Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာအစ အာနႏၵစျႏၵမင္းက

လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာအစ အာနႏၵစျႏၵမင္းက

===========================


 ျပတ်ဟံ ေန႔စဥ္မျပတ္ ၊ ဂါသာယံ တရားခမ္းမႀကီး၌ ၊ သႀတံ စည္းေ၀းတုိင္ပင္ျခင္းကုိ  ၊ သဒါ  အခါခပ္သိမ္း၊   ျပ၀တၱိတမ္ အၿမဲလုပ္ေလ၏ ။အတိ၀ဓ်ာဂၥ အလြန္ေသထုိက္ သတ္ထုိက္ေသာ သူတုိ႔ ကုိလည္း ၊ဂရုဏ်ာ သနားၾကင္နာစြာျဖင္႔ ၊ ဘကၱ ထမင္းအစာ၊ ျပာဏိေနာ ေသာက္ေရေပးကာ၊သဒါး အခါခပ္သိမ္း၊ ေမာစိတာ  လႊတ္ေတာ္မူေလသည္။ 
************************************

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ဂါထာ(၅၈)သည္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ၏ စာေၾကာင္းေရ (၅၉-၆၀)တြင္ရွိ သည္။ အာနႏၵစျႏၵမင္းႀကီးသည္ မင္းတကာ႔မင္းတုိ႔ ျပဳႏုိင္ခဲ႔ေသာ  သမုိင္း၀င္ဘာသာေရး ပြဲေတာ္ႀကီးျဖစ္ေသာ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ က်င္းပၿပီး ၊ အထူူးထူးအျပားျပား မ်ားျပားစြာေသာကုသုိလ္ ေကာင္းမႈမ်ားကုိ အလြန္စင္ၾကယ္ေသာစိတ္ျဖင္႔ ျပဳလုပ္ခဲ႔သည့္ေၾကာင္းကုိ ဂါထာပုဒ္(၄၅)မွ (၅ရ)ထိတြင္ ေရးထုိးပါရွိသည္။ 

**
ယခု ဤဂါထာတြင္ အာနႏၵစျႏၵမင္းႀကီးသည္ ဒါန သီလ ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈ မ်ားကုိ အၿမဲျပဳလုပ္ေနသူျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ အကုသုိလ္ အမႈျဖစ္သည့္ သူ တစ္ပါးအသက္ကုိ သတ္ျခင္း ၊ ပုတ္ျခင္း ၊ႏွိပ္စက္ျခင္းမ်ားကုိ လုံး၀ ေရွာင္ရွား လုိျခင္းေၾကာင္႔လည္းေကာင္း ၊  တစ္နည္း  မိမိေဆာက္တည္ေသာ သရဏာဂုဏ္သုံးပါးႏွင္႔ သီလ မက်ိဳးမေပါက္ မပ်က္ေစလုိေသာေၾကာင္႔လည္း ေကာင္း၊ ကုသုိလ္အဟုန္ ထုံမြန္းေနေသာေၾကာင္႔လည္းေကာင္း မိမိတုိ င္းႏိုင္ငံ တြင္း၌ အလြန္တရာ ေသဒဏ္ေပးထုိက္ ၊ သတ္ထုိက္ေသာ ရာဇ၀တ္ သားမ်ားကုိ တရားသဘင္ ခမ္းမႀကီးတြင္  ေန႔စဥ္ေန ႔တုိင္း စည္းေ၀းကာ ပညာရွိ မင္းတုိင္ပင္အမတ္ၾကီးမ်ားႏွင္႔ ၾကားနာ တုိင္ပင္၍ သူ႔တစ္ပါးအသက္ကုိ မသတ္ဘဲ အခါ ခပ္သိမ္း ခ်မ္းသာေပးေလသည္။ ထုိ႔အျပင္ ထုိေသထုိက္သတ္ထုိက္ေသာ ရာဇ၀တ္သားမ်ားအား သနားၾကင္နာ စြာျဖင္႔ ထမင္းအစာ ေသာက္ေရေပးကာ လြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာေပးေတာ္မူသည္ကုိ ေရးထုိးမွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ဂါထာျဖစ္ပါသည္။

 ထုိေၾကာင္႔ ရာဇ၀တ္သားမ်ားအား လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာေပးေသာ အစဥ္အလာ ဓေလ႔သည္ ရခုိင္ေ၀သာလီေခတ္ အာနႏၵစျႏၵမင္းမွ အစျပဳေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပလုိက္ရပါသည္။

---

မွတ္ခ်က္ - တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ သကၠတအကၡရာေဖါင္႔စာလုံးမ်ားသည္ ကြန္ပ်ဴတာေဖါင္႔ မရွိသ႔ျဖင္႔ ပုံစာကုိအတည္ယူၾကပါရန္။

ေမာင္ျဖဴ (ႀကြီတဲကၽြန္း)