Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ရခိုင္ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ သက္ေသပစၥည္းတစ္ခု

အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ဂါထာအမွတ္(၅၃)

******************************



ရခိုင္ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ သက္ေသပစၥည္းတစ္ခု
============================

ေလာဟပါၾတာဏ် ေနကာနိ သေႏၷၾတ စီ၀ရာဏိစ၊ နာနာေဒဂါ ဂတာနံာစ ဘိကၸဴဏံာ ေဂၚရ၀ါဒၵေဒၚ။
----------------------------------------------------



ဂါထာ(၅၃) အဓိပၸါယ္
*
ဂါထာအမွတ္ ၅၃ သည္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၅၄-၅၅ တြင္ ရွိပါသည္။ အာနႏၵစျႏၵ မင္းၾကီးသည္ သဂၤါယနာတင္ရန္အတြက္ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ား ပင္႔ေဆာင္ေ ၾကာင္း၊ ၾကြေရာက္လာေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သဂၤါယနာတင္ ရန္ အတြက္ ေ၀သာလီ ေနျပည္ေ တာ္၌ ကာလရွည္စြာ သီတင္း သုံးေန ထုိင္ ရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ သကၤန္း၊သပိတ္မ်ား အခက္အခဲမျဖစ္ ရေအာင္ ေကာင္းျမတ္ေသာ သကၤန္းမ်ားႏွင္႔ ေၾကးသပိတ္ ခြက္တုိ႔ကုိ အလြန္ရုိေသ ေလးျမတ္စြာျဖင္႔ ကပ္လွဴပူေဇာ္သည္ကုိ ေရးထုိးထားျခင္းျဖစ္သည္။
**
အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာအလုိအရဆုိလွ်င္ သဂၤါယနာတင္ရန္ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္ ျပည္တြင္း ျပည္ပမွ ၾကြေရာက္လာေသာ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးရန္ ၾကိဳတင္ေဆာက္လုပ္ထားေသာ အာနေႏၵာ ဒယေ က်ာင္းေ တာ္ၾကီးမ်ားတြင္ ေနရာခ်ထားေပးၿပီး ထုိေက်ာင္းတုိက္မ်ား၌ သီတင္းသုံးၾကေ သာ ရဟန္းသံ ဃာေတာ္မ်ားအတြက္ အသုံးျပဳရန္ လုိအပ္ေသာ သကၤန္း၊ သပိတ္ ခြက္မ်ား လွဴဒါန္းသည္ကုိ သိရွိရသည္။
***
ထုိနည္းတူ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္း တြင္လည္း (သီဟိုဠ္ကြ်န္းက၊ ဓူရႏွစ္ျဖာ၊ ငါးရာစီမ်ွ၊ရို႕ျပည္မမွ၊ ဓူရတေထာင္၊ ပင့္ေဆာင္ေ ကြ်းေမြး၊“လွဴပဲြက်င္းပ”) ဟု ေရးစပ္ပါရွိေသာေၾကာင္႔ သဂၤါယနာတင္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ ပင္႔သံ ဃာေ တာ္မ်ားအား လွဴဒါန္းသည္ကုိ သိရသည့္အျပင္ သံဃာေတာ္မ်ား အေရ အတြက္ကုိလည္း တိတိက်က် သိလာရပါသည္။ 

ထုိေၾကာင္႔ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာပါ စာသားမ်ား ႏွင္႔ ပညာေမဓာေမာ္ကြန္းတြင္ ေရးစပ္ထားေသာ စာသားတုိ႔သည္ တစ္ထပ္တည္း တူညီေနသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။
****
ပုံတြင္ျပထားေသာ ေၾကးသပိတ္သည္ အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာမွာ ပါသည့္အတုိင္း ရခိုင္ေ၀သာလီတြင္ သဂၤါယနာတင္သည့္အခါ အနယ္ နယ္အရပ္ရပ္မွ ပင္႔သံဃာေတာ္မ်ားအား ကပ္လွဴပူေဇာ္ခ႔ဲေသာ ေၾကး သပိတ္ျဖစ္ဟန္ရွိေပသည္။

ေၾကးသပိတ္သည္ ၾကမ္းျပင္ႏွင္႔ ကာလရွည္စြာ ထိေတြ႔ပြတ္တိုက္မႈေၾကာင္႔ ယခုအခါ ထုိေၾကးသပိတ္မွာ ဖင္၌ အေပါက္ျဖစ္ သြားေလၿပီ။ သပိတ္အနား အေပၚပုိင္းမွာလည္း တစ္လက္ မေလာက္ ပဲ႔ေနသည္ဟု သိရွိရပါသည္။ ထုိပဲ႔ေနေသာ ေနရာအား ေၾကးျပားငယ္တစ္ျပားျဖင္႔ ဆက္ထားသည္။ ေၾကးသပိတ္မွာ ကာလရွည္စြာ အသုံးျပဳခဲ႔မႈ ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျဖတ္ သန္း ခဲ႔ရမႈကုိ ၾကမ္းျပင္ႏွင္႔ ထိေတြ႔မႈ မ်ားေသာ သပိတ္၏ ဖင္တြင္ အေပါက္ျဖစ္ေနသည္က သက္ေသခံေနသည္။ ေၾကးသပိတ္၏ အေလးခ်ိန္ မွာ တစ္ပိသာခန္႔ရွိမည္ဟု ခန္းမွန္းရပါသည္။



အဆုိပါ ေ၀သာလီေခတ္ ေၾကးသပိတ္သည္ ေက်ာက္ျဖဴ-ရမ္းျဗဲ ကားလမ္းရွိ မူရြင္းရြာ-ကုန္ေဘာင္ ေက်ာင္းတိုက္တြင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထိန္သိမ္း လာေသာ ေၾကးသပိတ္ျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။ ေၾကးသပိတ္ပုံမ်ားကုိ ရခုိင္သမုိင္းသုေတသီ (ခိုင္ေမာ္ကြန္း- စစ္ေတြ )မွ ေက်းဇူးျပဳပါသည္။
-------------------------
တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ သကၠတေ၀ါဟာရစကားလုံး အကၡရာမ်ားကုိေရးရာတြင္ ေဖါင္႔မရွိေသာေၾကာင္႔ အကၡရာ အမွန္ဖတ္လုိပါက ပုံစာတြင္ဖတ္ၾကပါရန္။
ေမာင္ျဖဴ - (ႀကြီတဲကၽြန္း)
30.12.2018- 11း58 PM

Credit > Mg Phru




Comments