Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ဗမာတို႔၏နာမည္ယဥ္ေက်းမႈကိုထီထြင္ခဲ့သည့္ ပုဏၰားလူမ်ိဳးဆရာႀကီးဦးရာမ

ဗမာတို႔၏နာမည္ယဥ္ေက်းမႈကိုထီထြင္ခဲ့သည့္
ပုဏၰားလူမ်ိဳးဆရာႀကီးဦးရာမ
ဗမာနာမည္ယဥ္ေက်းမႈျဖစ္ေပၚမလာမွီသမိုင္းေနာက္ခံ
                 လူမ်ဳိးတမ်ဳိးသည္ မိမိစာေပႏွင့္ သွ်ဥ္၍သာလွ်င္ နာမည္ထါးေလ့ ရွိသည္။ ထိုအတိုင္းပင္ ပုဂံေခတ္တြင္ ဗမာတို႔သည္ ျမန္မာစာကို မတတ္မွီ အခ်ိန္က ရခိုင္သားတို႔ ပုဂံသို႔ မေရာက္မွီ အခ်ိန္က ပ်ဴစာႏွင့္သွ်ဥ္ေသာ ပ်ဴနာမည္ ထါးနည္းစနစ္ကိုသာ က်င့္သံုး ခဲ့ၾကသည္။
               သမုဒရစ္၊ ရေသ့ေၾကာင္၊ ပ်ဴမင္းထီး၊ ထီးမင္းယဥ္၊ ယဥ္မင္းပိုက္၊ ပိုက္ေသဥ္ေလ၊ ေသည္လည္ေၾကာင္၊ ေၾကာင္ဒူရစ္၊ သည္းထန္မင္း၊ မုကၡမန္(အမတ္)၊ သာရမြန္၊ သိုက္တိုင္၊ ေသည္လည္ေၾကာင္ငယ္၊ ေသည္ေလပိုက္၊ ခန္းေလာင္း၊ ခန္းတက္၊ ထြန္ထိုက္၊ ထြန္ပိုက္၊ ထြန္ျခစ္၊ ပုပၸါးေစာရဟန္း၊ ေရႊအံုးသီး၊ ပိတ္သံု၊ ပိတ္ေတာင္း၊ ေစာေခြး၊ ျမင္းေကၽႊး၊ သိန္းခံ၊ သိန္းခြံ၊ ထြန္တြင္း၊ ေရႊေမွာက္၊ ထြန္လတ္၊ ေစာခင္နစ္၊ ခဲလူး၊ ပ်ည္ျပား၊ တန္နက္၊ စေလငေခြး၊ သိန္းခို၊ ေညာင္ဦးေစာရဟန္း၊ ကြမ္းေဆာ္ေၾကာင္ျဖဴ၊ က်ဥ္စိုး၊ စုကၠေတး။  ။ အထက္ပါ မင္းမ်ား၏ နာမည္မ်ားတြင္ ပါဠိနာမည္ျဖင့္ နာမည္ေပး နည္းစနစ္ကို မေတြ႔ရေပ။ အေနာ္ရထါမင္း လက္ထက္ ရခိုင္သားမ်ား ပုဂံသို႔ေရာက္ၿပီးမွသာလွ်င္ အေနာ္ရထါ(ပါဠိပ်က္)၏ နာမည္သည္ သီရိအႏုရုဒၶေဒ၀ (ပါဠိစစ္စစ္နာမည္) ဟူ၍ ျဖစ္လာေလသည္။ ထို႔ျပင္ အေနာ္ရထါမင္းေနာက္ ဆက္ခံေသာ ေစာလူး၊ က်န္စစ္၊ အေလာင္းစည္သူ၊ မင္းရွင္ေစာ၊ နရသူ၊ နရသိခၤ၊ နရပတိစည္သူ၊ ေဇယ်သိခၤ၊ က်စြာ၊ ဥဇနာ၊ နရသီဟပေတ့၊ သီဟသူ၊ ေက်ာ္စြာ၊ ေစာနစ္၊ ေစာမြန္နစ္၊ မင္းတို႔တြင္လည္း ပါဠိနာမည္ေပးနည္း စနစ္ႏွင့္ ရခိုင္သားတို႔၏ နာမည္ေပးနည္း စနစ္တို႔ကိုသာ ေတြ႔ရေလသည္။
မြန္လူမ်ိဳးတို႔၏နာမည္ယဥ္ေက်းမႈ
ေအဒီသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀ တစ္ေထာင္ ခန္႔မွစ၍ မြန္တို႔၏ နာမည္မ်ားကို ေလ့လာ ၾကည့္လွ်င္ သီဟရာဇာ(မ႑လိပ္)၊ ဘာႏုရာဇာ၊ သု၀ဏၰမေဟသီ၊ နရုတိ၊ သမလ၊ ၀ိမလ၊ ဂိႏၵရာဇာ၊ မိဂါဒိဗၺ၊ ဂိဇၥ်ဒိယရာဇာ၊ က၀ိတ၊ ပဥၥလရာဇာ၊ အတၱသာရ၊ အႏုရာမ၊ မိဂါဒိဗၺငယ္၊ အဂၢသမႏၱရာဇာ၊ ပုဏၰရိက၊ တိႆ၊   မႏူဟာ၊ ဗညားဓမၼရာဇာ၊ ဗညားရံ၊ ဗညားရူပ၊ ဗညား က်န္း၊ လိပ္မြတ္ေထာ၊ သမိန္ဗရမ္း ဗညားဒလ လဂြမ္းအိမ္ ရာဇာဓိရာဇ္ စေသာ အမည္မ်ားကို ေတြ႔ရသည္။ မြန္ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဗမာတို႔အေပၚ ယဥ္ေက်းမႈ အရ လႊမ္းမိုးသည္ ဆိုလွ်င္ ဗမာ တို႔သည္ မြန္တို႔ကို အထင္ႀကီး သည္ဆိုလွ်င္ ဗမာတို႔၏ နာမည္ေပး ယဥ္ေက်းမႈ၌ မြန္ နာမည္ တို႔ကို ေတြ႔ၾကရ မည္ျဖစ္သည္။
ရခိုင္နာမည္ယဥ္ေက်းမႈ

          ရခိုင္တို႔သည္ ဘာသာ အယူ စာေပ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ စသည့္ ယဥ္ေက်းမႈ တို႔ကို ဟိႏၵဳတို႔ထံမွ လက္ခံ၍ နည္းနာ ယူခဲ့ၾကသည္။ ဟိႏၵဳ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ရခိုင္ကို လႊမ္းမိုးခဲ့သည္။ ဘီစီ ၃၃၂၅ ခု မတိုင္မွီက မင္းအမည္ မိဖုရားအမည္ တို႔ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သိႏိုင္ပါသည္။ ျဗဟၼဏရာဇာ အဥၥနေဒ၀ီ ၀ါသုေဒ၀ ဗလေဒ၀ ျဗဟၼဏသုႏၵရ သုနႏၵရီ စသည့္ အမည္တို႔မွာ ပါဠိနာမည္ ေပးနည္း မ်ားပင္ျဖစ္ေလသည္။ ပထမ ဓည၀တီေခတ္ ဘီစီ ၃၃၂၅-၁၅၀၇ ခု အတြင္းတြင္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ နာမည္ေပးျခင္း အျပင္ ကိုယ္ပိုင္ ရခိုင္ နာမည္ ေပးနည္း စနစ္ ကိုပါ ထီထြင္ သံုးစဲြလာႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ မာရယု မာရအံု သူရိယစႏၵရား ကံရာဇာႀကီး ကံရာဇာငယ္ သာရမိတၱ မင္းထီး စည္ေပါင္သူ ေက်ာ္ေခါင္စည္ လက်ၤာစည္သူ ေဇယ်နႏၵသူ မင္းလွေမြး မင္းလွႀကီး မင္းနံျဖဴ မင္းေခါင္ငယ္ မင္းသီဟ မင္းငယ္ေပ်ာ္လွစည္သူ စသည့္ အမည္မ်ားကို ေတြ႔ရသည္။ ထို႔ျပင္ မိဖုရား အမည္မ်ားမွာ ရုစ္မာလာ သီလဘီ ဓမၼေဒ၀ီ သုဘရူပီ သုလာပီ ေစာမာလာ ေစာပန္းကံုး ေစာပန္းႏု ေစာပန္းေ၀ ေငြဒါးအိမ္ ရွင္လွေက်ာ္ ကလွ်ာ၀င္း ေစာညက္ထြား ဆင္းလွေရႊ ေရႊစင္ဦး ေစာလွေခါင္ ပတၱျမားေသြး ေစာစစ္ ေစာဘုန္းထြဋ္ စသည့္ အမည္တို႔ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤနာမည္မ်ားသည္ ဘီစီေခတ္ ရခိုင္ နာမည္မ်ား ျဖစ္ေလသည္။
ပုဂံေရာက္ရခိုင္
ပုဂံျပည္တြင္ အေနာ္ရထာမင္းသည္ ခရစ္သကၠရစ္ ၁၀၄၄-၁၀၇၇ ခုႏွစ္ထိ ထီးနန္း စိုးစံခဲ့သည္။ ရခိုင္ျပည္ ပဥၥာၿမိဳ႕ေခတ္ မင္းဘီလူး ၁၀၆၂-၁၀၆၈ ကို လုပ္ႀကံ၍ ၾကားမင္း (သာဂီႏြယ္မဟုတ္သူ) ၀ေရာင္းငွက္ သခၤယာ ထီးနန္း ရရွိလာသည္။ သာဂီႏြယ္ရိုး မင္းဘီလူး ၏သား မင္းရဲဘယ သည္ သားေတာ္ လက်ၤာမင္းနန္ ကိုေခၚ၍ ေနာက္လိုက္ တစ္ေထာင္ ခန္႔ႏွင့္ (လူေပါင္း ၇၅၀ ဟုဆိုသည္) ပုဂံျပည္ အေနာ္ရထာမင္းထံ ခိုလွံဳေလသည္။
ပုဏၰားလူမ်ိဳးဆရာႀကီးဦးရာမ၏နာမည္ေပးနည္းစနစ္
ျဗာဟၼဏလူမ်ိဳးဆရာႀကီးဦးရာမသည္ ရွင္မွာအစ လူမွာအလယ္ တိရိစၧာန္တြင္ အဆံုး အကၡရာျဖင့္ နာမည္ေပးနည္းႏွင့္ ၾကက္သြန္ျဖဴဥတလံုးစု နည္းတို႔မွာ ဗမာနာမည္ေပး နည္း မဟုတ္သည္ကိုသိ၍၊ ဗမာလူမ်ိဳးတို႔တြင္ နာမည္ေပး ယဥ္ေက်းမႈ မရွိသည္ကို သိ၍၊ ျပည္ေထါင္စု ေခတ္တြင္ ပထမဆံုး အေထါက္အထါး အခိုင္လံုဆံုး ကိုယ္ပိုင္ဗမာနာမည္ ထါး နည္းစနစ္ကို ထီထြင္ခဲ့သည္။
တနဂၤေႏြသားသမီးျဖစ္မူ။ ။ အစအကၡရာ တနဂၤေႏြ၊ အလယ္အကၡရာ တနလၤာ ၾကာသပေတး ေသာံၾကာ၊ အဆံုးအကၡရာမွာ ဗုဒၶဟူး စေန။
တနလၤာသားသမီးျဖစ္မူ။ ။ အစ တနလၤာ၊ အလယ္ အဂၤါ ေသာံၾကာ စေန၊ အဆံုး တနဂၤေႏြ ဗုဒၶဟူး ၾကာသပေတး။
အဂၤါသားသမီးျဖစ္မူ။ ။အစ အဂၤါ၊ အလယ္ တနဂၤေႏြ ဗုဒၶဟူး စေန၊ အဆံုး တနလၤာ ၾကာသပေတး ေသာံၾကာ။
ဗုဒၶဟူးသားသမီးျဖစ္မူ။ ။ အစ ဗုဒၶဟူး၊ အလယ္ တနဂၤေႏြ တနလၤာ ၾကာသပေတး၊ အဆံုး အဂၤါ ေသာံၾကာ စေန။
ၾကာသပေတးသားသမီးျဖစ္မူ။ ။အစ ၾကာသပေတး၊ အလယ္ တနလၤာ အဂၤါ ေသာံၾကာ၊ အဆံုး တနဂၤေႏြ ဗုဒၶဟူး စေန။
ေသာံၾကာသားသမီးျဖစ္မူ။ ။အစ ေသာံၾကာ၊ အလယ္ အဂၤါ ဗုဒၶဟူး စေန၊ အဆံုး တနဂၤေႏြ တနလၤာ ၾကာသပေတး။
စေနသားသမီးျဖစ္မူ။ ။ အစ စေန၊ အလယ္ တနဂၤေႏြ ဗုဒၶဟူး ၾကာသပေတး၊ အဆံုး တနလၤာ ေသာံၾကာ။
စသည့္ ဗမာတို႔တြင္ နာမည္ေပးနည္းစနစ္ မရွိသည္ကို သိ၍ ရွိေအာင္လုပ္ေပးခဲ့သည္။ ဤပုဏၰား မ်ားသည္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ဇာတ္ ရွိသူမ်ား ျဖစ္ ၍ အင္း၀မင္းထံတြင္ အမႈေတာ္ထမ္း၍ တိုင္းျပည္အက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္လာသည္မွာ ယေန႔ထက္တိုင္ျဖစ္သည္။ ဗမာမင္း အဆက္ဆက္ထံတြင္ ပညာရွိ လုပ္လွ်က္ ေနထိုင္ခဲ့ ေသာ္လည္း ဤ ပုဏၰားလူမ်ိဳး ျဗာဟၼာဇာတ္တို႔ကို ဗမာတို႔၏ ဇာတ္၀ံသ မရွိေသာ ေနရာတြင္ လိုသလို အသံုးခ်ကါ လူမ်ိဳး တမ်ိဳး အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းကို မခံခဲ့ၾကရေပ။ ဤသည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဗမာတို႔၏ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈကို မသိေသာ လူ႔ေက်းဇူးကို မသိေသာ သာဓက တခုပင္ျဖစ္သည္။ ဦးေက်ာ္ခိုင္
က်မ္းကိုး။ ၁။ အာတပၸနလက္ေတြ႔ေဗဒင္ေဟာနည္းက်မ္း ဆရာႀကီးဦးရာမ
   ၂။ ဗမာ့စစ္၀ါဒေအာက္မွလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ဗုဒၶသာသနာ က်ားႀကီးေက်ာ္ခိုင္ေအာင္

Comments