Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ရခိုင္သား ျဖစ္ေပၚလာပံု ႏွင့္ ျမမၼာ

ရခိုင္သား ျဖစ္ေပၚလာပံုႏွင့္ ျမမၼာ

ေရွးထံုးေဟာင္းဒ႑ာရီဆန္ေသာရခိုင္သားျဖစ္ေပၚလာပံုသမိုင္း
ေရွးရခိုင္ႀကီးမ်ား၏ အဆိုအရ ဘတၱကမၻာဟု မျဖစ္ေပၚမွီ ကမၻာမီးေလာင္၍ မီးၿငိမ္းေသာအခါ ေျမသင္းနံ႔ ေမြးသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဗာဟၼာဘံုမွ ျဗာဟၼာႀကီးမ်ားဆင္းလာကါ ေမြးေသာ ေျမသင္းခဲကို စားသျဖင့္ ကိုယ္ေရာင္ေပ်ာက္၍ လူျဖစ္သည္ဟူ၍ ေျပာစမွတ္ျပဳၾကသည္။ ဤသို႔ အယူရွိေသာ လူမ်ိဳးတို႔တြင္ အိႏၵိယ ျဗာဟၼဏ မ်ားသည္ အဓိကျဖစ္၍ ကမၻာဦးက်မ္းကိုဘင္ ဤသို႔ဟူ၍ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကသည္။
ျဗာဟၼာဟူသည္ ႏူးညံ့ သိမ္ေမြ႔သည့္ အတြက္ ပါဠိဘာသာ အားျဖင့္ ေမ ရမၼ ( ေမ-ငါ၊ ရမၼ-ေမြ႔ျခင္း၊ ႏွလံုးသိမ္ေမြ႔ ႏူးညံ့သည္ကို ျမမၼာဟုေခၚသည္။) ဟုလည္းေခၚရာမွ ျမမၼာ ဟူ၍ ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္။
ဤသို႔ ျဗာဟၼာမွ လူျဖစ္လာသည္ ဆိုသည့္ အယူအဆကို အိႏၵိယႏိုင္ငံ အျပင္ ရခိုင္ႏိုင္ငံ၊ မြန္ႏိုင္ငံ၊ ကရင္ႏိုင္ငံ၊ ပ်ဴႏိုင္ငံ(ဗမာ)၊ တို႔မွ ပညာရွိတို႔ ေရးသားေသာ က်မ္းမ်ိဳးစံုတို႔တြင္လည္း ေတြ႔ရသည္။  
(က)    လူႏွင့္ဇာတ္
၁။ မူလ ။ ။ လူ၏အစမူလသည္ ျဗာဟၼာ သို႔မဟုတ္ ျမမၼာ ျဖစ္သည္။
၂။ ဇာတိ။ ။ ျဗာဟၼာ (ျမမၼာ) မွ လူ ဇာတိ ျဖစ္လာသည္။
၃။ ဇာတ္။ ။ ဇာတိ ရ၍ ဇာတ္ ျဖစ္လာသည္။ ဇာတ္ = လႈပ္ရွားသည္ကို ဇာတ္ဟုေခၚသည္။ လူတြင္ လႈပ္ရွား၍ ရေသာ ဇာတ္ အပိုင္း ၄ ပိုင္း ရွိသည္ဟု သတ္မွတ္သည္။
(က) ဦးေခါင္းပိုင္း
(ခ) ရင္ဖတ္ႏွင့္လက္အပိုင္း
(ဂ) ခ်က္ ၀မ္းႏွင့္အဂၤါစပ္အပိုင္း
(ဃ) ဒူးမွေျခဖ်ားပိုင္း
လူတြင္ ဤအပိုင္း ၄ ပိုင္းကို လႈပ္ရွား၍ ရသည့္အတြက္ ဇာတ္ ဟုေခၚသည္။ မလႈပ္ေသာသူသည္ ဇာတ္ပ်က္သည္။ ဇာတ္ကိုေစာင့္ေရွာက္မထားႏိုင္ေသာ လူမွာ လူေသသာ ျဖစ္သည္။ အပိုင္း ၄ ပိုင္းတြင္ တခုေသာအပိုင္းမွ မလႈပ္ေသာ လႈပ္ရွားမႈ မရွိေသာ သူသည္ ဇာတ္ဆုံး၍ ေသသူသာ ျဖစ္သည္။
(က) ဦးေခါင္းပိုင္း။ ။ ျဗာဟၼာႀကီး၏ ဦးေခါင္းပိုင္း ပါးစပ္မွ ျဗာဟၼဏ ေခၚ ပုဏၰားဇာတ္ တို႔ ျဖစ္လာသည္။
(ခ) ရင္ဖတ္ ႏွင့္ လက္အပိုင္း။ ။ ျဗာဟၼာႀကီး၏ လက္ႏွင့္ ရင္ဖတ္အပိုင္းမွ ခတၱိယ မည္ေသာ  မင္းဇာတ္ ျဖစ္လာသည္။ ခတၱိယ=လယ္ေျမတို႔၏ အရွင္သခင္၊ လယ္ေျမတို႔ကို အစိုးရေသာ၊ လယ္ထြန္ရာတြင္ ဇြဲရွိေသာ ဇြဲေကါင္းေသာ၊ ခတၱိယဇာတ္ ျဖစ္လာသည္။ ျဗာဟၼာႀကီး၏ ရင္ဖတ္ႏွင့္ လက္ေမာင္းမွ ခတၱိယ ဇာတ္ ျဖစ္လာ သည္။
(ဂ) ခ်က္ ၀မ္းႏွင့္ အဂၤါစပ္အပိုင္း။ ။ ျဗာဟၼာႀကီး၏ ခ်က္ ၀မ္း အဂၤါစပ္ အပိုင္းမွ တဏွာႏွင့္ ေငြေၾကးကို ေလာဘရွိေသာ အလိုရွိေသာ ၿဗိသ ကုန္သည္ဇာတ္သည္ ျဖစ္လာသည္။
(ဃ) ေျခပိုင္း။ ။ ျဗာဟၼာႀကီး၏ ဒူးေဂါင္း ေျခေထာက္ပိုင္းမွ ဒုသ(သုဒၶိယ) ဆင္းရဲေသာဇာတ္ အႏြယ္မ်ား ျဖစ္လာသည္။
ဤ ဇာတ္ ၄ မ်ိဳး ရွိေသာသူ ဇာတ္ ၄ မ်ိဳးတြင္ ပါ၀င္ေသာသူ အႏြယ္ကို သာလွ်င္ ျမမၼာ သို႔မဟုတ္ ေမ ရမၼာ သို႔မဟုတ္ မရမာ အျဖစ္ သတ္မွတ္သည္။ ေခၚသည္၊ နာမည္ခံသည္။ ဘာသာခံရသည္။
ဤကါး ရခိုင္သားတို႔ မိရိုးဖလာ ခံယူလာေသာ လူသည္ ျဗာဟၼာ သို႔မဟုတ္ ျမမၼာ မွ ဆင္းသက္ လာသည္ ဟူေသာ ရိုးရာ အယူအဆတည္း။( မွတ္ခ်က္။ ။ သုဒၶိယ=ဆင္းရဲျခင္းရွိေသာသူ၊ အစားၾကမ္း၊ အေနအထိုင္ၾကမ္း အသြားအလာၾကမ္း၊ အေျပာအဆိုၾကမ္း၊ အလုပ္အကိုင္ၾကမ္း၊ အမူအက်င့္ၾကမ္း၊ စသည့္ စ႐ိုက္လကၡဏာ ၾကမ္းတမ္းစြာ ရွိသူတို႔ကို သုဒၶိယ ဇာတ္ ဟု ေခၚသည္။)
(ခ) ဇာတ္ႏွင့္ရခိုင္သား
၁။ မူလ။ ။ ရခိုင္လူမ်ိဳးသည္ ျဗာဟၼာမွ ဆင္းသက္လာသည္။
၂။ ဇာတိ။ ။ ရခိုင္သားသည္ လူဇာတိ ျဖစ္သည္။ (လူ=ငါ၊ ျဗာဟၼမွ ဆင္းသက္မလာေသာ သူတို႔ကို လူ ဟူ၍ မသတ္မွတ္ )
၃။ ဇာတ္။ ။ ရခိုင္သားသည္ ခတၱိယဇာတ္ျဖစ္သည္္။ ခတၱိယ မွ၊ သာဂိယ ႏွင့္မရမာ ဟူ၍ ၂ မ်ိဳး ျဖစ္လာသည္။ ရခိုင္သားသည္ ျမမၼာဇာတ္ အျဖစ္ခံယူ၍ ျဗာဟၼာႀကီး၏ ႏွလံုးမွ ျဖစ္လာသည္ဟု ခံယူသည္။ ပဖဘဗမ၊ ၾကာသပေတး ရက္ကို အစိုးရေသာ ျမမၼာဇာတ္ အေနာက္ဖက္တြင္ေနထိုင္သည္။
၄။ အဖသွ်င္။ ။ ။ အဥၹဳနမင္း
၅။ အမိသွ်င္။ ။ အိႏၵမာယု(စာ့၊ ၊သက္ မင္းသမီး၊ သက္ပေဒါင္း၊ အေရွ႕သက္)
၆။ ဘာသာ။ ။ မရမာဘာသာ (ဘာသာ=ယံုၾကည္မႈ။ ဗုဒၶ၀ါဒ ကို ဘာသာ အျဖစ္ျဖင့္ လက္ခံလာၾကသည္။)
၇။ လူမ်ိဳးအမည္(၀ံသ)။ ။ ရခိုင္သား နာမည္ အျဖစ္ကို ခံယူသည္။ (ရကၡ၀ံသ=ရခိုင္)
၈။ အေျခစိုက္ေနထိုင္ရာေဒသ။ ။ ရခိုင္ျပည္ (အာလ၀ီတိုင္း၊ အယုဇၨပူရတိုင္း၊ အ၀ဂၤတိုင္း၊ အ၀ႏၱိတိုင္း၊ မဟာ၀ိဟိ ံကတိုင္း၊ ဓည၀တီတိုင္း၊ ရကၡပူရတိုင္း၊ မဟိ ံသကတိုင္း နာမည္ေပါင္း မ်ားစြာရွိသည္။ အက်ယ္အ၀န္းမွာ အေနာက္ဖက္တြင္ မဇၥ်ိမတိုင္းႏွင့္  တစပ္တည္း ျဖစ္သည္။) ဤသည္ကါး ရခိုင္သားအစတည္း။    
(ဂ)လက္ဦးအစရခိုင္ႀကီးမ်ားသို႔မဟုတ္အာရီယာန္အႏြယ္သံုးမ်ိဳး
(၁) ေရၾကည္သား (ရီႀကိဳင္သား)
(၂) မာ့ရိုးသား( ျဗာဟၼဏမ်ား)
(၃) ေကါက္ကတန္းသားမ်ား(မရမာမ်ား)
ဤအႏြယ္ သံုးခုသည္ လက္ဦးအစ အာရီယာန္ ရခိုင္သားမ်ား ျဖစ္သည္။
(၁) ေရၾကည္သား(ရီႀကိဳင္သားေခၚမဂဓ တိုင္းသားမ်ား)
သမိုင္းေနာက္ခံ
ဗုဒၶျမတ္စြာ မပြင့္မွီ ေရွးပေ၀သဏီအခ်ိန္က အိၿႏၵိယတိုက္ မဇၥ်ိမေဒသ မာဂဓ တိုင္းျပည္ႀကီးတြင္ ဘိုးေတာ္ ၀ရသခၤမင္းႀကီး ထီးနန္းစိုးအုပ္ေလသည္။ ထိုမင္းႀကီးသည္ သားငယ္ျဖစ္ေသာ ရတနာ မင္းသားကို ေခၚလွ်က္ မဂဓ တိုင္း၏ အေရွ႕ဘက္ရွိ ဘာဂီရနဒီ (ဘာဂဲရေနာ္ဒီ၊ ဘာဂဲ=က်ား။ ေနာ္ဒီ=ျမစ္) အေရွ႕ဘက္ ခရိုင္ျခား၍ အပိုင္စားေပးေလ၏။
ထိုရတနာမင္းသားသည္ ေနာက္လိုက္အသင္းသားတို႔ကို ေခၚေဆာင္ယူလွ်က္ အလ၀ီမည္ေသာၿမိဳ႕ကိုတည္၍ စိုးစံေလ၏။ ထိုၿမိဳ႕ကိုအစဲြျပဳ၍ ရခိုင္ျပည္ကို အာလ၀ီတိုင္း ဟူ၍ လူတို႔ ေခၚကုန္၏။ လူအေပါင္းတို႔မွာ ႏွလံုးသိမ္ေမြ႔သည့္ အတြက္ မရမာ ဟူ၍လည္း ပါဠိ ဘာသာျဖင့္ တဖန္ ေခၚကုန္၏။ ထို မရမာ ဟူသည္ကါး ရခိုင္တို႔၏ ဘာသာစာကို ေခၚသတည္း။ ထိုမရမာတို႔ကို တဖန္ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ရွာ၍ ေနထိုင္ လာၾကသည့္ အတြက္ ေရၾကည္သား(ရီႀကိဳင္သား) ဟု ေခၚကုန္၏။ ရခိုင္သားအစ ရႀကိဳင္သား ဟူသည္ကါး မာဂဓ တိုင္းသား ခတၱိယ အာရီယန္အႏြယ္ မင္းမ်ိဳးမ်ားျဖစ္သတည္း။(မရမာ=ေမ ရမၼာ၊ ျမမၼာ၊ ေမ=ငါ၊ ရမၼ=ေမြ႔ျခင္း၊ ဘာသာျပန္လွ်င္ ႏွလံုးသိမ္ေမြ႔ႏူးညံ့ေသာ ဇာတ္ ဟူ၍ ရသည္။)
(၂) မာ့ရိုးသား ေခၚ ျဗာဟၼဏမ်ား
ဘီစီ ၃၃၂၅ ခု သို႔ သကၠရာဇ္ ေရာက္လတ္ေသာအခါ ကပိလ၀တ္ ျပည္မွ ထြက္လာၾကေသာ ၀ါသုေဒ၀ ဗလေဒ၀ အဥၥနေဒ၀ီတို႔သည္ ရကၡပူရတိုင္း အာကါပ်ံ၀ဲ ဒြါရာ၀တီ သံတြဲၿမိဳ႕တြင္ ထီးနန္းစိုက္လွ်က္ ေနစဥ္ ဘီလူးရန္ေၾကာင့္ အဥၥေဒ၀ီႏွင့္ ပေရာဟိတ္ ပုဏၰားတို႔သည္ ေျမာက္ဘက္သို႔ ဆန္တက္ကါ ေ၀သာလီ ၿမိဳ႕ေဟာင္းတြင္ ထီးနန္းစိုးစံ ေလသည္။
ထိုမင္းဆက္သည္ကါး ခတၱိယအႏြယ္ အဥၥနေဒ၀ီႏွင့္ ျဗာဟၼဏအႏြယ္ ပေရာဟိတ္ ပုဏၰားဇာတ္တို႔ ထိမ္းျမားရာမွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပုဏၰားမင္းဆက္ ျဖစ္သတည္း။
ထိုပုဏၰားမင္းဆက္ကို မာ့ရိုး (လမ္းေဟာင္းအတိုင္းလာသူ) သား ဟူ၍ ေခၚကုန္၏။ ဤသည္ကါး ဒုတိယအႀကိမ္ ရခိုင္ျပည္ကို တည္ေထာင္ေသာ အာရီယာန္ အႏြယ္တို႔ ျဖစ္သတည္း။
(၃) ေကါက္ကတန္းသားမ်ား(မရမာမ်ား)
ကပိလ၀တ္ျပည္မွ အဥၹဳန မင္းႀကီးသည္ လူ၀တ္ေၾကာင္ကို စြန္႔လွ်က္ ရေသ့ျပဳကါ ဂစၧပနဒီ ျမစ္ဖ်ားတြင္ ေနထိုင္၏။ ထိုရေသ့ႏွင့္ အိႏၵမာယု(သက္) စာ့မင္းသမီးတို႔ သင့္ျမတ္ရာမွ မာရယုကို ေမြးသည္။ ထိုမာရယုကို ၿမိဳ လူမ်ိဳး သင္းထီး ရေအာင္လာ ေကါက္ယူေမြးစားသည္။ ထိုမာရယု ႀကီးျမင့္ လာေသာအခါ သင္းထီး ရေအာင္လာ သမီး ၿမိဳမ ပိန္ညွာႏွင့္ လင္မယားျပဳသည္။ ထိုမာရယုသည္ မင္းစိတ္ ရွိ၍ ၿမိဳ အသင္းသား လူမ်ိဳးတို႔ကို ေခၚယူ၍ ဓည၀တီ လြင္ျပင္သို႔ ဆင္းလာကါ ဓည၀တီ ၿမဳိ႕ကိုု တည္ေထာင္ ေလသည္။ မာရယု မင္းႀကီး ဘိသိတ္ခံေသာ မိဖုရားမွာကါး ျဗာဟၼဏရာဇာႏွင့္ အဥၥနေဒ၀ီမင္းသမီး တို႔မွ ဆင္းသက္လာေသာ ပုဏ္ေဋးမ ရုစိမာလာ (ရုစိ=အရသာရွိေသာ၊ မာလာ=ပုလဲသြယ္ ပန္း) ျဖစ္သတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္သားစစ္လွ်င္ ၿမိဳ ခ်င္း ခမီး ဟူ၍ ေျပာေလ့ရွိသည္။
ဤမာရယု အမ်ိဳး အႏြယ္ အစဥ္အဆက္ကို ၿမိဳတို႔ ေကါက္ယူေမြးစားသျဖင့္ လူလားေျမာက္လာသည့္ အတြက္ ေကါက္ကတန္းသား ဟုေခၚသည္။ ထိုေကါက္ကတန္း သား မင္းစဥ္ မင္းဆက္သည္ မရမာ ဟူ၍ မိမိကိုယ္ကို ေျပာဆိုသျဖင့္ မရမာအႏြယ္ ဟုလည္း ေခၚသတည္း။
ဤသည္ကါး တတိယ အႀကိမ္ ရခိုင္ျပည္ကို အာရိယာန္တို႔ တည္ေထာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ သမိုင္း ေနာက္ခံ ျဖစ္သတည္း။  
ရခိုင္သားအႏြယ္မ်ား၏မိခင္ကိုအေခၚမ်ား    
၁။ ေခ်ာင္းသား ………..အမိကို  အေယာင္း ဟုေခၚ သည္။
၂။ ကလက္သား………အမိကို ………. အမင္ ဟုေခၚသည္။
၃။ ၀ႏြယ္သား…………… အမိကို ………….အမိုင္း ဟုေခၚသည္။
၄။ ၀ယဥ္သား  ………. အမိကို………….အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၅။ ေလးၿမိဳ႕သား …….. အမိကို……အမင္ အမိုင္ ဟုေခၚသည္။
၆။ ေက်ာက္ဖ်ာသား ……. အမိကို…… အီးေယာင္ (ေမေမ) ဟုေခၚသည္။
၇။ မာ့ရိုးသား …….. အမိကို…..   အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၈။ ရမ္းၿဗဲသား …….. အမိကို……  အီးေယာင္၊ အီးေယ ဟုေခၚသည္။
၉။ စရိမ္းသား……. အမိကို……အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၁၀။ ေကာက္ကတန္းသား……. အမိကို……. အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၁၁။ ဖရင္းသား……… အမိကို……..အေဒၚမိ ဟုေခၚသည္။
၁၂။ ဖလံသား ……….. အမိကို……….  အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၁၃။ ခမဲေထာင္သား………..အမိကို…………အမယ္၊ အမိုင္း ဟုေခၚသည္။
၁၄။ ေရၾကည္သား …………အမိကို………အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၁၅။ သက္ျပည္က် ………….အမိကို ……..အမင္ ဟုေခၚသည္။
၁၆။ ရဘိန္းသား………. …….အမိကို……………အေမ ဟုေခၚသည္။
၁၇။ ေလာင္းကတုန္းသား ….အမိကို………အေဒၚ ဟုေခၚသည္။
၁၈။ မဇည္းသား…………. …..အမိကို…………. ၀ွာအမိ ဟုေခၚသည္။
ဤသည္ကါး ေနရပ္ေဒသ ကို အစြဲျပဳ၍ လည္းေကါင္း စကါးအေျပာ အဆို အသံ ကြဲျပားသည္ကို အစြဲ ျပဳ၍ လည္းေကါင္း ေထါင္တည္ အစု ရြာတည္ အစုတို႔ကို အစဲြျပဳ၍ လည္းေကါင္း ျမစ္ ေခ်ာင္းကို အစြဲျပဳ၍ လည္းေကါင္း ကြဲျပားေသာ္လည္း ဤအစုငယ္မွန္သမွ်သည္ ရခိုင္စကါး ေ၀ါဟာရ မရမာတဘာသာကိုသာလွ်င္ ေျပာသည့္ အတြက္ ရခိုင္ဟု ေခၚ၏။ (မွတ္ခ်က္။ ။ ကရင္ကို ရဘိန္းဟုေခၚသည္။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ႏွင့္ စပ္ေသာ အႏြယ္ျဖစ္သည္။ သံတြဲသားသည္ ရဘိန္းသားပင္ျဖစ္ပံုရသည္။ ရဘိန္းမွ ကရင္ အဘယ္သို႔ ျဖစ္သြားသည္ကို သုေတသန ျပဳသင့္သည္။ ဆက္ရန္
ဦးေက်ာ္ခိုင္ ရခိုင္ျပည္
___________
အင္တာနက္ ေမာ္ကြန္း
http://archive.fo/BaINX

http://archive.fo/7LQcR


Comments