Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

နီလာပန္းေတာင္း ေက်ာက္ပန္းေတာင္းဝိညာဥ္ (သို႔) ဥႆလင္းေစတီသက္ေသတည္။



(ညီအကိုခ်င္းတိုင္းရင္းသားမ်ားသိေစရန္)
========================

နီလာပန္းေတာင္းေက်ာက္ပန္းေတာင္းဝိညာဥ္ (သို႔) ဥႆလင္းေစတီသက္ေသတည္။
---------------------------------------
၁၆-၆-၂၀၁၃ ေန႔ထုတ္Chin World ဂ်ာနယ္၌ ဆလိုင္းခင္တလင္း ေရးေသာ"ခ်င္းျပည္နယ္ ရခိုင္ေတာင္တန္းေဒသ"ဟူေသာေခါင္းစဥ္ျဖင့္ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ကြၽန္ေတာ္ ဖတ္မိပါသည္။ ထိုေဆာင္းပါး၏ စာပိုဒ္(၁၄)၌ "ပလက္ဝ ျမိဳ႕နယ္ဟာ ဘယ္တုန္းကမွ ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲ မပါဝင္ခ့ဲပါဘူး လြတ္လပ္ေရးရတဲ႔ ၁၉၄၈ မတိုင္ခင္တုန္းကလည္း ရခိုင္ျပည္နယ္ဆိုတာ မရွိေသးသလို ခ်င္းျပည္နယ္ဆိုတာလည္း မရွိေသးပါဘူး။ ရခိုင္ျပည္နယ္ ခ်င္းျပည္နယ္ဆိုတာ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒအရ ေပၚေပါက္လာခ့ဲတဲ႔ ျပည္နယ္ေတြျဖစ္ပါတယ္ " ဟုေဖာ္ျပထားပါသည္။
ကြ်န္ေတာ့ေဆာင္းပါးကို မဖတ္မိဦးစြာပထမ အသိေပးလိုသည္မွာ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာေတြဟာ ဘဂၤလီေတြမ်ားေသာ္လည္း ဘဂၤလားပိုင္မဟုတ္သလို မႏၲေလးဟာလည္း တရုပ္ပိုင္မဟုတ္ေၾကာင္းသိေစလိုပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ေဆာင္းပါးကို ေရးတာဟာ မည္သည့္ရည္ရြယ္ခ်က္နွင့္မွ်မဟုတ္ပါ။ 
ပလက္ဝဟာ ရခိုင္ပိုင္ျဖစ္ခ့ဲမျဖစ္ခ့ဲ ဆိုသည္ကို ေလ့လာၾကည့္ေစလိုေသာ ဆႏၵသက္သက္သာျဖစ္ပါသည္။
ဆလိုင္းခင္တလင္း ကေတာ့ပလက္ဝနယ္ေျမဟာ ရခိုင္ပိုင္နက္ထဲသို႕လံုးဝမက်ေရာက္ခဲ႔ပါဘူးဟု အခိုင္အမာေျပာထားပါတယ္။ ပလက္ဝနယ္ေျမဟာ ရခိုင္ပိုင္နက္ထဲသို႔ ေရာက္ခ့ဲမေရာက္ခ့ဲကို 
(၁)ဘာသာေရးစတင္ဝင္ေရာက္မူနွင့္ လူမ်ိဳးစု
(၂)သမိုင္းသက္ေသ မ်ား
     ဟူေသာ၂ခ်က္ျဖင့္ ေလ့လာေဆြးေႏြးျကည့္ျက ရေအာင္ပါ။
(၁)ဘာသာေရးစတင္ဝင္ေရာက္မႈနွင့္လူမ်ိဳးစု
           ---------------------
ဦးစြာပထမ ဘာသသာေရးစတင္ဝင္ေရာက္မူႏွင့္ လူမ်ိဳးစုကို စတင္ေဆြးေႏြးရေအာင္ပါ။
(က)ပလက္ဝ ျမိဳ႕နယ္ထရြန္အိုင္ရြာမွ ဥႆလင္းေစတီကို    ဘယ္သူေတြတည္ခ့ဲပါသလ။ဲ
(ခ)ပလက္ဝျမိဳ႕နယ္ကို ဗုဒြဘာသာကိုးကြယ္သူႏွင့္ ခရစ္ယာဥ္ကိုးကြယ္သူ ဘယ္သူေတြက ပိုျပီးဝင္ေရာက္မူေရွ႕က်ပါမလဲ။ 
(မွတ္ခ်က္။  ။ သည္နံပါတ္ကို တျခားရည္ရြယ္ခ်က္အဓိပၸာယ္ဆြဲမဖြင့္ဖို႕ေတာင္းပန္ပါတယ္။ ႏႈိင္းယွဥ္ျပမႈသီးသန္႔သာျဖစ္ပါသည္။)
ကြၽန္ေတာ္တို႔ရခိုင္မွာ ဓေလ့တစ္ခုရွိပါတယ္ ရခိုင္မွန္လ်င္ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္တယ္ ဗုဒၶဘာသာမွန္လ်င္ဘုရားေက်ာင္းကန္ ေစတီပုထိုးေဆာက္လွဴတယ္။
ေမးခြန္းနံပါတ္(က)ကို ေျဖၾကားေဆြးေႏြးျပီးပါက ပလက္ဝျမိဳ႕နယ္ဟာ ရခိုင္ပိုင္နက္ ျဖစ္ခ့ဲမျဖစ္ခ့ဲဟူေသာျပႆနာ ရွင္းလင္းသြားပါမည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ယူဆပါသည္။ ရခိုင္ပိုင္နက္ျဖစ္ခ့ဲမျဖစ္ခ့ဲ ကိုသာ ေျပာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ျဖစ္ရမည္ ဟုကြၽန္ေတာ္မဆိုလိုပါ။
နံပါတ္(က) ေမးးခြန္းကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ဖက္တြင္ ရွိေသာအေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ စေျပာပါမည္။ ဥႆလင္းေစတီကို တတိယဓညဝတီေခတ္ ဘုရင္သူရိယစကၠ(BC 316-272) မင္းက ဘုရားရွင္၏ ဗ်ာဒိတ္အရ ရွင္မဟာတိႆႏွင့္ ဗာကူလမေထာရ္ ႏွစ္ပါး တို႔ေပးအပ္ေသာ ဓါတ္ေတာ္မ်ားျဖင့္ တည္ခ့ဲၾကပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကား ေခတ္တြင္ မဟာတိုင္းစျႏၵမင္း (AD 327-384) တြင္တစ္ၾကိမ္ ေလးျမိဳ႕ေခတ္ ဒႆရာမင္း (AD 1123-1139) လက္ထက္တြင္ တစ္ၾကိမ္ ေျမာက္ဦးေခတ္ မင္းေစာမြန္(AD 1430-1433) ႏွင့္မင္းဖေလာင္း
AD~( 1571-1593) လက္ထက္တြင္တစ္ၾကိမ္စီ အသီးသီး ျပဳျပင္မြမ္းမံ ခဲ့ၾကေပသည္။ သမိုင္းအေထာက္ထားမ်ားအရ ရခိုင္သမိုင္းေခတ္ တေလွ်ာက္လံုးတြင္း ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ႔ၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရေပသည္။
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ မဟာတိုင္းစျႏၵ၊ ဒႆရာဇာမင္းေစာမြန္ႏွင့္မင္းဖေလာင္းတို႕လက္ထက္တြင္ ထိုမင္းမ်ားသည္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းရခိုင္ျပည္၌ ေမြးေတာ္ငါးရပ္ကို အဓိဌါန္ဝင္ ျပီးပူေဇာ္ခ့ဲျကေလသည္။ ေမြးေတာ္ (၅) ရပ္မွာ~(၁)ဥႆလင္းေစတီ၊ (၂)က်ိန္းေတာ္ရွင္ေစတီ၊ (၃)ဦးရာဇ္ေတာ္ေစတီ၊ (၄)ေက်ာရိုးေတာ္ေစတီ၊ (၅)ေဝသာလီဘုရားၾကီးတို႔ျဖစ္ၾကျပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ဤဥႆလင္းေစတီ၌ ၉ ရက္ (သို႕) ၄၅ ရက္ ဥပုႆ္ေဆာင္ဝင္ၾက၍ ေအာင္ေျမနင္းၾကေလသည္။
ဤဥႆလင္းေနရာသည္ကား 
တိုင္း ( ၁၂ ) တိုင္း ခြဲေဝသတ္မွတ္ ရာေနရာမ်ားအနက္ ဥႆလင္းတိုင္းအျဖစ္ သီးသန္႔အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ တစ္ဆင့္ခံအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေစေလသည္။ ထိုေဒသ၌ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားမရွိခ့ဲ မရွိနိုင္ဟုမဆိုပါ။ရခိုင္ဘုရင္သည္လည္း မိမိပိုင္နက္မဟုတ္ဘဲ အရူးထကာ သူမ်ားပိုင္နက္အတြင္းသြားျပီးေစတီတည္ျခင္း ေအာင္ေျမနင္းျခင္းမ်ားကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပဳမည္မဟုတ္ပါ။ သူရိယစကၠမင္းသည္ ဘုရားရွင္ဗ်ာဒိတ္ျမြတ္ခ့ဲေသာ ရခိုင္ျပည္အႏွံ႕တြင္ ဘုရားရွင္ဓါတ္ေမြေတာ္ (၂၄၈)ဆူကို သြားေရာက္တည္ထား ကိုးကြယ္ခ့ဲပါသည္။တတိယဓညဝတီေခတ္တြင္နန္းတက္ေသာ ဘုရင္သူရိယစကၠမင္း(BC 319-272)က ဥႆလင္း ေစတီကို တည္ခ့ဲပါသည္။ဘယ္ဘာသာဘယ္လူမ်ိဳးမဆို မိမိပိုင္နက္မိမိၾသဇာခံမဟုတ္သည့္ ေနရာတြင္ မိမိဘာသာတရား၏ အထြဋ္ျမတ္ထားရားမ်ားကို တည္ေဆာက္မည္မဟုတ္ပါ။
(၂)သမိုင္းအေမြအႏွစ္မ်ား
     -------------
 ပထမဆံုးညြန္းျပရမည္ဆိုလ်င္ ယခု ကီမိုေတာင္တျဖစ္လႊဲ နီလာပန္းေတာင္းေက်ာက္ပန္းေတာင္း ျမိဳ႕ေဟာင္းေနရာပင္ျဖစ္ပါသည္။ ေဒသခံအခ်ိဳ႕က ခ်င္းမပန္းေတာင္းဟုလည္းေခါၾကပါေသးသည္။
နီလာပန္းေတာင္းျမိဳ႕ကို BC ၁၅၀၈ ခု ရခိုင္သကၠရာဇ္ ၇၈၁၂ ခုႏွစ္တြင္ မိဘုရားေစာစစ္က တည္ခ့ဲေသာျမိဳ႕ျဖစ္သည္။ ပထမဓညဝတီ မာရယုမင္း၏ ေနာက္ဆံုးမ်ိဳးဆက္ျဖစ္ေသာ မင္းငယ္ေပ်ာ္လွစည္သူ ကိုကြၽန္ ၃ ေယာက္ပုန္ကန္၍ နတ္ရြာစံသျဖင့္ မိဖုရားေစာစစ္က သမီးေတာ္ျကီး သုနႏၵရီ သမီးငယ္ဖြားေတာ္ေသြးတို႔နွင့္အတူ ဓညဝတိျမိဳ႕ေတာ္မွ ထြက္ခြာလာျပီး နီလာပန္းေတာင္းျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ခ့ဲျခင္းျဖစ္သည္။
နီလာပန္းေတာင္းျမိဳ႕တြင္စံေနစဥ္ တဖက္ရွိ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းၿမိဳ႕မွ ဘုရင္ကံရာဇာၾကီးကသိမ္းယူျပီး ေစာစစ္ကိုေယာကၡမအရာထားကာ သမီးေတာ္ (၂)ပါးအား မိဖုရားေျမာွက္ျပီးေက်ာက္ပန္းေတာင္းျမိဳ႕တြင္ ၂၄ ႏွစ္ စိုးစံေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္လူဦးေရတိုးပြားလာမူ ေၾကာင္းေျမျပန္႔ေဒသတြင္ ေျမေနရာ ေရႊ႕ေျပာင္းကာ ဒုတိယဓညဝတီၿမိဳ႕ကို စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲေလသည္။
၁၈၈၆ ခုႏွစ္က ကပၸတိန္ G C.Rigby ကထိုေတာင္ကုန္းသိုေျမတိုင္းရန္ေရာက္ခ့ဲစဥ္က ဤေနရာမွာ လူေနထိုင္ခ့ဲေသာ ေနရာေဟာင္း settlement တစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ့ဲပါသည္။ထို႕ေနာက္ ေဝသာလီေခတ္တြင္လည္းကြင္းဆက္မ်ား မျပတ္ခ့ဲပါ။ ေဝသာလီေခတ္ မဟာတိုင္းစျႏၵ AD~(327-384)လက္ထက္ဥႆလင္းေစတီေတာ္ကို ျပန္လည္မြမ္းမံခ့ဲေလသည္။ ေဝသာလီေခတ္၏ အၾကြင္းအက်န္တစ္ခုျဖစ္ေသာ မီးေခ်ာင္းဝရွိ နတ္ရုပ္ ျဖစ္သည္။ ယခုကား အသစ္တဖန္ျပဳလုပ္ထားေပျပီ။ မီးေခ်ာင္းဝမွဆန္တက္လာရာတြင္ င/ျမင္းေသာင္း ေက်းရြာ၌ကား ဗုဒၶ၏ ဗ်ာဒိတ္ရ ဓါတ္ေတာ္ျဖစ္ေသာ မီးေညာင္းရိုးဓါတ္ေတာ္တည္ရွိေပသည္။ ဤဓါတ္ကိုအစြဲျပဳ၍ ဤေခ်ာင္းကို မီးေခ်ာင္းဟုေခါာေျကာင္းဆိုသည္။
မီးေခ်ာင္းဖ်ား၌ ရခိုင္လူမိ်ဳးမ်ားျဖစ္ျကေသာ ျမိဳတိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ခ့ဲၾကေၾကာင္း သမိုင္းအေထာက္ထားမ်ား ေတြ႔ရွိရေပသည္။ ေဝသာလီေခတ္၌ အျမတူ အျမကူ ပဲျဖဴတို႔သည္။ ဤမီးေခ်ာင္းေဒသမွ ျဖစ္ၾကသည္ဟုဆိုသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္၌လည္း မီးေခ်ာင္းစားသည္ ျမိဳအခ်ိဳ႕ေထာင္လႊားျခားနားမူေျကာင္း ႏွိမ္နင္းခ့ဲရသည္။ ထို႔ေၾကာင္း ဤေဒသတြင္ ျမိဳလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ၾကာရွည္စြာကပင္ ေနထိုင္ခ့ဲၾကေၾကာင္းသိသာေပသည္။
ဆလိုင္းခင္တလင္းက သူ႕ေဆာင္းပါးရဲ႕ အပိုဒ္(၁၄) မွာ ပလက္ဝျမိဳ႕နယ္ဟာ ရခိုင္ပိုင္နက္ထဲသို႔ လံုးဝမက်ေရာက္ခ့ဲေၾကာင္းဆိုထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔ေဆာင္းပါး၏ အပိုဒ္(၁၅)မွာ ယခုလိုေဖာ္ျပထားပါသည္။"ဒီေနရာမွာ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ နယ္ခ့်ဲအဂၤလိပ္ေတြက ခ်င္းေတာင္တန္းေဒသကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမအရ အပိုင္းပိုင္းခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲတာေတြ႔ရမွာပါ အေစာဆံုးအေနနဲ႔ ပလက္ဝေဒသကို ၁၈၇၀ ေလာက္မွ ရခိုင္ေတာင္တန္းေဒသအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲသလို မင္းတပ္ ကန္ပတ္လက္နယ္ကို ပခုကၠဴေတာင္တန္းေဒသအျဖစ္ ေျမာက္ပိုင္းခ်င္းေတာင္တန္းေဒသအျဖစ္ 
၁၈၉၆ ေလာက္မွ အုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲတာ ျဖစ္ပါတယ္"ဟုေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဘယ္တုန္းကမွ ရခိုင္ပိုင္မျဖစ္ခ့ဲပါဘူးဆိုတဲ႔ ပလက္ဝ ဟာသူေဆာင္းပါးရဲ႕အပိုဒ္ (၁၅)မွာပဲျပန္ ပါေနပါေတာ့တယ္။ သည္ေနရာတြင္ ကြ်န္ေတာ္ေျပာလိုသည္မွာ နယ္ခ်ဲ့မ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားလည္ပတ္နိုင္ဖို႔ရန္အတြက္ နယ္ေျမေတြကိုအမ်ိဳးမ်ိဳးစိပ္ပိုင္းအုပ္ခ်ဳပ္ခ့ဲတာကို အထူးေျပာေနစရာ လိုလိမ့္မည္ မထင္ပါ။ သိမ္းျပီးစ ျမန္မာနိုင္ကိုလည္း အိႏၵိယနိုင္ငံ၏ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔တာကိုလူတိုင္းအသိပါ။ ေနာက္မွျမန္မာေတြ ြေတာင္းဆိုလို႔ သီးျခားျဖစ္လာခ့ဲတာပါ။
ဆလိုင္းခင္တလင္း ေရးတဲ႔ေဆာင္းပါးကိုျပန္လွည့္ရေအာင္ပါ၊ သူက ရခိုင္ျပည္နယ္ဆိုတာ ဘယ္တုန္းကမွမရွိခဲ႔ဘူး။ ၁၉၇၄ ဖြဲစည္းပံုနဲ႔ေပၚလာတာလို႔ေျပာထားပါတယ္။ သူေျပာတာ ရာနႈန္းျပည့္မွန္ပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ဆိုတာ ၁၉၇၄ ဖြဲစည္းပံုနဲ႔ေပၚလာတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရခိုင္ေတြဟာ ျပည္နယ္နဲ႔ေနလာခ့ဲတာမဟုတ္ပါ သီးျခာကိုယ္ပိုင္ဘုရင္နိုင္ငံနဲ႔ေနလာခ့ဲျကတာပါ။ ဘုရင္ဆိုေပမဲ႔ ပေဒသရာ္ဘုရင္မဟုတ္ပါ။ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ပါ။ ဘုရင္မေကာင္းရင္ျပည္သူကျဖဳတ္ခ်လို႔ရပါတယ္။ ဒုတိယေျမာက္ဦး ဘုရင္ သီရိသုဓမၼရာဇာ 
AD~(1622-1638)လက္ထက္မွာ ကြၽန္းစနစ္ကိုဖ်က္သိမ္းခ့ဲပါျပီ။ထိုမင္းလက္ထက္မာ ေဆးရံု(ရတာနမာန္ေအာင္ေစတီအနီး)နဲ႔ေဆးကုးသတ့ဲ စနစ္ရွိေနပါျပီ။၁၇၈၄ ရခိုင္ဗမာ ေနာက္ဆံုးစစ္ပြဲမွာ ရခိုင္တပ္က လက္ပစ္ဗံုးသံုးေနပါျပီ။ (စာေပအေထာက္ထားရွိပါတယ္)ဘာလို႔ရံႈးသြားလည္းဆိုေတာ့ စည္းလံုးမူၿပိဳကြဲေနလို႔ပါပဲ။ ရခိုင္နိုင္ငံက်ဆံုးတဲ႔ေန႔ကပဲ ရခိုင္နိုင္ငံဟာ ေန႔ခ်င္းညခ်င္းငရဲျပည္ျဖစ္သြားပါသည္။ ဒါဟာ ရခိုင္မွာ ျပည္နယ္မရွိခ့ဲဘူးဆိုတာ သက္ေသနဲ႔တကြ အနည္းအက်ဥ္းရွင္းျပတာပါ။

  ရခိုင္သမိုင္း အနည္းအက်ဥ္းေဖာ္ျပပါမည္(ေျပာျပဖို႔လိုအပ္မည္ထင္၍)
-----------------------------
ေရွ႕က်လြန္းေသာ ဝါသုေဒဝညီေနာင္အစ ျဗဟၼဏသိဒီ မင္း ၂၃ ဆက္ကိုခ်န္လွပ္ျပီး ဓညဝတိေခတ္မွစပါမည္။
ဓညဝတီကို ပထမ ဒုတိယ တတိယ ဟုသံုးေခတ္ခြဲထားပါေသးသည္။BC 3325 မွ AD 272 ထိ ရခိုင္သကၠရာဇ္ ၅၉၉၅ မွ ၁၉၅ ထိ ဓညဝတီေခတ္ျဖစ္ပါသည္။ရခိုင္သကၠရာဇ္ကို ျကားတြင္ ၃ ၾကိမ္ဖ်က္ခဲ႔ပါသည္။ ဓညဝတီကို ေခတ္လြန္သိပၸံသမိုင္ပညာရွင္မ်ားက စိတ္ကူးယာဥ္ေခတ္ဟုေျပာျကပါသည္။ သို႕ေသာ္ ဓညဝတိီ အုတ္ျမိဳ႕႐ိုး ႏွင့္ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာမ်ား မႏၱေလးေရာက္မဟာမုနိတို႔မွာ ငုတ္တုတ္ ထိုင္ ကာရွိေနပါေသးသည္။
ဓညဝတီေခတ္ျပီးလ်င္ ေဝသာလီေခတ္လာပါသည္။ေဝသာလီေခတ္သည္ 
AD 327 မွ 818 အထိရခိုင္သကၠရာဇ္ ၂၄၉ မွ၁၅၆ထိျဖစ္ပါသည္။ျကားတြင္ရခိုင္သကၠရာဇ္ကိုတစ္ျကိမ္ျဖိုးခ့ဲပါသည္။ေဝသာလီေခတ္ သမိုင္းရုပ္ျကြင္းမ်ားကို ရခိုင္ျပည္အႏွံ႔ေတြ႔နိုင္ပါသည္ အထင္ရွားဆံုးမွာ အာနႏၵစျႏၵားေက်ာက္စာ ေဝသာလီဘုရားျကီး နွင့္ေဝသာလီနန္းၿမိဳ႕႐ိုးတို႔ျဖစ္ပါသည္။ ေဝသာလီေခတ္ျပီးလ်င္ ေလးျမိဳ႕ေခတ္(AD 818 မွ 1406) ရခိုင္သကၠရာဇ္(၁၈၀ မွ ၇၆၈)ထိ ျဖစ္ပါသည္။ေလျမိဳ႕ေခတ္၏ အထင္ရွားဆံုးမွာ တရားေစာင့္ေသာရခိုင္ဘုရင္မင္းထိး ျဖစ္ပါသည္။နန္းသက္ ၁၀၆ ႏွစ္ရွည္ခ့ဲပါသည္။သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ မတိုင္မီအထိ မူလတန္းျမန္မာစာ အတန္းတစ္ခုမွာ ထိုဘုရင္အေၾကာင္းကိုသင္ခ့ဲရပါသည္။ေက်ာက္စာ ႏွင္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာအထိမ္းအမွတ္ေပါင္းမ်ားစြားရွိပါသည္။ေလးျမိဳ႕ေခတ္၏ အထင္းရွားဆံုးေက်ာက္စာမွာ ေလာင္းျကက္ေတာင္ေမာ္ေက်ာက္စာျဖစ္ပါသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ျပီးလ်င္ ေျမာက္ဦး(AD 1430 မွ 1784 ရခိုင္သကၠရာဇ္ ၇၉၂-၁၁၄၆) ေခတ္လာပါသည္။ေလးျမို့ေခတ္ႏွင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္ျကားတြင္ျပည္ပရန္အခ်ိဳ႕ေျကာင္း ႏွစ္ေပါင္း၂၀ ေက်ာ္ခန့္ ရခိုင္မင္းဆက္ပ်က္ခဲ႔ပါသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ရုပ္ၾကြင္းမ်ားကို အေထြထူးမေျပာေတာ့ပါ ေျမာက္ဦးကိုသာလားျကည့္လိုက္ပါ။
၁၇၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ဗဒံုမင္းကသိမ္းယူ ပါေတာ့သည္။ထိုအခ်ိန္မွစျပီး ရခိုင္ဟာ ကြၽန္ဘဝလံုးလံုးျဖစ္ရပါေတာ့သည္။ ဒါဟာ ရခိုင္ သမိုင္းကို အက်ဥ္းခ်ံဳေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။
 ေဒသတြင္းေနထိုင္သူမ်ားရံုးျဖင့္ သူပိုင္သည္ငါပိုင္သည္ျငင္းရန္မသင့္ပါ။ ထိုသို႔ဆိုပါက ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာ ေမာ္လၿမိဳင္တို႔ကို ဘဂၤလီမ်ားသို႔လႊဲေပးရံုသာရွိပါသည္။သူပိုင္ငါပိုင္လြန္ဆြဲဖို႔ေျပာတာမဟုတ္ပါ။ထိုသို႔လြန္ဆြဲေနမည္ဆိုပါက မသမာသူမ်ား၏ လွည့္ကြက္ကိုခံရနိုင္ေပမည္။ကြၽန္ေတာ္သည္ေဆာင္းပါးကိုေရးတာ တျခားရည္ရြယ္ခ်က္မပါပါ။ဆလိုင္းခင္တလင္း Chin World ဂ်ာနယ္မွာေျပာခ့ဲသလို ပလက္ဝ ဟာရခိုင္ပိုင္ျဖစ္ခ့ဲမျဖစ္ခ့ဲဆိုတာ ေလ့လာေစျခင္းသာျဖစ္ ပါသည္။
တိုင္းရင္းသာေတြအခ်င္းခ်င္း အတူျငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္လာျကပါျပီ။အနာဂတ္မွာလည္း ျငိမ္းေအးစြာပဲ အတူတကြခရီးဆက္ျကရေအာင္ပါ။
ခ်င္းအမ်ိဳးသားေန့ကို ကြၽန္ေတာ္တို့ အေလးထားသလို႔ ခ်င္းရိုးရာဓေလ့ကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႕ခ်စ္ပါတယ္။ဘာေၾကာင္းဆို ရခိုင္နဲ႔ခ်င္းဟာ အနီးစပ္ဆံုးမိတ္ေဆြေတြျဖစ္သလို အနာဂတ္မွာလည္း လက္တြဲၾကရေအာင္ပါ။
                             အတက္ေသ်ွ-မင္းျပား
က်မ္းကိုစာရင္း
-----------
(၁)ရကၡပူရေျကးမံုက်မ္း -- ပထမအျကိမ္ --ဓညဝတီဦးေအာင္ေဇယ်
(၂)ရခိုင္မဟာရာဇာဝင္ျကီး-- ထြန္းေရႊခိုင္(မဟာဝိဇၨာ)
(၃)ရခိုင္မဂၢဇင္း  အမွတ္(၂၃)
(၄)ရခိုင္ရာဇာဝင္သစ္က်မ္း---အရွင္စႏၵမာလာလကၤာရ-ရမ္းျဗဲၿမိဳ႕မ ေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္
(၅) DEPT ..History...Second year
(၆)Chin World New Journal
   (16,june 2013)
မွတ္ခ်က္။  ။သည္ေဆာင္းပါးသည္ ၂၀၁၃ ကပင္ ေရးသားထားခ့ဲေသာေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္။ ယခုအခါ လိုအပ္သည္ဟုထင္၍ ျပန္လည္တင္လိုက္ပါသည္။

Credit ပါ