Skip to main content

Featured

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်)

မာဂီစံ ( ရခိုင်သက္ကရာဇ်) *************************** မာဂီစံ ဆိုသည်မှာ "မာဂီစံ= မာဂ်စံ= မာဂ်သံ= ရခိုင်နှစ်= ရခိုင်သက္ကရာဇ်" ကို ခေါ်ဝေါ်သော စကားရပ်ဖြစ်သည်။ မြန်မာ့ပညာရှင်တစ်ချို့က “မာဂီစံ” ဝေါဟာရ ဖြစ်ပေါ်လာပုံမှာ ရခိုင်-မြန်မာများကို ဘင်္ဂလီများက “မာဂ် ၊ မောဂ် ၊ Magh, Mogh” မြန်မာဟု ခေါ်ကြောင်း၊ D.GE.Hall က ဆိုထားသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်ပြီး၊ “မာဂီစံ” သက္က ရာဇ် သည် “ 638 A.D” တွင် စတင်ပါသည်။ “ စံ ” ဆိုသည်မှာ ပါဠိဘာသာ “သံ၀စ္ဆရာ= နှစ်”၊ ဟူသော အစ စာလုံး “သံ” ကို နာဂရီ အသံဖြင့် “စံ” ဟု ယူထား သောကြောင့် ဖြစ်သည်၊ ဟု ဦးမောင်မောင် ညွန့် (မန်းတက္ကသိုလ်) က သုတရိပ်မြုံ စာရဂုံ [ မြန်မာ စာပေနှင့် စာပေဝေဖ န်ရေး၊ သမိုင်းနှင့် အတ္ထုပ္ပတ္တိ စာကြည့်တိုက်ပညာ ပါဠိနှင့် ပိဋကတ်စာပေ] စာအုပ်မှာ ရေးသားဖေါ် ပြထားတာကိုတွေ့ရသည်။ ပါဠိ = သံ၀စ ္ဆရာ= နှစ် သက္ကတ= သံမွတ်သရာ= နှစ် ** “မာဂီစံ”သက္ကရာဇ်ဟူသည် ဘင်္ဂလားအရှေ့ပိုင်း စစ်တကောင်းနယ်သုံး သက္ကရာဇ်ဖြစ်သည်ဟု ဆိုသည်ကို လက်ခံပါသည်။ “မာဂီစံ” သက္ကရာဇ် ဖြစ်ပေါ်သောအချိန် အေဒီ 638 သည် ရခိုင်ဝေသာလီခေတ် အာနန္ဒစန

ပုဂံအင္​ပါယာတြင္​ ႐ခိုင္​မပါခဲ့ပါ


ပုဂံ အင္ပါယာတြင္ ရခိုင္


ပုဂံအင္​ပါယာတြင္​ ႐ခိုင္​မပါခဲ့ပါ

ရခိုင္​ျပည္​တြင္​ ​ေက်ာက္​​ေခတ္​လူသားမ်ား​ေနထိုင္​မႈ အ​ေထာက္​ထားကို ​ေတြ႔႐ွိရၿပီးျဖစ္​ပါတယ္​၊ ​ရခိုင္​​ေက်ာက္​​ေခတ္​သစ္​ယဥ္​​ေက်းမႈကို ​ေဒါက္​တာ ဘာနာဂ်ီက ဘီစီ ၂၀၀၀ ဝန္​းက်င္​လို႔​ေျပာပါတယ္​ ​ေဒါက္​တာနန္​ဂိုက ဘီစီ ၁၀၀၀ မတိုင္​မွီအခ်ိန္​ကလို႔ ယူဆပါတယ္​။

ဘီစီ ၁၅၀၀ ခန္​႔က မြန္​ဂိုလိြဳက္​တို႔သည္​ ဟန္​လူမ်ိဳးမ်ားတိုက္​ခိုက္​မႈ​ေၾကာင္​့ အာ႐ွ​ေတာင္​ပိုင္​းသို႔ ဆုတ္​ခြာခဲ့ၾက႐သည္​။ ဘီစီ ၁၀၀၀ ခန္​႔တြင္​ ခ်န္​ မင္​းဆက္​တို႔ ဆက္​လက္​တိုက္​ခိုက္​သျဖင္​့ မြန္​ဂိုလိြဳက္​တို႔သည္​ ​ေတာင္​ဘက္​သို႔​ေရြ႕​ေျပာင္​းခဲ့ၾက႐ျပန္​ပါတယ္​။ ဘီစီ ၆၀၀ မတိုင္​မီွ မြန္​ဂိုလိြဳက္​အုပ္​စု ကြဲထြက္​သြားသူမ်ားမွာ တိဘက္​ ဟိမဝႏၱာ မိ႐ွမိ​ေခၚ ​ေျမာက္​အာသံ ခ်င္​း သက္​ ျမန္​မာအႏြယ္​မွ ဓႏု ႐ခိုင္​ ထားဝယ္​ ​ေတာင္​႐ိုး ၿမိဳ လူမ်ိဳးစုတို႔ျဖစ္​သည္​ဟု ယူဆၾကပါသည္​။ ​ေဒါက္​တာသန္​းထြန္​းက ​ေအဒီ ၅ ႐ာစုမတိုင္​မွီက ယခု စစ္​​ေတြတဝိုက္​မွ သကၠဋဘာသာ​ေ႐းထိုးသူတို႔သည္​ အကယ္​၍ တိဘက္​ျမန္​မာအႏြယ္​ဝင္​မ်ားျဖစ္​လွ်င္​ ျမန္​မာထက္​​ေစာ၍ နီ​ေပါဘက္​မွ စစ္​တ​ေကာင္​းကိုျဖတ္​၍ဝင္​​ေရာက္​လာတယ္​လို႔ ​ေတြးဆဖြယ္​႐ွိတယ္​ဟုဆိုပါတယ္​။

ဇဗၺဴကြန္ျခာက်မ္းတြင္​ဗုဒၶမပြင့္မီေခတ္ ျဗဟၼာ ေခၚ ပ်ဴတို႔ရဲ႕ ဟံသာနာဂရ ဟံလင္း၊ ရတနာပူရ သုနာပရႏၱ ျပည္ႀကီးပ်က္တဲ့အခါ သံုးစုကြဲၿပီး ရခိုင္ဓညဝတီ ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု၊ တနသၤာရီ ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု၊ ထားဝယ္သား ျဖစ္လာမယ့္ တစ္စု စသျဖင့္ ဟံလင္း၊ ရတနာပူရ၊ သုနာပရႏၱမွ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

ဇဗၺဴကြန္ျခာက်မ္းတြင္​ ပ်ဴမင္​း၏ မရီး ​ေခြးႏွင္​့​မွား၍ ႐တနာမိုးမ႐ြာ ​ေျမမ်ိဳတာတို႔ သန္​လ်က္​မိုးရြာတာတို႔ျဖင္​့ ၃ အုပ္​စုကြဲ​ေၾကာင္​းျပဆိုသည္​မွာ ယုတိမတန္​ အားကိုး​ေလာက္​တဲ့ က်မ္​းမဟုတ္​​ပါ။

ရာဇဝင္​မွာ ပ်ဴတို႔သည္​ ​ေဝသာလီကို အႀကိမ္​ႀကိမ္​စစ္​ျပဳခဲ့​ေၾကာင္​း​ေတြ႔႐ပါတယ္​။ ပ်ဴ​ေတြ​ေအာင္​ႏိုင္​ခဲ့သည္​ကားမ​ေတြ႔ရပါ။ သ​ေရခတၱ႐ာႏွင္​့​ေဝသာလီသည္​ စီးပြား​ေရး ဘာသာ​ေရး ယဥ္​​ေက်းမႈ အဆက္​သြယ္​မ်ားခဲ့ပါတယ္​။ ​ေအဒီ ၆ ရာစု ၇ ရာစု သ​ေရခတၱ႐ာ အထြဋ္​အထြပ္​​ေ႐ာက္​ခဲ့တဲ့အခ်ိန္​​ေဝသာလီမင္​း ႏွင္​​့ သ​ေရ​ေခတၱ႐ာျပဴဘု႐င္​၏သမီးတစ္​ပါးႏွင္​့လက္​ထပ္​ၿပီး ​ေတာင္​ကုတ္​ သံတြဲ​ေဒသကို ၾကားခံ၍ အိႏိၵယအ​ေ႐ွ႕ဘက္​ကမ္​း​ေဒသသို႔ ဆက္​သြယ္​သြားလာခဲ့ၾကဟု ပညာ႐ွင္​တို႔​ေဖာ္​ျပၾကပါတယ္​။ ​ေဝသာလီသည္​ သ​ေရခတၱ႐ာ၏ လက္​​ေအာက္​ခံတိုင္​းျပည္​ဟုကား မည္​သည္​့ပညာ႐ွင္​မွ ​ေဖာ္​ျပသည္​ကိုမ​ေတြ႔ဖူးပါ။ ​ေဝသာလီတြင္​ သ​ေ႐ခတၱ႐ာ ပ်ဴမင္​းသမီး ​ေနခဲ့သည္​့အ​ေထာက္​ထားကား ​ေဝသာလီရြာအနီး ဝႏၱိေတာင္​မွ သီဟနာဒသုတ္​​ေတာ္​မွ အစိတ္​အပိုင္​းအခ်ိဳ႕ကို​ေရးသားထား​ေသာ ပ်ဴ ​ေက်ာက္​စာျဖစ္​သည္​။

ဘုရားေထာင္ေတြ႔ အတိတ်ာမင္း ေက်ာက္အိုးစာ

ပိုင္ဆိုင္တဲ့ တုိင္းႏိုင္ငံေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ ေရးထိုးထားၿပီး တစ္ရာ့တစ္ပါးေသာ မင္းတို႔ရဲ႕ဘုရင္၊ ရာဇာဓိရာဇာ ဆိုတာ ဘုရင္​တို႔သည္​​ေက်ာက္​စာ​ေ႐းထိုးသည္​့အခါ အလြန္​အၾကဴး ဂုဏ္​တင္​ဖြဲ႔ျခင္​းသာျဖစ္​တယ္​ တျခားျပည္​ကမင္​းတို႔သည္​လည္​း ထိုနည္​းလည္​း​ေကာင္​း​ေရးၾကပါသည္​။ ဘာနဲ႔တူလဲဆို​ေတာ့ မင္​းမ်ိဳးမဟုတ္​တဲ့မင္​း​ေတြ ကိုယ္​့ဂုဏ္​ကို ျပာဖံုးမီးခဲ ႐ဲရဲ​ေတာက္​မွာ အရင္​းစစ္​ၾကည္​့ ဘုရားမ်ိဳး​ေဟ့ ထိုသို႔ဂုဏ္​တင္​​ေရးဖြဲ႔သလိုမ်ိဳးပါပဲ။

ပုဂံ​ေခတ္​ ႏွင္​့​ ေလးၿမိဳ႕​ေခတ္​

အ​ေနာ္​ရထာမင္​းသည္​ ႐ခိုင္​သို႔ စစ္​ခ်ီခဲ့​တယ္​ မဟာမုနိဆင္​းတု​ေတာ္​ကိုပင္​့​ေဆာင္​ဖို႔ႀကိဳးစားတယ္​ မ​ေအာင္​ျမင္​ခဲ့ဟု ရာဇဝင္​မွာ​ေတြ႔ရပါတယ္။ ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကိုတည္ေထာင္ေသာ အေနာ္ရထာမင္းသည္ စစ္မက္ေရးရာ ေအာင္ႏိုင္ရာ အရပ္တိုင္း၌ထား႐ွိခဲ့သည့္ အနိ႐ုဒၶ ဟူေသာ ဘြဲ႔အမည္ျဖင့္ ေျမပံုဘုရားမ်ားကို ရခိုင္မွအပ ျမန္မာႏိုင္ငံေျမာက္ဘက္စြန္းတြင္ တေကာင္း၊ငေဆာင္ခ်မ္း၊ကေလးၿမိဳ႕ႏွင့္ ႐ွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း မိုးမိတ္ၿမိဳ႕ ေျမာက္ဘက္အက်ဆံုး ေရႊလီျမစ္ေပၚမွ ငအိုရြာအနီး ႏြားတလည္ရြာဆိုး ေတာင္ဘက္တြင္ တနသၤာရီတိုင္း ၿမိတ္ေဒသ ေအာက္ျမန္မာျပည္ မြန္ေဒသတို႔တြင္ အနိ႐ုဒၶတံဆိပ္ခတ္ႏိွပ္ထားေသာ ေျမပံုဘုရားမ်ားကို ေတြ႔႐ွိရသည္။ ရခိုင္သည္ ပုဂံအင္ပါယာတြင္ပါဝင္ေၾကာင္း အေနာ္ရထာမင္း အမည္ပါတံဆိပ္ခပ္ႏိွပ္ထားေသာ ေျမပံုဘုရားမ်ား ေတြ႔႐ွိရျခင္းမ႐ွိေပ။

ေဒါက္တာသန္းထြန္းကမူ အနိ႐ုဒၶႏွင့္ မင္းအဆက္ဆက္တို႔အနီးအပါးကိုခ်ဲ့ထြင္သိမ္းပိုက္သည့္ ပုဂံႏိုင္ငံ၏ အက်ယ္အဝန္းကို ပုဂံေခတ္ ျမန္မာမင္းတို႔ ဘုန္းအႀကီးဆံုးအခါက ေရးထိုးခဲ့သည္ျဖစ္သည့္ နရပတိစည္သူ/ စည္သူ_၂ (၁၁၇၄_၁၂၁၁) ေအဒီ ၁၁၉၆ ခုထိုး ေက်ာက္စာအရ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ရခိုင္ကို ခ်န္လွပ္၍ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံမွ်႐ွိေသာ္လည္း ေျမာက္ဘက္၌ ဗန္းေမာ္သာသာမွ်သာ ဩဇာေရာက္၍ ေတာင္၌မူကား မေလးႏိုင္ငံအစပ္ထိ သိမ္းသြင္းမိသြားဟန္႐ွိပါသည္။

အ​ေလာင္​းစည္​သူမင္​းဟာ ႐ခိုင္​မင္​းမ်ိဳး လကၤ်ာမင္​းနန္​ကို ထီးနန္​းတင္​ဖို႔ ရခိုင္​သို႔ စစ္​ခ်ီခဲ့ပါတယ္​။ သို႔​ေသာ္​လည္​း လက္​​ေအာက္​ခံ ဩဇာခံႏိုင္​ငံကားမဟုတ္​ ​ေဒါက္​တာသန္​းထြန္​းက ပုဂံ​ေခတ္​​ေက်ာက္​စာ​ေတြ အုတ္​ခြက္​ဘု႐ား​ေတြကိုးကားၿပီး ပုဂံအင္​ပါယာတြင္​ ရခိုင္​မပါဝင္​ ပုဂံဩဇာ ရခိုင္​သို႔ မသက္​​ေရာက္​ေၾကာင္​း ​ေခတ္​​ေဟာင္​းျမန္​မာ ႐ာဇဝင္​တြင္​ အတိအက်​ေရးသားခဲ့ပါတယ္​။ စစ္​ဘုရင္​တို႔သည္​ မိမိအင္​အားသာသည္​့အခါ စစ္​ျပဳ​ေလ့႐ွိၾကသည္​့အတိုင္​း ရခိုင္​ဘု႐င္​မင္​းထီးသည္​ သရက္​ၿမိဳ႕ထိတိုင္​​ေအာင္​ တိုက္​ခိုက္​သိမ္​းပိုက္​ၿပီး သရက္​ၿမိဳ႕တြင္​ မဟာမုနိ​ေစတီကို တည္​ထားခဲ့ပါတယ္​။

မင္​း​ေစာမြန္​ ႏွင္​့ အင္​းဝမင္​း​ေခါင္​

အင္​းဝမင္​း​ေခါင္​သည္​ ႐ခိုင္​သို႔စစ္​ခ်ီပါတယ္​ ​ေလာင္​းၾကက္​ၿမိဳ႕ထိတိုင္​ ပိုင္​စိုးႏိုင္​ခဲ့ၿပီး မင္​းရဲ​ေက်ာ္​စြာႏွင္​့ သမီး ​ေစာျပည္​့ခ်မ္​းသာကို အ​ေစာင့္​ထားခဲ့တယ္​။ မင္​း​ေစာမြန္​သည္​ ဘဂၤါျမိဳ႕သို႔တိမ္​း​ေ႐ွာင္​​ေနခဲ့သည္​။ ညီ​ေတာ္​ မင္​းခရီသည္​ မြန္​ဘု႐င္​ ႐ာဇဓိ႐ာဇ္​ထံ သြား​ေရာက္​အကူညီ​ေတာင္​းရာ ရာဇဓိရာဇ္​သည္​ တပ္​ႏွစ္​ဖြဲ႔ႏွင္​့ခ်ီကာ ႐ခိုင္​ၿမိဳ႕ကို​ေစာင္​့႐​ေသာ ကာမဏိ (မင္းရဲ​​ေက်ာ္​စြာ) ​ႏွင္​့ သမီး​ေစာျပည္​ခ်မ္​းသာ ရဲမက္​သံုး​ေသာင္​း လက္​ရဖမ္​းဆီး႐​မိေၾကာင္​း ​ေဒါက္​တာ ႏိုင္​ပန္​းလွမွ ​ေရးသားသည္။ မင္းခ႐ီႏွင္​့႐ာဇဓိရာဇ္​ ခ်စ္​ၾကည္​မႈ မဟာမိတ္​ျပဳသည္​့ ​ေက်ာက္​စာ ​ေလာင္​းၾကက္​ၿမိဳ႕အနီး ခံတပ္​​ေဟာင္​းတစ္​ခုမွ ရ႐ွိ၍ ယခု ​ေျမာက္​ဦးျပတိုက္​တြင္​႐ွိသည္​။

​ေအဒီ ၁၄၄၂ စစ္​ကိုင္​းထူပါရံု ​ေက်ာက္​စာတြင္​ အင္​းဝဘု႐င္​န႐ပတိမင္​း ဘိသိက္​ခံပြဲအခမ္​းအနားသို႔ သက္​ ၿမိဳ ခ်င္​းတို႔ကို အုပ္​စိုးရ​ေသာ ရခိုင္​မင္​းလည္​းတက္​​ေရာက္​​ေၾကာင္​းပါ႐ွိသည္​။

​မင္းခ႐ီ(အလီခင္)​နန္​းစံႏွစ္​သည္​ (၁၄၃၃_၁၄၅၉)ျဖစ္​သည္​ ထို​ေက်ာက္​စာ​ေရးထိုးခ်ိန္​သည္​ မင္​း​ခ႐ီလက္​ထက္​သာျဖစ္​​ေသာ​ေၾကာင္​့ အင္​းဝမင္​း၏ လက္​​ေအာက္​ခံကားမျဖစ္​ႏိုင္​ ​ေတာ္​လွန္​တိုက္​ခိုက္​ၿပီးခ်ိန္​ပဲ႐ွိ​ေသးသည္​ မင္​းအသစ္​တက္​၍ စစ္​​မက္​မလိုလားမႈျပသသည္​့အ​ေနျဖင္​့ တက္​​ေရာက္​ျခင္​းသာျဖစ္​​ေပမည္။

မင္​းဗာႀကီး ႏွင္​့ ေတာင္​ငူဘု႐င္​တပင္​​ေ႐ႊထီး

တပင္​ေ​႐ႊထီးသည္​ ခရစ္ေအဒီ (၁၅၄၄) (၁၅၄၅)(၁၅၄၆) ၃ ႀကိမ္​တိုင္​ ႐ခိုင္​သို႔ က်ဳး​ေက်ာ္​စစ္​ဆင္​ႏြဲခဲ့သည္ ၊ျမန္မာစစ္သည္မ်ားပိတ္မိေနစဥ္ မင္းတရားေရႊထီး သည္ မင္းေစတမန္ ဘုရင့္ေနာင္အား ေစလြတ္ၿပီး ေရႊေငြမ်ားစြာႏွင့္ဆင္ျမင္းအစ႐ွိေသာ ရတနာ ပဏၰာကာရတို႔ျဖင့္ မဟာမိတ္ဖြဲ႔ ေနာက္ ေနာင္လာမတိုက္ေတာ့ပါေၾကာင္း ကတိသစၥာျပဳလ်က္အေၾကာင္းၾကားေတာင္းပန္လာေလသည္။ ဘဝ႐ွင္မင္းဗာႀကီးသည္ မင္းတရားေရႊထီးအားကတိသစၥာတည္ဟူေသာႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ဖြဲ႔လ်က္ခြင့္ျပဳေတာ္မူေလသည္။ မင္းတရားေရႊထီးလည္းအလြန္ဝမ္းေျမာက္သည္ျဖစ္၍ မယားျဖစ္ေသာ ျပည္ဘုရင္ နရပတိ ႏွမေတာ္ကို မင္းေဆာင္မင္းေယာင္ျဖင့္ဆက္သ၍တေပါင္းလဆန္း ၉ ရက္ေန႔ ျပန္ေတာ္မူေလသည္။

မင္​းဖ​ေလာင္​း ႏွင္​့ ဘု႐င္​့​ေနာင္​

ခရစ္ေအဒီ(၁၅၈၁)တြင္ဘုရင့္ေနာင္ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာသည္ ကတိသစၥာေဖာက္ဖ်က္ၿပီး ေယာက္ဖေတာ္မင္းတရားေရႊထီးအတြက္အ႐ွက္ရဖူးေသာ ရခိုင္သို႔ စစ္ခ်ီလာသည္။ သံတြဲၿမိဳ႕အ​ေ႐ာက္​တြင္​ ဟံသာဝတီ မင္​း​ေနျပည္​​ေတာ္​၌ ဘု႐င္​့​ေနာင္​ ကြယ္​လြန္​၍ ျမန္​မာစစ္​သည္​တို႔ တပ္​ဆုပ္​ျပန္​လာသည္​ဟု​ေတြ႔ရ၏။

ခရစ္​ေ​အဒီ ၁၅၉၄တြင္​ ရခိုင္​ဘု႐င္​ မင္​း႐ာဇာႀကီးသည္​လည္​း ဟံသာဝတီ ပဲခူးသို႔ စစ္​ခ်ီတိုက္​ခဲ့ပါသည္​။

ခ႐စ္​​ေအဒီ ၁၇၈၅ တြင္​ ရခိုင္​ျပည္​ကို ဘိုး​ေတာ္​ေမာင္ဝိုင္း တိုက္​ခိုက္​သိမ္​းပစ္​လိုက္​သည္​မွ အာခ်ဳပ္​အျခာဆံုး႐ႈံးသည္​မွာ ယခုအခ်ိန္​ဆိုလွ်င္​ ႏွစ္​​ေပါင္​း ၂၃၄ ႏွစ္​တိုင္​ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္​သည္​။

႐ခိုင္​ဘု႐င္​မ်ားသည္​ လက္​​ေအာက္​ခံ ဩဇာခံဘုရင္​မ်ားမဟုတ္​ အခြင္​့သာလွ်င္​ နယ္​​ေျမခ်ဲ႕ထြင္​ဖို႔ စစ္​ၿပိဳင္​မင္​းျပဳခဲ့သည္​့ဘု႐င္​မ်ားသာျဖစ္​သည္​။

ျပည္​ထူးစံ

ကိုးကား_

​ေမာင္​ျပဴး_႐ခိုင္​နိဒါန္​း

​ေဒါက္​တာသန္​းထြန္​း_​ေခတ္​​ေဟာင္​းျမန္​မာ ႐ာဇဝင္​

​ေဒါက္​တာႏိုင္​ပန္​းလွ ရာဇဓိ႐ာဇ္​အ​ေရး​ေတာ္​ပံုက်မ္​း

ဦး​ေ႐ႊဇံ_ရခိုင္​သမိုင္​းအလင္​းျပက်မ္​း

တက္​ထြန္​းနီ_မဟာမိတ္​ဖြဲ႔​ေက်ာက္​စာ

D.G.E Hall_ျမန္​မာ႐ာဇဝင္​သမိုင္​း

မွန္​နန္​းရာဇဝင္​

ဇဗၺဴကြန္ျခာက်မ္း

ျပည္​ထူးစံ

​ေျမာက္​ဦး ​ေ႐ွး​ေဟာင္​းယဥ္​​ေက်းမႈနယ္​​ေျမ


D.G.E Hall_ျမန္မာရာဇဝင္သမိုင္း


ေဒါက္တာသန္းထြန္း_ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာ ရာဇဝင္

ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြ အုတ္ခြက္ဘုရားေတြကိုးကားၿပီး ပုဂံအင္ပါယာတြင္ ရခိုင္မပါဝင္ ပုဂံဩဇာ ရခိုင္သို႔ မသက္ေၾကာင္း ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာ ရာဇဝင္တြင္ အတိအက်ေရးသားခဲ့ပါတယ္၊


တက္ထြန္းနီ_မဟာမိတ္ဖြဲ႕ေက်ာက္စာ


ဇဗၺဴကြန္ျခာက်မ္း





Comments