Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ဂ်ဴးလူမ်ိဳး၊ ဆိုက္ေဘးရီးယားငွက္နဲ႔ ဒိုင္ယာစပိုရာ

ဂ်ဴးလူမ်ိဳး၊ ဆိုက္ေဘးရီးယားငွက္နဲ႔ ဒိုင္ယာစပိုရာ
°°••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••°°°

ေအာင္ၾကည္မိုး (သင္းပုန္းတန္း)

 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးတုိ႔ ေနထုိင္ၾကတ့ဲ အစၥေရးႏုိင္ငံဟာ စာေရးသူတုိ႔ ရခုိင္ျပည္နယ္လုိ မူဆလင္အစြန္းေရာက္ တခ်ိဳ႕၏အႏၲရာယ္နဲ႔ ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ ေဒသတစ္ခုျဖစ္တယ္။ အစၥေရးႏုိင္ငံကုိ လက္ဘႏြန္ႏုိင္ငံ၊ ဆီးရီးယားႏုိင္ငံ၊ ေဂ်ာ္ဒန္ႏုိင္ငံ အစရွိတ့ဲ အာရပ္မူဆလင္ကမၻာက ၀ုိင္းရံထားေပမ့ဲ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ ဒုကၡေပါင္း မ်ဳိးစုံခံၿပီး အစၥေရးႏုိင္ငံကုိ ထူေထာင္ႏုိင္ခ့ဲတယ္။


 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ ကမၻာမွာ အခ်မ္းသာဆုံး လူမ်ဳိးျဖစ္သလုိ ပညာ တတ္တ့ဲလူမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အစၥ ေရးႏုိင္ငံရဲ႕ အက်ယ္အ၀န္းဟာ စတုရန္းမုိင္ေပါင္း ရွစ္ေထာင္ေက်ာ္ပဲရွိၿပီး ရခုိင္ျပည္နယ္ရဲ႕ တ၀က္နီးပါးသာ ရွိပါတယ္။ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးတုိ႔ အစၥေရးႏုိင္ငံကုိ ျပန္ထူေထာင္ဖုိ႔အတြက္ အုံနဲ႔က်င္းနဲ႔ ကမၻာတစ္၀န္းက ဂ်ဴးလူမ်ဳိး သူေဌးေတြ၊ သိပၸံညာရွင္ေတြဟာ မိမိတုိ႔ရဲ႕စည္းစိမ္၊ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ေက်ာ္ေစာမႈေတြကုိ ထားခ့ဲၿပီးေတာ့ ပူျပင္းတ့ဲ  သဲကႏၲာရေပၚမွာ ဒုကၡမ်ဳိးစုံခံၿပီးေနထုိင္ခ့ဲၾကတယ္။


 ႐ုရွားႏုိင္ငံ ဆုိက္ေဘးရီးယား ေဒသက ငွက္တစ္မ်ဳိးဟာ ဆုိက္ေဘးရီး ယားေဒသရဲ႕ အလြန္ေအးတဲ့့ ေဆာင္း ရာသီဒဏ္ကုိ ေရွာင္ခ်င္လုိ႔ အျခားေဒသေတြကုိ ထြက္ခြာၾကတ့ဲ  ဓေလ့ရွိတယ္။ ဒါေပမ့ဲ ဆုိက္ေဘးရီးယားေဒသမွာ အေအးေလ်ာ့ၿပီး ေႏြရာသီျပန္ေရာက္တ့ဲ အခ်ိန္ဆုိရင္ ကုိယ့္ေဒသကုိ ျဖစ္ေအာင္ ျပန္လာၾကတယ္။

 ဆယ္လမြန္ငါးတုိ႔ဆုိရင္လည္း ေရခ်ဳိမွာေမြးၿပီး ေရငန္မွာ ႀကီးျပင္းၾကတ့ဲ ငါးမ်ဳိးျဖစ္ေပမ့ဲ ေရခ်ဳိမွာ ပ်မ္းမွ် (၂) ႏွစ္ေလာက္ ေနၿပီးလုိ႔    အရြယ္ေရာက္ရင္  ပင္လယ္ျပင္ႀကီးဆီ ထြက္ၾကတ့ဲ အက်င့္ရွိေပမ့ဲ ပင္လယ္ျပင္ မွာ (၃) ႏွစ္ေလာက္ေနၿပီးလွ်င္ ၾကင္ေဖာ္ရွာၿပီး မိမိတုိ႔ေမြးဖြားရာ ဇာတိရပ္ေျမ ေရခ်ဳိအရပ္ဆီကုိပဲ မ်ဳိးပြားဖုိ႔ ၾကင္ ရာႏွင့္အတူျပန္လာၾကပါတယ္။


 တစ္ခ်ဳိ႕ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြက မိမိတုိ႔ဟာ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးနဲ႔တူတယ္ဆုိၿပီး ခုိင္းႏႈိင္း ေျပာဆုိေနၾကတာကုိ ၾကားေနရတယ္။ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြက အစၥေရးႏုိင္ငံ ျပန္လည္ ထူေထာင္ဖုိ႔ (ဇီယြန္ေတာင္ဖ်ားေဒသ) ယခု ေဂ်႐ုဆလင္ေဒသကို ျပန္လာခ့ဲၾကတယ္။ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြမွာ ပညာတတ္ ျဖစ္သြားၿပီဆုိရင္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕မွာပဲ ေနထုိင္ၾကတာမ်ားတယ္။
 
 အဂၤလိပ္ေခတ္ကတည္းက ICS ေတြ၊ စက္ရွင္တရားသူႀကီး အစရွိတ့ဲ ရခုိင္လူမ်ဳိး ပညာတတ္ေတြဟာ ရခုိင္ကုိ ျပန္မလာၾကေတာ့ဘဲ ရန္ကုန္၊မႏၲေလး အစရွိတ့ဲ အထက္ျမန္မာျပည္က ၿမဳိ႕ႀကီး ေတြမွာ မိသားစုအလုိက္ အေျခခ်သြား႐ုံ သာမက ရခုိင္မွာရွိေနတ့ဲ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း ေတြကုိပါ ေခၚထားလိုက္ၾကေသးတယ္။ ကမၻာတစ္၀န္းရွိ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးရဲ႕ ပညာတတ္ သူေဌးေတြဟာ အစၥေရးမွာ မေနျဖစ္ ရင္ေတာင္ အစၥေရးႏုိင္ငံကုိ ကုိယ္တတ္ ႏုိင္တ့ဲဘက္က အခုထိ အေထာက္ပ့ံ ေပးေနၾကဆဲျဖစ္တယ္။

 အဂၤလိပ္ေခတ္က ICS ရခုိင္ ပညာတတ္ေတြဟာ ရခုိင္အမ်ဳိးသားေရး လုပ္ရွားမႈ အခန္းက႑မွာ မေတြ႔ရ သေလာက္ဟု ဆုိရပါမယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ မွာICS ပညာတတ္ (၁၂) ဦးရွိခ့ဲရာ (၉) ဦးဟာ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရခါနီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ ဆန္းက “ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ အန္ကယ္တုိ႔ ပညာတတ္လူႀကီးေတြ ကုိပဲ အားကုိးရမယ္”လုိ႔ ေျပာခ့ဲခ်ိန္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ပညာတတ္ အမ်ားစုဟာ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔ အားကုိးယုံၾကည္ခ့ဲရတ့ဲ ICS ပညာတတ္ေတြျဖစ္ၾကတ့ဲ ဆာေပၚထြန္း၊ ဦးေမေအာင္၊ ဆာထြန္းေအာင္ေက်ာ္ တို႕ဟာ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြပါ။

 အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ ICSနဲ႔ ရခုိင္လူမ်ဳိး ဥပေဒပညာရွင္ေတြကသာ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးကုိ စိတ္၀င္စားခ့ဲ မယ္ဆုိရင္ ရခုိင္ျပည္နယ္ဟာ ဒုိမီနီယံ သုိ႔မဟုတ္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ျဖစ္ႏုိင္တ့ဲ အခြင့္အေရးေတြ ရွိခ့ဲပါတယ္။

  ဒါေပမ့ဲ ရခုိင္လူမ်ဳိး ပညာတတ္ေတြဟာ အမ်ဳိးသားေရးထက္ ကုိယ့္ရဲ႕ မိသားစုနဲ႔ေဆြမ်ဳိး ေကာင္းစား႐ုံေလာက္သာ ေတြးခ့ဲၾကတယ္။ ရခုိင္တစ္မ်ဳိးသားလုံးအတြက္ မစဥ္းစားခ့ဲသလုိ မေဆာင္ ရြက္ခ့ဲၾကဘူး။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ေတြအတြက္ပဲ အမႈထမ္းေကာင္းေတြ ျဖစ္ခ့ဲၾကတယ္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ ဒုိင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေတာင္းဆုိခ့ဲခ်ိန္ ရခုိင္ပညာတတ္ေတြကသာ ၀ုိင္းရံၿပီး ရခုိင္ျပည္နယ္ကုိ အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္တြဲၿပီးေနရဖုိ႔ ႀကဳိးစားခ့ဲၾကမယ္ဆုိပါရင္ အခုခ်ိန္ဆုိ ရခုိင္ျပည္နယ္ဟာ ကုိယ္ပုိင္သီးျခားႏုိင္ ငံထူေထာင္လုိ႔ ရွိေနမွာပါ။

 ေနာက္တစ္ခုက ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြ မွာ လူငယ္ေတြကုိ ေနရာေပးၾကတယ္။ အဂၤလိပ္ေခတ္ ရခုိင္လူမ်ဳိး ပညာတတ္ ေတြက ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမကုိ အာရွ ေန၀န္းဟု မျမင္သလုိ ေနရာေပးဖုိ႔လည္း စိတ္မကူးခ့ဲၾကဘူး။ စစ္ေတြၿမဳိ႕ ႐ူပေျမာက္ ရပ္ကြက္က “ဆံျခဴေခ်” လုိ႔ပဲ ျမင္ခ့ဲၾက တယ္။ ကုိရင္ငယ္ဘ၀က ေရႊေစတီေက်ာင္းမွာ စာတက္ေနခ့ဲတ့ဲ  ႏွပ္ေခ်းတြဲေလာင္းနဲ႔ ပံုစံကုိပဲ ေျပာေနခ့ဲၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဟာ ရန္ကုန္ေရာက္ ရခုိင္လူမ်ဳိး ပညာတတ္ေတြရဲ႕ ေထာက္ခံမႈကုိ မရရွိခ့ဲလုိ႔ ၀ံသာႏုအင္အားစုရဲ႕ ေခ်ာင္ထုိးထားျခင္းကုိ ခံခ့ဲရၿပီးေတာ့ လမ္းေဘးမွာ လူမသိရွင္မသိ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲရတာပါ။

 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ တမန္ေတာ္မုိးဇက္ကုိ ယုံၾကည္ၾကၿပီး သူတုိ႔ရဲ႕ ဟီဘ႐ူးဘာသာ ပညတ္ေတာ္(၁၀)ပါးကုိ လုိက္နာၾကတယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ ၀တ္ျပဳခ်ိန္ကုိ အေလးထားၾကတယ္။ ေရွးရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ငါးပါးသီလကုိ ခါး၀တ္ပုဆုိးက့ဲသုိ႔  ၿမဲလုိ႔ “အမ်ဳိးသီလ၊ ႏွစ္ဌာနကုိ ျပည့္၀မ႑ဳိင္၊ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္၍ ရကၡဳိင္နာမ ဘြဲ႔မည္လွျဖင့္ အႏြတၱသညာ ေခၚအပ္ရာတည္း” ဟု ရွင္နာဂိႏၵေမာ္ကြန္းက ဆုိထားေပမ့ဲ ယေန႔ ရခုိင္လူငယ္ေတြဟာ အရက္ႏံြမွာ နစ္ေနၾကတာမ်ားပါတယ္။ 

မ်ဳိးဆက္သစ္လူငယ္ေတြ မူးယစ္ေဆး၀ါး သားေကာင္ျဖစ္ေနၾကတယ္။ လူေတာ္၊ လူေကာင္းေတြနဲ႔မွ တုိင္းျပည္တစ္ခုကုိ တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာမုိ႔ ဒါေတြကုိ ရခုိင္ လူမ်ဳိး အထူးသတိျပဳဖုိ႔ လုိၾကပါလိမ့္မယ္။

 ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြဟာ အရမ္းစာ ဖတ္ၾကတ့ဲ လူမ်ဳိးျဖစ္ၿပီး တစ္ေယာက္ကုိ တစ္ေယာက္ လက္ေဆာင္ေပးရင္ေတာင္ စာအုပ္ပဲ ေပးတတ္ၾကတယ္။ စာဖတ္တ့ဲ အေလ့အက်င့္က ဂ်ဴးလူမ်ဳိးကုိ အာရပ္ ကမၻာမွာ လက္မေထာင္ၿပီးေနႏုိင္ေအာင္နဲ႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ စာဖတ္အား၊ မွတ္အားေကာင္းတ့ဲအျပင္ စာဖတ္ျခင္း၀ယ္ စံျပဳခံထားရတ့ဲ လူမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ကေလးေတြ ဟာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ၿပဳိင္ရင္ ေတာင္ မင္းစာအုပ္စင္မွာ စာအုပ္ဘယ္ ေလာက္ရွိလဲ၊ ငါ့မွာ စာအုပ္စင္ ဘယ္ႏွစ္ခုရွိတယ္ဆုိၿပီး ၿပဳိင္ၾကပါတယ္။ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးကုိ စံျပဳေနၾကတ့ဲ ရခုိင္လူမ်ဳိးတခ်ိဳ႕မွာ သားသမီးေတြကုိ ေက်ာင္းစာအျပင္ အျခား ဗဟုသုတရရွိေစမယ့္ စာအုပ္ေတြဖတ္ဖုိ႔ အားမေပးၾကသလုိ မိဘေတြကုိယ္တုိင္က သားသမီးေတြကုိ စာအုပ္၀ယ္ေပးတ့ဲ အေလ့အက်င့္ မရွိၾကဘူး၊။ 

 စာၾကည့္တုိက္သြားၿပီး စာအုပ္ ဖတ္တ့ဲ အလုပ္ကုိ အပုိအလုပ္လုိ႔ ယူဆထားၾကတယ္။ စာအုပ္ဖတ္ေတာ့ ဘာအက်ဳိးေက်းဇူး   ရမွာလဲဆုိၿပီး ေျပာလာၾကတာေတြလည္းရွိပါတယ္တယ္။ သားသမီးေတြကလည္း ပညာတတ္ဖုိ႔မလုိ  ေမွာင္ခုိလုပ္တတ္ရင္ ခ်မ္းသာတာပဲ ဒီလုိျမင္လာၾကတယ္။

 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးနဲ႔ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔ တူ တာတစ္ခုကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနတတ္ၾကတယ္။ စာေရး သူတုိ႔ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြလုိ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြ မွာလည္း ပါတီထဲမွာ လူႀကီးလုပ္ခ်င္သူ ေနရာလုခ်င္သူေတြ  အမ်ားႀကီး ရွိၾကပါ တယ္။ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြလုိ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြ မွာလည္း လူႏွစ္ေယာက္ေပါင္းရင္ သုံးပါတီ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ပါတီတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ညႇိႏိႈင္းအေျဖရွာရခက္တယ္။ မတူတာတစ္ခုက ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြက တစ္လင္တစ္မယား စနစ္က်င့္သုံးၿပီး ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြမွာ ေယာက္်ား၀ါဒ ထြန္းကားလုိ႔ မိန္းမေတြအမ်ားႀကီး ယူႏုိင္ေအာင္ ဥပေဒက ခြင့္ျပဳေပးထားတယ္။

 ဒါကလည္း ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ မူဆလင္ေတြ ၀န္းရံထားတ့ဲ ေနရာမွာ လူဦးေရအမ်ားႀကီး တုိးပြားဖုိ႔ လုိအပ္ တယ္လို႔ အစၥေရးေတြက ခံယူထားၾကပါ တယ္။ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာလည္း တစ္ ဘက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ဘဂၤါလီလူမ်ဳိးေတြ ကေလးကုိ ရသေလာက္ ေမြးေနၾက တ့ဲအခ်ိန္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြမွာ သားသမီး ႏွစ္ေယာက္ဆုိရင္ မယူခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ႏုိင္ငံတစ္ခု တည္ေဆာက္ဖုိ႔ဆုိရင္ လူဦးေရကလည္း အဓိကက်ပါတယ္။
 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ အျခားလူ မ်ဳိးေတြထံမွာ အႀကိမ္ႀကိမ္ စစ္႐ႈံးခ့ဲေပ မ့ဲ ဇီယြန္ေဒသကုိ အေျချပဳၿပီး ႏုိင္ငံတစ္ ႏုိင္ငံကုိ တည္ေဆာက္ႏုိင္ခ့ဲၾကတယ္။ AD  ေျခာက္ရာစုမွာ ကမၻာေက်ာ္ ခ႐ူးဆိတ္စစ္ပြဲ ျဖစ္ပြားခ့ဲတ့ဲေနရာဟာ ယခု ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြေနတ့ဲ အစၥေရးေဒသမွာပါ။ အႀကိမ္ႀကိမ္႐ံႈးနိမ့္ခ့ဲေပမ့ဲ ဇီယြန္၀ါဒနဲ႔ ႀကဳိးစားရင္း ႏုိင္ငံတစ္ခုကုိ ႀကဳိးစားတည္ေထာင္ႏုိင္ခ့ဲၾကတယ္။

 “ဥၾသေရေသာက္ ထီးနန္း ေပ်ာက္” ကတည္းက တစ္ႀကိမ္႐ႈံးနိမ့္႐ံု ျဖင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြမွာ ရခုိင္ႏုိင္ငံေတာ္  ျပန္မတည္ေဆာက္ႏုိင္ခ့ဲတာကုိ အေျဖရွာ ၾကည့္ရင္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြဟာ ဂ်ဴးလူမ်ဳိး တုိ႔လုိ အမ်ဳိးခ်စ္္ျပီး စည္းလုံးညီၫႊတ္မႈ မရွိခ့ဲလုိ႔ပါပဲ။

 ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ ပူျပင္းတ့ဲ သဲကႏၲာရမွာ ေနထုိင္ၾကေပမ့ဲ မိမိတုိ႔ ေဒသက ထြက္ခြာဖုိ႔ စိတ္မကူးၾကဘဲ ဘီ လ်ံခ်ီ ခ်မ္းသာတ့ဲသူေဌးေတြ၊ ကမၻာ့ အေတာ္ဆုံးလုိ႔ သတ္မွတ္ခံထားရတ့ဲ သိပၸံ ပညာရွင္ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေတြဟာ သူတုိ႔ႏုိင္ငံ၊ သူတုိ႔လူမ်ဳိး တုိးတက္ဖုိ႔ အစၥေရးႏုိင္ငံကုိ ျပန္လာေနၾကတယ္။ 

ဒီေန႔အခ်ိန္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွာ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြကုိ ေရြ႕ေျပာင္း အသြားလာဆုံးလူမ်ဳိးအျဖစ္ မွတ္တမ္း ၀င္ေနတယ္။ ရခုိင္ျပည္နယ္က ထြက္ သြားၾကတ့ဲ ေ႐ႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြ ဟာ ဆုိက္ေဘးရီးယားငွက္ေတြလုိ အခ်ိန္ တန္ရင္ ကုိယ့္ေဒသကုိ ျပန္မလာၾက ေတာ့ပါ။ ပညာတတ္ၿပီး လူခ်မ္းသာျဖစ္ ေနၾကတ့ဲ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြဟာ ရခုိင္ျပည္ နယ္ကုိ ျပန္မလာၾကေတာ့ဘဲ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕  နဲ႔ ႏုိင္ငံျခားမွာ အေျခခ်ေနထုိင္သူေတြ မ်ားတတ္ၾကတယ္။ 

ရခုိင္လူမ်ဳိး အစုိးရ ၀န္ထမ္းေတြဆုိရင္ ပင္စင္ယူၿပီးပါက ရခုိင္ေဒသကုိ ျပန္မလာၾကေတာ့ဘဲ မိမိတာ၀န္က်ခ့ဲရာ အထက္ျမန္မာျပည္ေဒသေတြမွာ ေသဆုံးသြားတ့ဲအထိ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ေနထုိင္သြားၾကတာကုိ ၾကားေန၊ ေတြ႔ေနရပါတယ္။

 လြန္ခ့ဲတ့ဲ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြဟာ ရခုိင္ျပည္နယ္အ တြင္း စီးပြားေရးအဆင္မေျပမႈ၊ ႏုိင္ငံ ေရးျပႆနာ၊ အလုပ္အကုိင္ ရွားပါးမႈ စတ့ဲ ျပႆနာအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ နယ္ရပ္ စြန္႔ခြာမႈမ်ားစြာ ရွိခ့ဲလုိ႔ ဦးေႏွာက္ယုိစိမ့္မႈ ျပႆနာ ရွိလာေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔ ရခုိင္ျပည္နယ္ကေန ထုိင္း၊ မေလးရွား၊ ဖားကန္႔နဲ႔ တ႐ုတ္နယ္စပ္ ေတြမွာ ျပန္႔က်ဲထြက္ခြာ ေရႊ႕ေျပာင္းအ လုပ္သမားမ်ားအျဖစ္နဲ႕ အေျခခ်ေနထုိင္ လာၾကလုိ႔  ရခုိင္လူမ်ဳိးကုိ ေရႊ႕ေျပာင္း ေနထုိင္မႈ အမ်ားဆုံးလူမ်ဳိး (Diaspora) ဒုိင္ယာစပုိရာလုိ႔ သတ္မွတ္ေနၾကတာပါ။

 ရန္ကုန္ၿမဳိ႕အပါအ၀င္ ထုိင္း၊ မေလးရွား၊ တ႐ုတ္နယ္စပ္ ဖားကန္႔၊ အေမရိကနဲ႔ အျခားဥေရာပႏုိင္ငံေတြကုိ ဒုကၡသည္  (Refugee) အျဖစ္  ေရာက္ရွိသြားၾကတ့ဲ ရခုိင္ ဒုိင္ယာစပုိရာေတြဟာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ က်န္တ့ဲ နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ပညာရွင္အဆင့္ထိ ျဖစ္ေန၊ ေရာက္ေနတ့ဲ သူေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ဘက္စုံဖြံၿဖဳိး တုိးတက္လာဖုိ႔ ရခုိင္ဒုိင္ယာ စပုိရာေတြရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ အေရးႀကီး လာရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

 ရခုိင္ျပည္နယ္က အေသးစား၊ အလတ္စား လုပ္ငန္းေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ ႏွံမႈ၊ အေ၀းေရာက္ ဒုိင္ယာစပုိေတြ တတ္ ထား၊ သိထားတ့ဲ ပညာရပ္ေတြကုိ ရခုိင္ မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြကုိ ျပန္လည္ မွ်ေ၀ (Share) လုပ္ေပးဖုိ႔ လုိအပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္တစ္ခု ေရာက္ေနပါၿပီ။ ဒုိင္ယာစပုိ ရာေတြအေနနဲ႔ ကုိယ္တတ္ထား၊ သိထား တ့ဲ ပညာရပ္ေတြကုိ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာ ျပန္လည္ အသုံးခ်ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ၀ံလက္ ငွက္၊ ဆုိက္ေဘးရီးယားငွက္၊ ဆယ္ လမြန္းငါးတုိ႔လုိ မိမိတုိ႔ဇာတိေျမ ရခုိင္ ေဒသကုိ ျပန္လာသင့္ပါတယ္။

 ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔မွာ ၀ံလက္ငွက္ ကုိ မ်ဳိးေစာင့္ငွက္လုိ႔ တင္စားထားၾက တယ္။ မိမိအမ်ဳိးအႏြယ္ကုိ ေစာင့္ေရွာက္ ျခင္း၊ မိမိအသုိက္အၿမဳံကုိ ခင္တြယ္ျခင္း နဲ႔ဘယ္ေဒသကုိ ေရာက္ရွိေနပါေစ ကုိယ္႔  ရဲ႕ ဇာတိေျမကုိ အေရာက္ျပန္လာတတ္ တ့ဲ ငွက္ျဖစ္လုိ႕ ရခုိင္ဒုိင္ယာစပုိရာေတြ အေနနဲ႔ ၀ံလက္ငွက္၊ ဆုိက္ေဘးရီးယား ငွက္နဲ႔ ဆယ္လမြန္ငါးတုိ႔လုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္လာမယ့္ ခ်ိန္မွာ ရခုိင္ျပည္နယ္ ဘက္စုံဖ႔ြံၿဖဳိးတုိး တက္ဖုိ႔ အေရာက္ျပန္လာႏုိင္ၾကပါေစ။

Credit ေဆာင္းပါး႐ွင္