Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

အာနႏၵစျႏၵမင္း ၏ ဖခမည္းေတာ္ “ဓမၼစျႏၵမင္း ေကာင္းမႈ ဓါတ္ေတာ္ေစတီ


အာနႏၵစျႏၵမင္း ၏ ဖခမည္းေတာ္ “ဓမၼစျႏၵမင္း ေကာင္းမႈ ဓါတ္ေတာ္ေစတီ”

3 MAY · 



(ပုံ-၁)

ဤပုံကုိ ေျမာက္ဦး ဘုရားေပၚရပ္ကြက္မွ ရခုိင္လူငယ္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ Khine Murn Chun မွ ေပးပုိ႔သည္။

ဤေၾကးစတူပါေစတီငယ္သည္ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ႔ေသာ စတူပါေစတီ ပုံစံငယ္ျဖစ္ပါသည္။ စတုူပါေစတီငယ္သည္ အျမင္႔ ၇ လက္မခန္႔ရွိပါသည္။ ေအာက္ေျခပထမအရစ္တြင္ ပတ္လည္၌ စာမ်ား ေရးထုိးပါရွိသည္၊ (ပုံ -၁ ရႈ )ထုိအျပင္ ေအာက္ခံ ေၾကးျပား၏ ေအာက္ဘက္တြင္ လည္း စာသုံးေၾကာင္း ေရးထုိးပါရွိသည္။ (ပုံ-၃) ရႈ

ယခု ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဘုရားေပၚဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ရွိသည္ဟု သိရပါသည္။ဤစတူပါေစတီငယ္၌ ေအဒီ(၇) ရာစု၌ ေရးသားေသာ အကၡရာမ်ားျဖင္႔ ေရးထုိးထားေသာ အကၡရာမ်ားပါရွိသည္။ တိတိက်က် ေျပာရ လွ်င္ ေ၀သာလီျပည္ကုိ စုိးစံအုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ခဲ႔ေသာ ဓမၼစျႏၵမင္း (624-640 ေအဒီ)အာနႏၵစျႏၵမင္း၏ဖခမည္း ေတာ္္ လက္ထက္တြင္ ေရးထုိးေသာ အကၡရာမ်ားျဖစ္ေပသည္။ဤ စတူပါေစတီငယ္သည္လည္း အာနႏၵစျႏၵ မင္း၏ ဖခမည္းေတာ္ ဓမၼစျႏၵမင္း ျပဳလုပ္ခဲ႔ေသာ စတူပါေစတီငယ္ျဖစ္ပါသည္။ ဤေစတီငယ္သည္ ေစတီႀကီး တစ္ဆူ တည္ရန္အတြက္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ပုံစံငယ္ ျဖစ္ဟန္ရွိေပသည္။ ဤပုံစံျဖင္႔ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ေစတီ ေတာ္ႀကီးတစ္ဆူ ရွိမည္ဟု ယူဆပါသည္။ ထုိေစတီအၾကီးထဲတြင္ ဤပုံစံငယ္ ေစတီကုိ ဌာပနာထားခဲ႔ ဟန္တူရွိေပသည္။ ေစတီႀကီးၿပိဳပ်က္သြားေသာအခါ ထြက္က်လာသည့္ ေစတီငယ္ ျဖစ္ေပမည္။

ဤေစတီငယ္၏ ေအာက္ေျခပတ္လည္တြင္ ေရးထုိးထားသည့္အကၡရာကား ပထမတစ္မ်က္ႏွာတြင္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ လက္ေရးမ်ိဳးျဖင္႔ “ဓမၼစျႏၵ” ဟုေရးထုိးထားပါသည္။ ဒုတိယမ်က္ႏွာတြင္ “ပုေဏ်န”ဟု ေရးထုိးထားသည္၊ တတိယမ်က္ႏွာတြင္ “ဓါတုမစၥ” ဟူ၍ ေရးထုိးထားပါသည္။ သုံးဘက္စလုံးတြင္ ပါေသာ အကၡရာစာလုံးမ်ားကုိ စီတန္းလုိက္ေသာအခါ သကၠတဘာသာျဖင္႔ ေရးထုိးထားေသာ “ဓမၼစျႏၵ ပုေဏ်န ဓါတုမစၥ” ဟုထြက္လာပါသည္။(ပုံ-၂ ရႈ ) ထုိအကၡရာစာလုံးမ်ားအတုိင္း စတူပါေစတီငယ္၏ ေအာက္ခံျပား ေအာက္ဘက္တြင္လည္း “ဓမၼစျႏၵ ပုေဏ်န ဓါတုမစၥ” ဟူေရး ေအာက္ေျခပတ္လည္မွာ ပါသည့္အတုိင္း ေရးထုိးထားသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ (ပုံ-၃ ရႈ)



ပုံ-၂



ပုံ-၃

အထက္ပါ သကၠတဘာသာျဖင္႔ ေရးထုိးထားေသာ အကၡရာစာလုံးမ်ားကုိ အဓိပၸါယ္ေဖၚလုိက္ေသာအခါ ေအာက္ပါအတုိင္း ရလာပါသည္။

ဓမၼစျႏၵ= ဓမၼစျႏၵမင္း

ပုေဏ်န= ေကာင္းမႈ

ဓါတုမစၥ= ဓါတုမစၥ(တ်ား) ဓါတ္ေတာ္ေစတီ

(ဓမၼစျႏၵပုေဏ်နဓါတုမစၥ ) ကုိ ၿခဳံ၍ အဓိပၸါယ္ေဖၚလုိက္လွ်င္ ( ဓမၼစျႏၵ ေကာင္းမႈ ဓါတ္ေတာ္ေစတီ) ဟု အဓိပၸါယ္ ရပါသည္။ ထုိေၾကာင္႔ ဤစတူုပါေစတီငယ္သည္ အာနႏၵစျႏၵမင္း၏ ဖခမည္းေတာ္ျဖစ္ေသာ ဓမၼစျႏၵမင္း ျပဳလုပ္ ေရးထုိးခဲ႔ ေသာ စတူပါေစတီငယ္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ထင္ရွားသြားေပသည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ( ဓမၼစျႏၵပုေဏ်နဓါတုမစၥ)ဆုိေသာစကားရပ္သည္မွာ သကၠတဘာသာအလုိအားျဖင္႔ ေဖၚလုိက္လွ်င္ အဓိပၸါယ္ျပည့္စုံဖုိ႔ စာတစ္လုံးလုိေနေပသည္။ထုိစာလုံးသည္ (မစၥ)ေနာက္တြင္ (တိ) သုိ႔မဟုတ္(တ်ား) ျဖည့္စြက္ရမည္ျဖစ္ေပသည္။ အဘယ္ေၾကာင္႔ ဤသုိ႔ေျပာရသနည္းဟူမူကား အာနႏၵ စျႏၵေက်ာက္စာ ဂါထာ(၄၇)တြင္ စာေၾကာင္းေရ (၄၈)တြင္ “ဓါတုမစၥဲတ်ား” ဟု ေရးထုိးပါရွိသည္။ “ဓါတုမစၥတ်ား” မွ (ဓါတုမစ္= ဓါတ္ေတာ္+ စဲတ်ား=ေစတီ) ဓါတ္ေတာ္ေစတီ အဓိပၸါယ္ျပည့္စုံေပသည္။ ယခုစတူပါေစတီတြင္ပါေသာ အကၡရာမွာ “ဓါတုမစၥ” သာျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ (တ်ား) အကၡရာတစ္လုံး လုိေနသည္ဟု ယူဆပါသည္။ ေစတီဆုိေသာ စကားလုံးကုိ (စ) တစ္လုံးျဖင္႔ ေစတီဟု အဓိပၸါယ္မထြက္ေ သာေၾကာင္႔ျဖစ္ေပသည္။ သကၠတတြင္ (စ) စာလုံးသည္ (ႏွင္႔၊လည္းေကာင္း)သာ အဓိပၸါယ္ေဆာင္ပါသည္။ ထုိေၾကာင္႔ အမွန္ျဖစ္သင္႔သည္က (ဓမၼစျႏၵပုေဏ်နဓါတုမစၥဲတ်ား = ဓမၼစျႏၵေကာင္းမႈဓါတ္ေတာ္ေစတီ) ဟု မွတ္ယူအပ္ေပသည္။

အမ်ိဳးျမတ္ေသာ ျမင္႔ေသာ ဘုရင္႔မ်ိဳးရုိးမွ ဆင္းသက္လာသည့္ ဓမၼစျႏၵမင္းသည္ ဘုန္းတန္ခုိးအာႏု ေဘာ္ႀကီး မားျခင္း၌ ေက်ာ္ေစာထင္ရွားသည္။ ေ၀သာလီျပည္ကုိ (၁၆)တုိင္တုိင္ စုုိးစံၿပီး ထူးျမတ္ေသာ သားေတာ္ အာနႏၵစျႏၵမင္းအား ထီးနန္းအရုိက္အရာကုိ လြဲအပ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ နတ္ျပည္သုိ႔ ၾကြၿမန္းေတာ္မူသည္။ ဟု အာနႏၵစျႏၵမင္း ေက်ာက္စာ၌ ဂါထာအပုိဒ္(၄၂-၄၃)တြင္ ဓမၼစျႏၵမင္းအေၾကာင္း ေရးထုိးထားသည္ကုိ ေအာက္ပါပုံအတုိင္း ေတြ႔ရေပသည္။ (ပုံ-၄ ရႈ)



ပုံ-၄

ထုိဓမၼစျႏၵမင္းသည္ မိမိတုိင္းျပည္နယ္နမိတ္အတြင္း သုံးစြဲရန္ႏွင္႔ နုိင္ငံတကာ ကုန္သြယ္စီးပြါး လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္္ အဆင္ေျပ လြယ္ကူေစရန္ သူ၏ “ဓမၼစျႏၵ” အမည္ျဖင္႔ ေငြဒဂၤါးျပားမ်ား ခပ္ႏွိပ္သုံးစြဲခဲ႔ေပသည္။ ထုိဓမၼစျႏၵမင္းခပ္ႏွိပ္ခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးျပား၌ ဓမၼစျႏၵ ဟု ေရးထုိးထားၿပီး အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာ ဂါထာ(၄၂) တြင္ထုိမင္း၏အမည္ကုိ “သီရိ ဓမၼစျႏၵ” ဟု ေရးထုိးထားသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ (ပုံ-၅ ရႈ)



ပုံ-၅

ထုိေၾကာင္႔ ဤစတူပါေၾကးေစတီသည္ အာနႏၵစျႏၵမင္း၏ ဖခမည္းေတာ္ ဓမၼစျႏၵမင္း ျပဳလုပ္ေရးထုိးခဲ႔သည္မွာ အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပလုိက္ရပါသည္။

ေမာင္ျဖဴ(ႀကြီတဲကၽြန္း)

အယနာစာပီအဖြဲ႔(ရန္ကုန္)

3.5.2018


Comments