ဲပါသည္။ ၄င္းရတုနဲ႔ ပတ္သတ္၍ ဦးေအာင္သာဦး မွတ္ခ်က္ေပးထားသည္မွာ အထက္ပါ ရႊန္းလိုက္ရတုသည္ ရာဇ၀င္ အေထာက္အထား အဖို႔သာမဟုတ္။ ရခိုင့္စာေပ အေထာက္အထားအဖို႔လည္း အလြန္အေရးပါေသာ ရတုျဖစ္သည္။ ဤရတုသည္ သက္ဆိုင္ေနေသာ အိမ္ေရွ႕သား အဖို႔ကိုထားဦး၊ မသက္ဆိုင္သူ အျပင္ လူမ်ား၏ စိတ္ကိုပင္ ညြတ္ႏူးေအာင္ ဆြဲေဆာင္ထား၏။ သိမ္ေမြ႕ေသာ အနက္အဓိပၸါယ္၊ ယဥ္ေက်းေသာ စကားလံုးအသုံုးအႏႈန္းေတြကို ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားနဲ႔ ေရးထားေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏။ သို႔ျဖစ္၍ ထိုေခတ္ ထိုအခ်ိန္မွာ ရခိုင့္စာေပ အဆင့္အတန္း မည္သည္ေလာက္ ျမင့္မားေနၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သတိခ်ပ္အပ္သည္။ ဤေလာက္ အဆင့္အတန္းျမင့္ေသာ ကဗ်ာျဖစ္ေအာင္ ေရးထားခ့ဲေသာ ရခိုင္စာပီသည္ ေ႐ွး ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခ်ိန္ကပင္ ေပၚေပါက္ေနလိမ့္မည္ကို သီဟိုဠ္ေခတ္ စတုတၳအႀကိမ္ ေပထက္အကၡရာျဖင့္ သဂၤါယနာ တင္ႏိုင္ေသာ စာေပအဆင့္တန္းနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္၍ စဥ္းစားၾကည့္ေစလိုသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

#(၈)ရာစု အေစာပိုင္းတြင္ ေပၚထြန္းေသာ သိန္ကန္မိန္ရတုသည္ အေစာဆံုး ရကၡ၀ဏၰအကၡရာ စာေပျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာစာ ညြန္႔ေပါင္းက်မ္း(ပထမတြဲ)မွာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္တြင္ ေပအမွတ္ ၁၄၇၉၄-ရာဇသံနဲ႔ ေစာျပည့္ညိဳရတု (ေပမူ)(ရခိုင့္မူ)ဟု မွတ္တမ္းျပဳထားသည္။ (မွတ္ခ်က္-စာဖတ္သူအမ်ာစုတို႕ ေတြေနရေသာ သိန္ကန္မိန္ရတုသည္ ျမန္မာမူ ျဖစ္ေနသည္ကို သတိထားသင့္သည္။ ရခိုင္စာနဲ႔ ရခိုင္မူ ရိွေနပါသည္)။ 

©ေမဓပညာေမာ္ကြန္းလကၤာ(ေပမူ)ကို ေအဒီ ၆၇၈-၆၉၄၃ အတြင္းတြင္ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာျဖင့္ ေရးစပ္ခ့ဲပါသည္။ ဗ်ည္း ၃၃ လံုး
ေလွေတာ္သံ(ဓမၼေဇယ်အမတ္ႀကီး)၊ စႃႏၵမင္းဘြဲ႔တို႔ ကိုလည္း ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရခိုင္စာေပျဖင့္ ေရးစပ္ခ့ဲပါသည္။

အဆိုပါ ရကၡဝဏၰအကၡရာ ျဖစ္တည္လာတ့ဲဆိုေသာအခ်က္ကို ဘယ္သူတီထြင့္ခ့ဲသလ့ဲဆိုတာကို ေျခရာခံၾကည့္တ့ဲအခါမွာလည္း ေဝသာလီေႏွာင္းပိုင္းမွာ ရကၡဝဏၰအကၡရာ စတင္ျဖစ္တည္လာတယ္လို႔ ဦးေအာင္သာဦး၊ အသွ်င္ဝါသဝ၊ ေက်ာ္ထြန္းေအာင္(ေျမာက္ဦး)၊ ဦးဦးသာထြန္း၊ ဦးေရႊဇံ၊ အသွ်င္စကၠိႏၵရို႕၏ ျပဳစုေသာ စာေပစာအုပ္ထဲမွာ ေတြြ႕ရပါတယ္။ 
က်မ္းထဲက အကိုးအကားကို လိုက္ရွာၾကည့္ရာ အမတ္ႀကီးဓမၼေဇယ်က တည္ထြင္ခ့ဲတယ္လို႔ ဦးေရႊဇံျပဳစုေရ ရခိုင္သမိုင္းအလင္းျပက်မ္း၊ စာ-၇၂၁ မာ ေတြ႕ရပါတယ္။ 

ေလးၿမိဳ႕ေခတ္(ေအဒီ ၈၁၈-၁၄၃၀)နန္႔ ပုဂံေခတ္(ေအဒီ ၁၀၄၄-၁၂၈၇)ေရ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ဗမာသမိုင္း ေခတ္အစျဖစ္ပါတယ္။ အေနာရထာေခတ္ ေအဒီ ၁၀၄၄ ၊ မတိုင္မီကတည္းက ရခိုင္ျပည္တြင္

ဒုတိယ ေဝသာလီေခတ္ သကၠရာဇ္ ၃၂၇ မွ ၈၁၈ AD အထိျဖစ္ျပီး ။ ၄င္း ခရစ္ႏွစ္ ၃၂၇ ခု ကေနၿပီး ေႏွာင္းပိုင္း ရကၡဝဏၰအကၡရာပါ စာေပ အေထာက္အထားေတြမွာ>>>

(၁) ေယဓမၼာဂါထာပါ ေက်ာက္စာ (ယခုေျမာက္ဦးျပတိုက္)

(၂) ေဝသာလီက ႀကိခ်္ေမာ္ရုပ္ပလႅင္စာ( ယခုေျမာက္ဦးျပတိုက္)

(၃) အာယနာေကာင္းမႈေတာ္ ႀကီးဆီမီးခြက္စာ( ယခု ရန္ကုန္)

(၄) ေက်ာက္ေတာ္အုတ္ပံုေတာင္ဘုရားက အုတ္ခြက္ဘုရားစာ( ယခု ရန္ကုန္ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ဦးစီးဌာန)

(၅) ေယဓမၼာဂါထာပါ ႀကီးပုရပိုက္ႏွစ္ခ်ပ္ (ဦးေကသရ၊ မဂၤလာသုခေက်ာင္း၊ ရန္ကုန္)

(၆) ေဝသာလီေခတ္ သိန္ကန္မိန္အစခ်ီရတု (ျမန္မာစာညြန္႔ေပါင္း၊ ပတြဲ)၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္၊ ေပအမွတ္(၁၄၇၉၄-ရာဇသံနဲ႕ ေစာျပည့္ညိဳရတု(ေပမူ)၊ (ရခိုင္မူ) လို႔ မွတ္တမ္းျပဳထားပါ တယ္။

(၇) ေမဓပညာေမာ္ကြန္းလကၤာ(ေပမူ) (ေအဒီ ၆၇၈-၆၉၄ အတြင္း)

(၈) ဗ်ည္း (၃၃)လံုး လွီေတာ္သံ (ဓမၼေဇယ်အမတ္ႀကီး၊ ေဝသာလီေခတ္)
စျႏၵမင္းဘြဲ႕(ဓမၼေဇယ်အမတ္ႀကီး၊ ေဝသာလီေခတ္)

(၉) စူဠမဟာရာဇာ ဆုိၿပီးေက ရကၡဝဏၰအကၡရာပါ ဒဂၤါးစာ

(၁၀) ေဝသာလီၿမိဳ႕ရိုးေက်ာက္စာ၊ ေအဒီ ၈ ရာစု( ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၊ ရွိေဟာင္းသုေတသနျပတိုက္၊ အမွတ္-၁၈၁)

(၁၁) နားပိတ္ေတာ္စာတီက အလွဴမွတ္တမ္းေက်ာက္စာ၊ ေအဒီ ၈ ရာစု၊ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕(ရွိ/သု)ျပတိုက္၊ အမွတ္-၂၄၅။

အထက္ပါ စာေပအေထာက္အထားေတြဟာ ပုဂံေခတ္မွာ ဗမာအကၡရာနန္႔ အရင္ဆံုးေတြရေသာ ရာဇကုမာရ္(ေခၚ) ျမေစတီေက်ာက္စာထက္ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀၀ ၊ ၅၀၀)ေက်ာ္ ေရွးက်ေနေသးတယ္ဆိုတာ သက္ေသ ျဖစ္ပါတယ္။ 

သမိုင္းကိုလိမ္လည္ေရး
သား၍မရသကဲ့သို႔ သမိုင္းကို ၾကံဖန္ေရးသား သူမ်ားကိုလည္း သမိုင္းတရားခံ အျဖစ္ စြပ္စြဲၾကရမည္သာျဖစ္ေပသည္၊၊ 
လိုခ်င္သလို ဆြဲယူေရးသားျပီး။ မလိုအပ္သည့္အခါအျဖစ္မွန္မ်ားကို ပယ္လႊဲဲေဖ်ာက္ဖ်က္ 
မ်က္ကြယ္ျပဳျခင္း၊အဆက္အစပ္မရွိဘဲ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုမွတစ္ခုသ႔ုိ ခုန္ေက်ာ္ေရးသားျခင္းမ်ားသည္ကား အတၱစြဲသမားမ်ား၏ လုပ္ၾကံဖန္တီးမွဳသာျဖစ္သည္။ ယင္းကို သမိုင္းဟုေျပာရ ေလာက္ေအာင္အဆင့္မရွိေသာ၊ အေျခအျမစ္မရွိေသာ၊
အဓိပၸါယ္မဲ့လုပ္ရပ္ဟု မုခ်ယံုၾကည္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

လူသတၱ၀ါႏွင့္တိရိစၧာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔႔ကား တိက်ေသာအမည္ရင္းတစ္ခုစီ အသီးသီး ရွိၾကစျမဲ ျဖစ္သည္။
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကီးျမင့္ ၾကာရွည္လာျပီးမွ ငါ့အမည္ကား “A” မဟုတ္ပါ ၊ “B” သာလွ်င္ျဖစ္သည္ဟု 
အမ်ားျပည္သူထံေၾကြးေၾကာ္ေတာင္းဆို ငိုေၾကြးေနရပါလ်ွင္
ထိုအမည္နာမ မစစ္ ျမစ္သူ၏ အေၾကာင္းဇစ္ျမစ္ကို ၾကားသူတိုင္းက၀ိုင္းဟား ရယ္ေမာၾကမည္သာျဖစ္သည္၊ ၾကားသူတိုင္းကလည္း မင္းမိဘကိုေတြ႕‹ေအာင္ရွာျပီး သြားေမးလိုက္ပါလားဟုသာ အေျဖေပးၾကရလိမ့္မည္။

������������������
Zaw Win ( ဓညဝတီတိုင္း )













Comments