Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

မဟာမုနိ အစဥ္အလာ

မဟာမုနိ အစဥ္အလာ
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Pamela Gutman ၏ Burma's Lost Kingdoms ကို
KMS-MAZ-Tony က ျမန္မာျပန္သည္။

အာရကန္လူမ်ိဳးမ်ားက မဟာပညာရွိ ဗုဒၶ၏ ဤကမၻာေျမျပင္ေပၚတြင္ တစ္ခုတည္းသာရွိေနေသာ ပံုပြားအမွန္ဟု ယံုၾကည္ထားၾကေသာ မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးသည္ အာရကန္ေဒသသမိုင္းေၾကာင္းအားလံုး၏ပင္မမ႑ိဳင္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ ရခိုင္ရာဇဝင္မ်ားတြင္ ပုဂံျပည္၏လႊမ္းမိုးမႈၾသဇာေအာက္တြင္ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္လာကာ သီရိလကၤာရွိ ပါဠိစာေပက်မ္းဂန္မ်ားမွ ထင္ထင္ရွာရွား အရင္းခံေသာ ေထရဝါဒဆိုင္ရာအယူဝါဒမ်ား တျဖည္းျဖည္းေပါင္းထည့္ႀကီးထြားမ်ားျပားလာျခင္း၏ ေနာက္ဓေလ့ထံုးတမ္းအလ်ဥ္ကို ထည့္သြင္းေရးသားၾကသည္။

အစဥ္အလာယံုၾကည္မႈက မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးသြန္းလုပ္မႈကို ရခိုင္ႏိုင္ငံတြင္ စႏၵသူရိယဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေနစဥ္ကာလ ဗုဒၶ၏လက္ထက္ေတာ္ဟု သတ္မွတ္ထားသည္။ စႏၵသူရိယသည္ ဗုဒၶ၏သင္ၾကားမႈကို နာယူကာ ၄င္းကိုပူေဇာ္ကန္ေတာ့ဖူးေမွ်ာ္လိုေသာ ဆႏၵျပင္းျပခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ အိႏၵိယရွိ သာဝတၳိတြင္ သီတင္းသံုးေနေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ ဤအျခင္းအရာကို သတိျပဳမိကာ သူ၏တပည့္ အာနႏၵာကို ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာေသာ နဂါး (ေခၚ) ေျမြမိစၦာမ်ားစိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ပင္လယ္မ်ားႏွင့္ ျမစ္ျပင္က်ယ္ႀကီးမ်ားကို ျဖတ္ကူးလွ်က္ ဘုရားဖူးရန္လာမည့္ခရီးမွာ ဘုရင္အတြက္ အႏၱရာယ္ႀကီးမားလြန္းလွသည္ဟု မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။

သို႔ႏွင့္ သူ၏တပည့္ ငါးရာႏွင့္တူတကြ သူသည္ ေလကိုျဖတ္လွ်က္ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ၾကြကာ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိ့ဳ၏တဖက္ကမ္းရွိ ေသလာဂီရိေတာင္ကု္းေပၚတြင္ သက္ဆင္းေလ၏။ ဤေနရာ၌ ဗုဒၶသည္ သူ၏ေရွးဘဝမ်ားတြင္ ၄င္းေဒသ၌ ေနထိုင္ခဲ့စဥ္က ေနရာမ်ားတြင္ ပရိနိဗၺာန္စံရာမွၾကြင္းက်န္ရစ္မည့္ ဓါတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ားကို ႏိုင္ငံအႏွံ႔တြင္ ေစတီမ်ားစြာကိုတည္ထားလိမ့္မည္ ဗ်ာဒိတ္ေပးခဲ့သည္။

ဤျမြက္ဟခ်က္ေၾကာင့္ ေျမျပင္သည္ တုန္လႈပ္ကာ သမုဒၵရာမ်ား ဆူပြက္ကုန္သည္။ ဘုရင္စႏၵသူရိယသည္ ထိတ္လန္႔ကာ သူ၏နကၡတ္ေဗဒင္ပညာရွိတို႔ကို ဤထင္ရွားေသာ နိမိတ္လကၡဏာမ်ားအေၾကာင္းကို ေမးေလ၏။

ဗုဒၶေရာက္ရွိမႈအေၾကာင္းကို ေျပာျပေသာအခါ သူသည္ သူ၏မိဖုရားေခါင္ႀကီး စျႏၵမာလာႏွင့္ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ အပ်ိဳေတာ္မ်ားႏွင့္ သူ၏ ဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္အတူ ေသလာဂီရိသို႔ ၾကြေတာ္မူ၏။ ဘုရင္သည္ ဗုဒၶကို ႐ိုေသစြာပူေဇာ္ကန္ေတာ့၏။ ေုဒၶသည္ သူ႔ကို တရားဓမၼကို ညႊန္ၾကားျပသ၏။ ထို႔ေနာက္ သူသည္ ဓညဝတီၿမိ့ဳေတာ္သို႔ ခုနစ္ရက္ၾကာလာေရာက္ရန္ သေဘာတူ၏။ သူျပန္မၾကြမီ သူ၏နိဗၺာန္ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ ၅၀၀၀ ၾကာေအာင္ ႐ိုေသေလးစားပူေဇာ္ခံရမည့္ သူ၏ ဆက္ဆံသူအျဖစ္ ပံုတူ႐ုပ္ပြားေတာ္ထားရစ္ခဲ့မည္ဟု သေဘာတူသည္။

တန္ခိုးႀကီးမားေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို သိၾကားႏွင့္ ေကာင္းကင္ႏွင့္ဆိုင္ေသာ ဗိသုကာ ဗစၥဗကာမန္တို႔က နန္းေတာ္၏အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ရွိ သီရိဂုတၱေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ၾကသည္။ ပညာရွိႀကီး ဗုဒၶက ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို အသက္သြင္းလိုက္သည့္အခါ ဗုဒၶႏွစ္ပါးရွိေနသကဲ့သို႔ ေပၚေပါက္လာသည္။ ထူးဆန္းအံ့ၾသဖြယ္ရာေသာ လကၡဏာမ်ားေပၚေပါက္လာသည္။ ကမၻာေျမျပင္လႈပ္ခါသည္။ ထို႔ျပင္ ႐ုပ္ပြားေတာ္သည္ အသက္ရွိဘိသကဲ့သို႔ တျဖည္းျဖည္းထေတာ္မူကာ သူ၏အစ္ကိုႀကီး ေဂါတမကို ႀကိဳဆိုသည့္အဟန္ျဖင့္ မတ္တပ္ရပ္ေတာ္မူသည္။ ဗုဒၶသည္ ထို႔ေနာက္တြင္ သူ၏တပည့္မ်ားႏွင့္အတူ ထေတာ္မူ၍ သံတြဲၿမိံဖက္ဆီသို႔ ေကာင္းကင္ခရီးၾကြေတာ္မူသည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ပင္ ဘုရင္သည္ သူ၏နန္းေတာ္ေနလူမ်ားႏွင့္ လက္ေအာက္ခံမ်ားႏွင့္အတူတကြ ပြဲသဘင္မ်ား ဆင္ယင္က်င္းပကာ သူ၏ ဤတစ္ဆူတည္းေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္အစစ္ကို ရွိခိုးပူေဇာ္ၾကေလသည္။

မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္မွာ ယံုၾကည္သက္ဝင္သူတို႔ ခ်ဥ္းကပ္လာလွ်င္ ၄င္းမွ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္ထြက္ေပၚကာ မယံုၾကည္သူမိစၦာဒတၳိတို႔ရွိခိုးဖူးေမွ်ာ္ေသာအခါ အေရာင္ညိႇဳးမွိန္သည္ဟူ၏။ ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ အိမ္ေဂဟာပတ္လည္တြင္ အေရးပါေသာေနရာမ်ား၌ ေနရာခ်ထားေသာ ေက်ာက္႐ုပ္မ်ားသည္ မသမာေသာ ၾကံ႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္လာေသာပုဂၢိဳလ္တို႔ကို ဖယ္ရွားေပး၏။

ေဝသာလီ၏ ပထမဆံုးဘုရင္သည္ ကုန္းေတာ္ကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ကာ ႐ုပ္ပြားေတာ္အတြက္ ေက်ာက္တံုးပလႅင္ အသစ္တုခုကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္ဆိုခံခ်ိန္ထိမွလြဲ၍ ေနာက္ထပ္ ေရွးမွတ္တမ္းမရွိေပ။ သူ၏ဆက္ခံသူမ်ားလည္း မဟာမုနိကုန္းေတာ္ကို ျပဳျပင္မႈမ်ားျပဳၾကၿပီး ပုဂံႏွင့္ သီရီလကၤာမွ ရဟန္းမ်ားက ရွိခိုးဖူးေမွ်ာ္ရန္လာၾက၏။ ပ်ဴ၊ ဗမာႏွင့္ မြန္ဘုရင္မ်ားသည္ တန္ခိုးႀကီးမားေသာမဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ရယူလိုသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ အာရကန္ကို က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ၄င္းတို႔အနက္ မည္သူမွ် မေအာင္ျမင္ခဲ့ၾကေပ။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕သည္ ကုန္းေတာ္ကို ျပဳျပင္မႈမ်ားျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။

တစ္ဆယ့္ႏွစ္ရာစုေလာက္တြင္ မဟာမုနိေက်ာင္းေတာ္ႏွင့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ေလးၿမိ့ဳဘုရင္တစ္ပါးက ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ သူ၏ဆက္ခံသူမ်ားက မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ကိုးကြယ္မႈဂိုဏ္းကို ဆက္လက္ေထာက္ပံ့ခဲ့သည္။

ေျမာက္ဦးမင္းဆက္ကိုတည္ေထာင္သူ မင္းေစာမြန္သည္ သူ၏ၿမိ့ဳေတာ္မွ မဟာမုနိကုန္းေတာ္သို႔ လမ္းမတစ္ခုေဖါက္လုပ္ခဲ့ကာ ေတာ္ဝင္ဘုရားဖူးခရီးစဥ္ အစဥ္အလာကို စတင္ခဲ့သည္။ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ရာစုတြင္ ဘုရင္မင္းပင္သည္ မူရင္းႏွင့္ဆင္တူေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္အမ်ားအျပားကို ထုလုပ္၍ ေျမာက္ဦးရွိ သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္အပါအဝင္ ႏိုင္ငံပတ္လည္တြင္ထားရွိရန္ အမိန္႔ေပးခဲ့သည္။

AD 1784 တြင္ ဗမာဘုရင္ ဘိုးေတာ္ဘုရားသည္ အာရကန္ကိုေအာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံ၏ …… ျဖစ္ေသာ မဟာမုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို မႏၱေလးသို႔ ယူေဆာင္သြားခဲ့ကာ ထိုၿမိ့ဳတြင္ ေကာင္းမြန္စြာ ေက်ာင္းေဆာက္လွဴဒါန္းကာထားရာ ဗါးမားတြင္ တန္ခိုးအႀကီးဆံုး႐ုပ္ပြာေတာ္တစ္ဆူအျဖစ္ ယေန႔တိုင္ေအာင္ သတ္မွတ္ထားၾကဆဲျဖစ္သည္။

ေရွးေဟာင္းရတာႀကီးကို ဆံုး႐ံႈးလိုက္ရျခင္းသည္၏ အၾကာျမင့္မီတြင္ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို လက္နက္ခ်လိုက္ရေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားကို နက္႐ိႈင္းစြာခံစားရေစသည္။ 1867 တြင္ ရခိုင္တြင္အေျခခ်ခဲ့ေသာ လာအိုတစ္ဦးသည္ ေတာႀကီးမ်က္မည္းျဖစ္ေနသည္ကို ရွင္းလင္းကာ မဟာမုနိကုန္းေတာ္၏ အနီတဝိုက္တြင္ေတြ႔ရွိရေသာ ေက်ာက္႐ုပ္ထုမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းေတာ္တစ္ခုကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။

ေနာင္ အႏွစ္ ၈၀ ခန္႔အၾကာတါင္ ေနာက္ထပ္ ျပင္ဆင္မြမ္းမံမႈကိုေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ အနိမ့္ပိုင္းပစၥယံမ်ားကို ျပင္ဆင္မြမ္းမံခဲ့ၿပီး မႏၱေလးရွိ မူရင္း႐ုပ္ပြားေတာ္မွ ပံုတူကူးထားေသာ ေၾကးညိဳ႐ုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို ထားရွိခဲ့သည္။ ယေန႔အခါတြင္ ရခိုင္ေဒသမွ မူလေက်ာင္းေတာ္ေနရာသည္ ဘားမားႏွင့္ ထိုထက္ပိုေဝးေသာအရပ္တို႔မွ အဆင့္ျမင့္ပုဂၢိဳလ္မ်ား လာေရာက္ဆင္းသက္ရန္ လက္ခံေသာ ရဟတ္ယဥ္ကြင္းတစ္ခုႏွင့္အတူ အေရးပါေသာ ဘုရားဖူးဌာနတစ္ခုအျဖစ္ တဖန္ျပန္ျဖစ္လာသည္။

မဟာမုနိဘုရားဝင္းသည္ ဓညဝတီနန္းေတာ္ရာ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ရွိ ေတာင္ကုန္းငယ္တခုကို ဝန္းရံပတ္ထားသည္။ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာၾကာေအာင္ ၄င္းကုန္းေတာ္သည္ ဗုဒၶဘာသာဘုရားဖူးမ်ား၏ ဗဟိုဌာနျဖစ္ခဲ့သလို က်ဴးေက်ာ္သူမ်ားလက္ေအာက္တြင္ ရခိုင္ႏိုင္ငံခံစားရခ်ိန္တြင္ ေမ့ေလ်ာ့ခံခဲ့ရသည္။

မဟာမုနိဘုရားဝင္း၏ မူလပံုသ႑ာန္၏ အၾကြင္းအက်န္ ဘာမွ်မရွိေပ။ သို႔ေသာ္ ေကာင္းကင္ဓါတ္ပံုမ်ားမွ ဘုရားဝင္း၏ ယေန႔ရွိေနေသာအခင္းအက်င္းပံုစံသည္ ၄င္း၏ မူရင္းပံုစံႏွင့္ နီးကပ္စြာဆင္တူေၾကာင္း ျမင္ရသည္။ ေက်ာင္းေတာ္သည္ စတုဂံပံုနံရံ၏ အတြင္း၌ရွိေနကာ အဓိကေနရာေလးခု၌ ဝင္ေပါက္ေနရာမ်ားရွိၿပီး အေရးအပါဆံုးဝင္ေပါက္မွာ အေရွ႕ဖက္ေပါက္ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းေတာ္ကိုယ္ထည္မွာ စတုရန္းပံုျဖစ္၍ အေရွ႕ဖက္သည္ လွည့္လ်က္ရွိကာ စတုရန္းနီးပါးက်က် က်ယ္ျပန္႔ေသာ စႀကႍႏွစ္ခုေပၚတြင္ ျမင့္တက္လ်က္တည္ရွိသည္။ ပထမစႀကႍ၏ အေရွ႕ေတာင္ဖက္ႏွင့္ အေရွ႕ေျမာက္ဖက္တြင္ ပဓါနက်ေသာ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ေရသပၸာယ္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ရန္အတြက္ ေရေလွာင္ကန္ႀကီးမ်ား(သို႔) ေရအိုင္မ်ားရွိသည္။

႐ုပ္ပြားေတာ္ထားရွိရာေက်ာင္းေတာ္တခုအတြက္ အိႏိၵယဆိုင္ရာစံႏႈန္းပံုစံတခုမွ် အထက္စႀကႍမ်ားတြင္ မရွိေနေပ။ သို႔ေသာ္ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုးေသာ မဟာမုနိေက်ာင္းေတာ္၏ မူလပံုစံကို အိႏၵိယအေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းရွိ နာလႏၵာမွ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတည္ရာ ဗဟိုဌာန၌ရွိသည့္ ပင္မပုထိုးေတာ္၏ AD 6 ရာစုမတိုင္မီ ဗိသုကာအဆင့္မ်ားတြင္ေတြ႔ရွိႏိုင္ေပလိမ့္မည္။

(ဆက္ရန္) Credit U Kyaw Tun Aung

Comments